mp1 vs. od11

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Forrd
(1+ posts)
(1+ posts)

mp1 vs. od11

Post by Forrd »

Är det någon som lyssnat på MP1 högtalarna? Låter de bra? När gjordes de ungefär? Har sett ett par på en loppis och blev lite sugen, hade 4 diskanter, mp 20?, och ett baselement, inte så stora. Såg rätt dammigt ut under gallren och de stod i en fuktig lada där det luktade lite unket...
Funkar de också att lägga i en bokhylla som OD11:orna ska gå att placera?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: mp1 vs. od11

Post by momus »

Det var länge sedan jag lyssnade på dom (tidigt sjuttiotal), men jag tyckte att OD 11:orna var helt överlägsna. Den där öppenheten i ljudet infann sig aldrig och det lilla baselementet fladdrade kraftigt men lyckades inte generera någon större bas i den lilla slutna lådan. Ljudet lät som om det kom från golvet till skillnad från OD 11:orna som lyckades måla upp en mycket större ljudbild.
Och, nej dom var aldrig konstruerade för att kunna ligga i en bokhylla som Carlssons små kuber.
(Men jag tycker inte att dom låter bra i en bokhylla. Provade flera gånger men dom åkte alltid ut på golvet igen. Däremot låt dom inte så dumt på två stadiga pallar ca 50 cm upp från golvet. Men det såg inte något vidare ut),
Post Reply