B65oa II filtermod?
B65oa II filtermod?
Som jag förstått det behöver man inte modda filtret om man bytar till B65oa II. Men någon jag pratade, en viss högtalartillverkare, sa att man visst borde ändra i filtret annars skulle man få ett mellanregister så man "ryker baklänges i soffan". Vad säger ni som provat? Jag har ett par OD-11 i originalskick med omkantade basar på ingång och kommer antagligen uppgradera till B65oa II och T22 framöver.
Re: B65oa II filtermod?
"Ryker baklänges i soffan"? Jag har måhända inga guldöron men det förekom en animerad debatt på andra ställen både här och på faktiskt.se om det här. Det enda jag kan bidra med är att jag själv knappt hörde någon skillnad när jag bytte från det gamla elementet med "hästskomagneten" till en modern B 65 II.
Visserligen fanns där en skillnad men det tror jag mer berodde på att det nya elementet inte var riktigt inspelat. Däremot har jag som sagt läst att det finns dom som tycker att dom hör ett mer pregnant mellanregister från B 65:an, på gott och på ont. Men att man skulle chockas i soffan på det sätt som du beskriver har i alla fall jag aldrig hört talas om. Dessutom delar filtret strax under (eller över enligt andra) 2000 Hz. Det kan man snarare hänföra till det lägre mellanregistret. Vi människor är som mest känsliga för området mellan 3000 - 4000 Hz. Jag kan inte låta bli att undra om det i så fall kanske handlar om dom som bytt till till både B 65 II och T 22 utan att modifiera högpassdelen i filtret. Obidiskanten är ett mycket mer känsligt element och måste dämpas med åtskilliga dB för att inte man ska "ryka baklänges i soffan".
Visserligen fanns där en skillnad men det tror jag mer berodde på att det nya elementet inte var riktigt inspelat. Däremot har jag som sagt läst att det finns dom som tycker att dom hör ett mer pregnant mellanregister från B 65:an, på gott och på ont. Men att man skulle chockas i soffan på det sätt som du beskriver har i alla fall jag aldrig hört talas om. Dessutom delar filtret strax under (eller över enligt andra) 2000 Hz. Det kan man snarare hänföra till det lägre mellanregistret. Vi människor är som mest känsliga för området mellan 3000 - 4000 Hz. Jag kan inte låta bli att undra om det i så fall kanske handlar om dom som bytt till till både B 65 II och T 22 utan att modifiera högpassdelen i filtret. Obidiskanten är ett mycket mer känsligt element och måste dämpas med åtskilliga dB för att inte man ska "ryka baklänges i soffan".
Re: B65oa II filtermod?
Det var som sagt inte mina ord, jag blev bara lite fundersam! Att det skulle bli en så stor skillnad med ett ersättningselement tvivlar jag på.