Grannarna lider av bas!

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Re: Grannarna lider av bas!

Post by jansch »

Alltså..... som Carl1918 skriver, det finns fysikaliska grunder.

En liten förklaring....

Ditt tagel, SD fötterna, filt och alla andra material fjädrar men och har också en inre dämpning som hämmar "fjädern". Jämför med fjädringen på en bil kompletterad med stötdämparna.

När högtalaren står på t.ex taglet eller SD fötterna har man tillfört en tyngd. "Fjädern" i taglet/SDfötterna och högtalartyngden bildar en svängande enhet med en viss resonansfrekvens. HÖGTALARENS TYNGD ÄR ALLTSÅ AVGÖRANDE FÖR VILKET FREKVENSOMRÅDE SOM BÄSTA RESULTAT UPPNÅS. Genom att ha stor inre dämpning i taglet/SDfötterna får man ett lågt Q-värde. Detta medför att resonansfrekvensen "sprids" över ett bredare frekvensområde = det frekvensområde där taglet/SDfoten kommer att absorbera vibrationerna.
Man kan säga att istället för att ljudenergin (vibrationerna) går ner i golvet kommer energin att omvandlas till värme i "stötdämparen" (taglet/SDfotens inre dämpning).

Pga av att högtalare har är olika tunga finns det också olika SDfötter designade för olika högtalarvikter. Det gäller ju att få det att fungera som bäst i rätt frekvensområde, kanske mellan 20-70 Hz.

En SD fot är alltså inte bara ett rent dämpmaterial utan en förhoppningsvis bra kombination av en fjäder och dämping och därmed kan bra "isolering" mellan högtalare och golv skapas.

I industrin används ofta dämpfötter med högre Q-värde = man vet vilken frekvens som maskinen skakar med och kan då välja rätt fot i förhållande till maskinvikten.
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by C-man »

Så min tanke,att tageldynan jag använder i dag även bromsar upp direktljudet från basportarna är helt förkastligt och dessa ska inte kunna fortpanta sig i golvet,och ett par rätt uträknade fötter blockerar även ljudet från porten trots att inget material finns där?
Skulle jag nu köpa SD fötter skulle jag nog ställa en MDF skiva på dom och högtalarn på denna,just för att behålla avståndet från basporten till underligande material,men då får jag ju fel grundvikt enligt vad du säger!
och vad händer med Oa5,1 som har sin basport beräknad mot avståndet mot golvet i paritet mot basporten!??
Och basporten är den HELT utan betydelse för min granne??
Har jag fel i mitt tänkande?
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

C-man - Nu är vi tillbaka till min första kommentar igen!
Stomljud kan ju skapas på 2 sätt (se tidigare inlägg). Antingen med en ren mekaniska koppling mellan högtalare och golv ELLER en akustisk koppling där LJUDET i rummet får golvet (eller väggarna eller taket) att svänga. SD fötter etc minimerar bara den MEKANISKA KOPPLINGEN TILL GOLVET.

Från basporten är det ju ljud och inga SD fötter kan dämpa detta! Om vi nu FÖRUTSÄTTER att din tageldyna (eller SD fötter eller nåt annat) INTE förändrar basreflexportens avstämning och porten då fungerar som den ska KOMMER INTE TAGELDYNAN HA NÅGON VERKAN! Alltså Tageldynan kommer inte att dämpa ljudet FRÅN BASREFLEXPORTEN så att grannen blir mindre störd.

Varför blir det så? Jo, de frekvenser där porten är aktiv är låga och har då lång våglängd. Våglängden är väsentligt större än högtalarlådans storlek och därmed sprids ljudet i hela rummet. För att uppnå nån effekt med tageldynan måste du klä in en stor del av rummet med tagel...eller åtminstone golvet.

När det gäller OA5 typ1 så är det så att golvet ÄR EN DEL AV BASREFLEXPORTEN. Lyfter man upp OA5typ1 från golvet (eller har mjuka mattor etc) måste man komplettera med en extra botten. Den botten måste vara styv och limmad/skruvad mot listerna. Jag anser att man borde komplettera ALLA OA5typ1 med extra botten så att basreflexporten funkar som den ska. Det är så lätt hänt att "det blir fel" om golvet är ojämt eller att högtalaren står på en mattkant eller nåt.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Höjden som SD-foten tillför Pop-boxen kommer inte att påverka, däremot så kan det kanske vara svårt att få benen att stanna kvar på SD-foten, kanske.
Mina Pop-boxar har ben som är kanske 1,5 cm i fyrkant, det kanske påverkar, möjligen.

Förr har jag för mig att jag har sett någon form av hylsa annonseras till SD-foten (början av 90-talet?) den kanske kan vara relevant för ökad yta om den finns kvar. Jag tror det var i någon gammal MoLT.
Jag tycker det låter som att en skiva på golvet inte tillför något estetiskt men måste man så måste man...

