Källarfynd

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
XLM
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Tue 14 Dec 2010, 10:49

Källarfynd

Post by XLM »

Har hittat lite gamla hifi komponenter från 60-talet i källaren. Philips rörförstärkare, Philps högtalare och en skivspelare av märket His Masters Voice.

Högtalarna är i teak märkta med philips och en prislapp från början av 60-talet som säger 205kr, har skruvat upp dom och i ena lådan saknades elementet, i den andra fanns det kvar, det är Philips 9710AM på 800ohm. har provspelat men det låter inte riktigt bra, har ett distande ljud när man lyssnar på akustisk musik, kan det vara något lättåtgärdat? elementet är annars utseendemässigt som nytt. Iofs gör jag inte så mycket med bara ett element, att hitta ett likadant till andra högtalarn verkar omöjligt.

Förstärkaren är en Philips AG9015, bytte till jordad kabel och satt igång den, sprakade när man rörde alla vred men efter lite elektronikspray funkar den bra efter snart 50-års vila. Den har både 800ohm och 8-16ohm utgångar, jag tänkte använda ett par moderna högtalare som är märkta 4-8ohm, är det risk att jag förstör den? Man kan välja mellan många olika nätspänningar från 90v-245, dom som är närmast 230V är 220 och 245, vilken av dom är bättre att välja?

Skivspelaren är en HMV type 605 tillverkad av Skandinavisk Radio & Television A/S i Köpenhamn, har gjort lite efterforskning och läst att pickupen är av märket B&O, tyvärr saknad motvikt och nålen är av, har beställt nål via ebay.
DSC00040.jpg
DSC00039.jpg
DSC00041.jpg
DSC00043.jpg
DSC00045.jpg
DSC00051.jpg
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests