Kolla mt-20 diskanterna

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Kolla mt-20 diskanterna

Post by jansch »

Petern - Om du inte har mätmöjligheter gör det inget. Det viktigaste är att LYSSNA!

Gör såhär:
tag en papprulle från t.ex. en tom hushålls-pappersrulle och lyssna på varje diskant genom att hålla röret nära en av diskanterna och örat. Ladda ner någon form av sinusgenerator (VB-generator freeware t.ex). Ställ in svepet mellan ca 1000Hz och 10.000Hz och svep med ca 10-20 sekunders inställning. Behöver inte vara jättehögt, bara så du hör tydligt. Om någon av diskanterna skorrar eller väser är den kass. Du kan hålla fingret lätt på membrankanten i olika lägen (på en diskant som är kass) och hör om oljudet då går bort. OM den då låter bra kan du faktiskt böja det fästöra (där ett fästhål är) bakåt och kolla om oljudet går bort!!! Vipps! Du har lagat en diskant!!! Skäl: talspolen ligger snett i gapet och det kan du åtgärda genom att böja ett hörn så membranet dras lite åt det hållet. Inte världens mest seriösa lagning men den fungerar.

PS. Det är ganska ovanligt att en diskant "mäter fel", dvs har för hög eller låg resistans, låter dom inte har dom avbrott. En 8ohm:are skall mäta ca 7,5 ohm. DS
User avatar
petern
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Fri 02 Jan 2004, 13:53
Location: I skogen mellan Bagis-Skarpan

Re: Kolla mt-20 diskanterna

Post by petern »

Jansch: Nu har jag försökt följa dina mycket tydliga och pedagogiska förklaringar. Trots bristande tekniska kunskaper, funkar dom väldigt bra, tack så mycket! Jag hörde inte några skorrande el väsande ljud när jag sinussvepte. Tror jag gjorde rätt :? Körde en högtalare i taget. Verkar alltså som alla 12 är OK :?: Men jag lurar lite på det där du nämnt om Monacor DT 28 N. Funkar dom istället för 16 ohmarna eller måste jag ändra i filtret då? Har mina 116 ett annat filter pga att jag har MT 20 istället för MT 24?

Jag tycker nog att diskanten är för dominerande i ljudbilden, därav mina funderingar.

/Peter
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Kolla mt-20 diskanterna

Post by jansch »

Du kan byta alla 8ohm:are "rakt av" til Monacor DT28 men inte 16ohm:arna. Dels blir dom för "högljudda" dels blir delningsfrekvensen fel. Det enklaste är (om man vill börja att prova in 8 ohm:are att ersätta 16ohmare) att sätta ett 6,8ohms motstånd i serie med respektive 16ohm:s högtalare. Det blir någorlunda rätt i alla lägen (kanske helt rätt)och du kommer inte att lyckas köra sönder nåt.
En "Dome" som Monacor DT28 låter alltid lite "finare" och "krispigare" än de gamla kondiskanterna från Peerless.

Du har nog inte vant dej riktigt vid det lite "vassa" ljud som Carlssonhögtalare kan ha. Ganska markerade upp till ca 10-12kHz och sedan är det nästan alldeles tomt över 12kHz i vanliga lyssningsrum.

Jag TROR INTE det är nån skillnad på filtret i OA116. Kolla in på "fotosidan/bildsidan" på Carlssonplanet. Där finns filtret specat och då kan du ju jämföra med ditt.
User avatar
petern
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Fri 02 Jan 2004, 13:53
Location: I skogen mellan Bagis-Skarpan

Re: Kolla mt-20 diskanterna

Post by petern »

Tack en än gång! Jag har både OA 50 och OD 11, men på dom upplever jag inte diskanten så markant. Känns ändå som att 116 har en större potential, jag upplever ljudet som "mer öppet". Men som du säger, än så länge har jag inte vant mig med diskantnivån. Det kanske tar lite tid. Det kanske blir 4 + 4 Monacor DT28 och 2 +2 MT20. Måste kolla in filterbilderna som du tipsade om.

/Peter
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Kolla mt-20 diskanterna

Post by jansch »

Kallade bildbiblioteket för "fotosidan/bildsidan". "Album" heter det och jag gick in och kollade och hittade filtret på sidan 13 (tror jag det var)
User avatar
petern
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Fri 02 Jan 2004, 13:53
Location: I skogen mellan Bagis-Skarpan

Re: Kolla mt-20 diskanterna

Post by petern »

Image

jansch: Så här ser i alla fall filter till MT 20 diskanterna ut. Det satt också ett litet grönt motstånd? på baksidan av filterplattan. Det är väl annorlunda än till MT 24? Har det nån betydelse (om jag vill byta till Monacordiskanterna)?

/Peter
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Kolla mt-20 diskanterna

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jodå, filtren är uppdelade olika delar.
Nu är det ett tag sedan jag skruvade isär ett par OA-116 men visst var det väl så att det var i tre olika delar?
Lös spole till basen, filter på bottenplattan och filter under diskantplattan?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests