Det hörs skillnad....

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
sollerön
(10+ posts)
(10+ posts)

Det hörs skillnad....

Post by sollerön »

Satt i ett par sc165-1 basar med skumkanter i mina oa-14, det hörs faktsikt rätt stor skillnad mot motsvarande med gummikanter (Trodde jag inte)

Med skumkanter blir rösterna mer framträdande,med gummikanter kommer midbasen fram mer (blir lite mer loudness över soundet)

Hur kan matrealet på ett par kanter påverka så pass?

Bild...http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=370206.jpg
sollerön
(10+ posts)
(10+ posts)

Re: Det hörs skillnad....

Post by sollerön »

För att reda ut detta har jag nu kört lite testtoner, kan konstatera att en bas med gummikant och en med skumkant spelar lika högt vid 30hz.

Men vid 40hz händer nåt, den med gummikant låter högre än den med skumkant. Skillnaden i ljudnivå mellan 30hz och 40hz är inte alls lika stor med skumkanter...

Alltså så får man mer disco bas med gummikanter,och en jämnare frekvensgång med skumkanter....
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Kolla hur basreflexanpassningen blir med de olika basarna. Mät impedanstopparna och jämför höjden mellan dom å respektive element monterat i lådan.
Det kan vara att du förändra resonansen och även Q värdet (mekaniska) med gummikanter
sollerön
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by sollerön »

jansch wrote:Kolla hur basreflexanpassningen blir med de olika basarna. Mät impedanstopparna och jämför höjden mellan dom å respektive element monterat i lådan.
Det kan vara att du förändra resonansen och även Q värdet (mekaniska) med gummikanter
Hej,har tyvärr inga mätmöjligheter alls,kan bara konstatera att med gummikanter blir det mer dunka dunka.Mvh....
sollerön
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by sollerön »

sollerön wrote:
jansch wrote:Kolla hur basreflexanpassningen blir med de olika basarna. Mät impedanstopparna och jämför höjden mellan dom å respektive element monterat i lådan.
Hej,har tyvärr inga mätmöjligheter alls,kan bara konstatera att med gummikanter blir det mer dunka dunka.Men lite osäker är jag iom att spindlarna på dom med skumkanter är mjukare så konen går lättare på dom,jag rättade till dom spindlarna för dom var nerhängda så det kan ju va så att vas värdet blivit högre (då blir ju resultatet desamma) Dvs dom med gummikanter spelar mer och kraftigare i dom lägre regionerna.Mvh....
Post Reply