Problem med Thorens skivspelare!

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Lars_Vegas
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sat 04 Sep 2010, 15:05

Problem med Thorens skivspelare!

Post by Lars_Vegas »

Hej där!

Jag har just tagit fram min Thorens 316 för att spela vinyl igen. Dock verkar den ej spela ordentligt då den hela tiden drar igenom samma spår gång på gång... Alltså musiken hackar kanske med 10 sekunders intervall. Har provat nåltryck från 1 till 3 gram... Det sitter en Grado Gold på den som ej verkar vara trasig! Mycket märkligt... Behövs en ny pick-up (denna borde vara åtminstonde 8-10 år gammal) eller finns det något annat tips?

Tacksam för svar!
Lars
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Problem med Thorens skivspelare!

Post by momus »

Hej

Jag känner inte till din skivspelare. Min erfarenhet sträcker sig bara fram till Thorens 150 resp 160. Men utifrån vad du skriver så är det tveksamt om det är pickupen det handlar om. Jag vet inte om din skivspelare har någon halvautomatik (armen går automatiskt i viloläge efter utförd spelning t ex) men om den har det så verkar det som någonting är fel på mekaniken som har med armen att göra. Ett annat alternativ kan vara att antiskatingen är låst på något sätt. Troligen har pickupen inget med det här att göra. Om t ex nålen är skadad så låter det anskrämligt (eller inget alls) och pickupen åker kana över hela skivsidan in till etiketten. Nåt fel på armen är alltså mitt grundtips.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests