Ta bort färg från högtalare

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Ta bort färg från högtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag har ett par högtalare hemma som jag fyndat begagnade för ett par år sedan.
Problemet är att de är fula som stryk.

Högtalaren är från början i svartlaserad fanér men någon har fått idén att de vore snyggare i vitt.
Så högtalarna är målade (ohyggligt dåligt) i vit färg ovanpå fanéret.
Jag har ingen aning om vad det är för sorts färg.

Kan man använda färgborttagning för att bli av med den vita frgen och återställa fanéret?

Jag har kikat på om http://www.beckers.se/Inomhus/Vara-prod ... rttagning/ kan vara något.

Någon som provat?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Ta bort färg från högtalare

Post by leifh »

Martin,

Jag är ingen expert på detta men praktiska erfarenheter har lärt mig att färgborttagning på fanér kan vara knepigt. Använder du kemiska medel (t ex det färgborttagningsmedel du sett) kan det finnas en risk att fanéret lossnar. Alternativet vore ju då att slipa ned färglagret men beroende på fanérets struktur kan det vara svårt att få bort färg i "dalarna". Dessutom är ju i regel fanér ganska tunt så risken för genomslipning är ganska stor. Om jag vore du skulle jag prata med någon möbelsnickare. Han kan ha tips som kan hjälpa dig. Ett annat alternativ är ju att lämna in dem för lackering till ett proffs. Jag hade en gång ett par OA14 som jag lät lackera i en vacker vinröd färg. Det bliv riktigt snyggt.

Leif Hellström
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det är ett par riktigt gamla piP så isåfall vore det nästan enklare att försöka få ett par nya kabinett.

Jag tänkte dock testa, frågan är ju precis som du säger, ramlar fanéret av också?
Isåfall blir man kanske tvungen att lära sig fanéra också så småningom.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Martin,
Om det är laserad ask är den väldigt porig och säkerligen har den vita färgen gått ner i porerna. Porigheten är ju det som gör ask så tacksamt att "vitkalka" som verkar bli populärt igen för kök och andra inredningar.
Även om fanerlimmet nu skulle tåla färgborttagning(vilket jag inte tror) är det oerhört svårt att få bort det vita i porerna. Det är ju inte precis lätt heller att efteråt skölja av ytan med rikligt med vatten för att få bort rester av färgborttagaren. Det funkar inte med "våttorkning" om man ska kunna behandla ytan efteråt.

Mitt förslag.
Acceptera att det inte går att återställa faneret till snygg finish. Lägg på en sidenmatt valfri färg (35 glans), högglans eller s.k. pianolack kräver 10ggr mer jobb än sidenmatt. Jag använder Biltemas "Enamel" i 0,75 liters burk om jag inte kör med billack (svårt att få tag på).
förbehandling:
- Skrapa bort det mesta av färgen med sickel, det är mycket enklare än att slipa ner färgen!
- Putsa av med slippapper. Använd våtslip (Ja!) det brukar funka för att slipa så mycket så att ytan är behandlingsbar. OM vatteninträngning sker, låt det torka ut några dagar innan nästa steg.
- Bredspackla ytan. Helst med 2K "finspackel" (typ Plastic Padding) utspätt med LITE aceton så det går att jobba enkelt med stor spackel. Detta kräver att ALL vit färg förutom det som är kvar i porerna måste bort annars får du säkerligen resning. Det är nog en lacknaftabaserad vit färg eller möjligen en plastdispersion då den är "amatörmålad" och dessa KAN resa sig av 2K spackel.
- Om du inte har färgspruta - rolla med skummgummiroller lacknaftabaserad vald färg, alltså typ "Servalack", och förtunna med (helst) thinner 10-20%. Strax innan du rollar torkar du av ytan med en trasa med LITE lacknafta. Så lite att ytan inte blir våt.
- Använder du roller bör det räcka med 2 lager. Gå över ytan med ca 400 papper för att få bort dammnoppor och annat. Torka igen med trasa med lite lacknafta
Trasa med lite lacknafta funkar som klibbduk och lacknaftan gör samtidigt att ytspänningen minskar när du rollar eller sprutar på färg. färgen flyter ut fint och även med skummgummiroller kan du då få en yta utan "apelsinskal"
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by C-man »

annars har jag ett tipps som jag kom på när jag skulle få ren en hojram som var förkromad och sedan lackad!
jag köpte klottersaneare på biltema,fast vid samma tillfälle även klarlack på sprayburk!
sedan när jag skulle avlägsna lacken från ramen så använde jag klarlack(vilket funkade SUPER,bara torka av lager för lager med T-sprit)vilket inte var meningen men det är den bästa lacklösaren jag känner till!
Provade med olika blandningar av tapetklister och kaustiksoda(gamla hedliga BUMS,som vart förbjudet var visst uppbyggt av det!)
Så klarlack kan vara en lösning,låt den dra i ca 5-10minuter sen på med VÅT trasa med T-sprit,men det går åt trasor!
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Post Reply