OA52-renovering. Vilken nivå?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

OA52-renovering. Vilken nivå?

Post by STDI! »

Mitt Carlssonintresse startade sommaren 2009 med renovering av ett par OA2212. Därefter har det blivit även OA116 och det står ett par OD11 och väntar på nya kanter till basarna.
Häromdagen köpte jag ett par OA52 och nu har jag en hel del nytt att lära eftersom det är en annan generation. Jag har läst det jag kommit över men har en del konkreta frågor som jag vill ha era synpunkter på.

Går det med hjälp av serienummer 000352 säga när de är tillverkade?

De är OA52 av ursprungsmodell och skumkanterna är naturligtvis slut. Dessutom saknas alla skruvar till en bas som filtkringlan över en diskant. För övrigt i hyfsat visuellt skick. Diskanter och delningsfilter vet jag inget om än.

De kan alltså antingen återställas eller uppgraderas till ett antal olika nivåer.

Alt 1: Renovering av befintlig bas Scan-Speak 18/W8542. Kostnad drygt 1 000 kr (?)
Alt 2: Köp av ny bas Scan-Speak 18W/8542. Kostnad 4 619 kr vid köp från Hifi-Kit. Knappast prisvärt jämfört med alt 3, eller?
Alt 3: Köp av ny bas Scan-Speak 18W/8545. Kostnad 3 277 kr vid köp från Hifi-Kit. Måste filterbyte utföras?
Alt 4: Uppgradering till OA52.3. Kostnad ca 8 000 kr vid köp från LarsenHifi.
Alt 5: Uppgradering till OA52.LE. Kostnad ca 11 000 kr vid köp från LarsenHifi.

Jag förmodar att Alt 4 och 5 är så pass mycket dyrare så att det kan ifrågasättas om det är prisvärt. Men ordet prisvärt är väl inte rätt i detta sammanhang där vi alla är lite tokar. Så i vilket fall som helst blir det kanske någon av de alternativen så småningom även om Alt 3 kanske är den mest rimliga början under förutsättning att filtermodifiering inte är nödvändig.
Kan man köpa allt utom basen från LarsenHifi? Jag tänker på om jag början med ny 18W/8545 nu och vill uppdatera resten senare.

Kom med era synpunkter.
Finns det någon i närheten av Helsingborg som kan erbjudna provlyssning av olika alternativ vore det intressant. Jag har ju aldrig lyssnat på ett par OA52, och ändå köpte jag dem.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest