Brummande R4000-2

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
MartinK
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Fri 25 Sep 2009, 14:20

Brummande R4000-2

Post by MartinK »

Försöker med bristande framgång få ordning på en brummande R4000-2.
Dels finns ett påtagligt mekaniskt transformatorbrum som gärna fortplantar sig i möbeln receivern står på. Dels finns ett svagt brum i högtalarna som inte varierar nämnvärt med volymen (brus ökar dock med ökad volym). Däremot varierar brummet något när basen varieras. Loudness eller inte spelar ingen roll. Jag uppfattar såväl brum som ljudet vid spelning lika i båda kanalerna. Jag uppfattar basen som lite grötig och basen som något raspig i jämförelse med min ickebrummande R4000-3 (inga komponenter utbytta). Ljudet ur -2:an upplevs också mindre luftigt än det som kommer ur -3:an.

Jag har bytt detta i -2:an:
- Nätkondingar
- Elektrolytkondingar i slutstegen
- Samtliga kondingar på tonkontrollkortet

Jag upplever ingen nämnvärd förändring av ljudet efter dessa byten.
Dessutom är ett antal transistorer i slutstegen utbytta eftersom det vänstra steget hade gett upp totalt. Enda skillnaden mellan sidorna är att vänster steg har 2N3055 medan höger har original Motorola trissor, men som sagt, det hörs ingen skillnad mellan sidorna.

Likriktarbryggan hittar jag inget fel på med universalinstrument.

Vad göra? Kan likriktarbryggan vara felaktig trots att jag inte ser det med instrumentet? Kan oxiderade potar för justering av Bias påverka? Andra förslag?

Alla förslag mottages tacksamt!

//Martin
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 6 guests