Hur funkar OA 6 Typ 2A ?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Robert M
(1+ posts)
(1+ posts)

Hur funkar OA 6 Typ 2A ?

Post by Robert M »

Jag köpte ett par OA 6 typ 2A på loppis och funderar om de fungerar..
Jag kan inte höra någon större skillnad om jag vippar reglagen på "slutstegen" åt det ena och det andra hållet.
Den lilla skillnaden jag tycker mig höra kan lika gärna vara inbillning..
När jag trycker in knappen till "slutstegen" så "hummar" det till i högtalarna och om jag spelar utan
att trycka in dem så låter det tunn apa.
Så det verkar ju vara litet liv i "slutstegen", men min undran är:
Kan de vara halvt trasiga??
Av det jag läst på Cplanet så verkar det ju bara finnas två lägen Hela eller helpajj..
mvh
R
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Re: Hur funkar OA 6 Typ 2A ?

Post by jansch »

Av din beskrivning verkar de funka.....

Det är ju så att endast bashögtalaren drivs av slutsteget (energizern), alltså låter det tunt när du slår av slutsteget. Detta är "beviset" på att slutstegen funkar.
Mellanregistret och diskanterna är "passiva" som vilken traditionell högtalare som helst.

Förslag:
- Lägg högtalaren på sidan och lyssna nära bashögtalaren. Låter det rent är slutsteget OK. Man kan notera att bashögtalaren låter ganska högt upp i frekvensregistret, ända in i lägre diskantområdet.
Du BÖR dock vara försiktig med med hög volym då slutsteget säkert måste trimmas in. Har du elektronik kunskaper?

- Lyssna också på mellanregistret och diskanterna ar för sig (görs bäst med hjälp av ett papprör, typ hushållsrulle). Låter det OK så är det OK!

Mellanregistret liksom basen är Philips 9710M eller 9710M8, en högtalare som har liten slaglängd och egentligen inte borde vara monterade horisontellt. Dessa bör åtgärdas för att få spolen tillbaka i ursprungsläget. Ett sätt är att switcha mellanregisterelementet mot bas elementet och viseversa i samband med att man åtgärdar "X-läget".

Du kan slå på och av de två "boostswitch:arna" när du har musik på och lyssnar. Då borde du hör skillnad...... Vore konstigt om funktionen var trasig....

Om du undrar över nåt kan du skicka mej ett mail eller ringa på 070-5937878
Post Reply