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by C-man »

Är det någon som vet värdet i Shore A på SD fötterna,för det måste ju vara det relevanta,Eller?(detta är värden som man mäter på gummi i racervärlden)
Och ursäkta att jag är okunnig,men att basporten slår rätt ner i golvet har det ingen betydelse?,både jag och min granne hör en väsentlig skillnad med dynorna på plats!
Jag är inte någon stjärna på teoretiska uträkningar,men jag e en jävel på praktisk tillämpning,För att nämna ett exempel så plockar jag ut 22,43hk ur en 4takts motor på 177cc,och det gör INGEN inom bilindustrin,och ytterst få ens inom tävlingsmotorer(ligger fårnärvarande 2 i värden!)Så portdynamik det är en sak jag kan,men nu gäller det bara att jag kan översätta dessa kunskaper till AudioPulser istället för 4t pulser!(borde och ska vara rätt likt varandra,bara att jag slipper tänka på att jag har 4pulser per slag! HEHEHE)

Men som sagt jag är ytterst färsk i detta ämne,men jag har haft diskussioner men ytterst kunniga i ämnet,och dessa häpnar på vad jag lärt mig på några månader!

Jag är novis på detta ämne,men suger åt mig ALL info som en svamp,sen att jag försöker hitta en DIY väg att gå kan väl inte vara fel?
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej

Nä, att basporten är riktad neråt på en Pop.box sätter inte golvet i gungning.

Vad gäller hårdheten på SD-foten så är det nog data som Sonic Design håller nära bröstet skulle jag tro.
Du kan ju kika på deras hemsida och se om det går att hitta något matnyttigt.

http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by C-man »

OHHHH nu har jag VERKLIGEN läst på i detta ämne,och summa sumaru,vart jag klokare? NÄÄÄÄ inte alls!
har nog läst 5000inlägg på olika forum!(men om det väckt ett sånt intresse så borde även jag köpa ett set att prova!)om nu ingen god själ kan låna ut ett set ett dygn till mig,så jag kan konstatera vad grannen säger!!!!)
När det gäller att dämpa vibrationer så rekommenderas allt från blå fästmassa till sjukt dyra spikes för 12,577kr i blandningar av olika ädel trä och metall!
SUCK google hjälpt mig inte ett jävla dugg,någon som vet om hifikit har öppet köp?
jag vill prova,men inte för 1000kr typ för 2 par!(om det INTE funkar!) l
sen att dessa SD fötter kräver inspelning gör ju denna fråga typ 1000% mer aktuell!
jag hämtar gärna fötterna,betalar nypris,testar,lämnar tillbaks(får pengarna tillbaka)DVS du kan inte spela 100%,om du nu har grannar(staplade på hög,dvs hyres kasern!)
Låt mig testa!(utan att köpa,kasta pengarn i sjön!)om nu så är fallet!(vilket värkar vara 50% av inläggen jag läst!)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by C-man »

Nu har jag provat SD fötter, Kan inte säga att det hjälpte min granne alls,Själv tyckte jag nog att det vart något bättre ljud hemma!
Testade även med silicon kuddar(sånna vita som man har som uppslags skydd för dörrar)och dom fungerade lika bra för grannen,så där är jag nu.
Skall prova med att skaffa tunga stenskivor att ha under högtalarna med,eller gjuta i betong,men kan ju bara konstatera att huset måste vara byggt i wellpapp eller något liknande ädelt material för grannen kunde peka ut exakt placering av mina högtalare!
Är det någon som testat med betong/stenplattor?
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

C-man - Va bra att vi kan relatera till racingvärlden och trimning!

Shore är väl bara ett mått på hårdheten?? Vitsen är ju att SD foten jobbar som en kombination av fjäder och stötdämpare (Man kanske skulle kolla om det finns Öhlin:are till högtalare!). Det handlar alltså visserligen om hårdhet men ur ett DYNAMISKT perspektiv.

Att basreflexporten inte stör mer när den är nedåtriktad kan du jämföra med ett kompressionsslag i en fyrtaktare (eller 2 taktare för den delen). Kompressionen, dvs trycket, fördelas jämt i HELA kompressionsrummet. Trycket är inte högre närmast kolven utan sprider sig i hela utrymmet. Detta gäller, enkelt utryckt, så länge kolvhastigheten är väsentligt lägre än ljudets hastighet - vilket gäller för både kolven i motorn och kolven i basreflexröret (luftpelaren). "Kolvhastigheten" är förövrigt mycket lägre i ett basreflexrör, man bör ligga på max några m/s om det ska bli bra. (Som tomgång!!!) annars blir det blås ljud.

Förväxla inte detta med t.ex ett avstämt avgasrör (pipa)....eller flamfronten vid förbränning
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by C-man »

jansch,kul att ha en like här!(hajjade lite mer efter din vridning,MEN(hoppas vi får chans att ta det live)portdynamik är ett stort och älskat ämne för mig!
Men för att återfalla till mitt problem, så är det löst till 90%!
Av en slump kom jag över 1m2 med dämpmaterial till ballett golv!
Så jag la en limmträ skiva med detta material mellan skivan och golvet och problemet va som borta hos min granne,så nu i veckan som kommer så ska jag kolla om jag kan fixa en m2 till!
Och om någon annan har liknande problem ska jag försöka få fram info om vem som säljer detta material!
och jag ska försöka lokalisera vem det är som är expert på dessa frågor på den skolan jag fått materialet ifrån!(Balletakademin)

Mvh C-man
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Post Reply