Sonab OA-116 v2 renovering

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Re: Sonab OA-116 v2 renovering

Post by jansch »

Jo Martin....håller med.
Jag har föreslagit "Dragkrok" att ta med sig grejorna och testa dom hos mej och jämföra med mina grejor(om han bor i Stockholm)
Dragkrok
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Dragkrok »

Håller med er båda. Det blir att "köpa" hem grejerna och prova, dvs jämföra. Blir jag inte nöjd har jag 10dagars öppet köp, 30dagars garanti etc. För H/Kn är absolut inte dålig, den passar helt enkelt inte min lyssningsstil och högtalare.
Jag ska faktiskt prova att någon gång prova H/Kn med ett par OA-14 (som tyvärr är på vift hos mina släktingar) och se om den passar bättre med dom, för då behåller jag stärkaren och bara köper en annan till mina OA-116.

Stort tack till er alla som hjälp mig felsöka! Utan era tips hade man nog gjort fel beslut.
Högtalare:
Sonab OA-116
Vintage Tandberg till datorn med Hemmabyggd sub (2.1 system)
Högtalarkabel Van den Hul & Supra
Anläggning:
Primaluna Prolonge Two
Tidigare: Harman Kardon HK 970 Förstärkare
Rotel RCD-965BX CD-spelare
Sonab 85 S Vinylspelare, Ortofon 2M Blue
Signalkablar Qunex2 & Supra
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Lycka til med inköpen!

Berätta gärna hur det slutar, alltså vad det blev, om du blev njd och varför du blev nöjd.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Dragkrok
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Dragkrok »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Lycka til med inköpen!

Berätta gärna hur det slutar, alltså vad det blev, om du blev njd och varför du blev nöjd.

Med vänlig hälsning

Martin
Ja absolut! Återkommer med en utvärdering också, kanske nått att lägga till under rek elektronik om jag blir riktigt nöjd ;).

Kan tillägga att just vid skrivandet av detta inlägg har jag kopplat in datorn till systemet och lyssnar på lite trance, högtalarna gör inte bort sig längre, så jag ska definitivt placera betong under högtalarna och se om det blir bättre (men även era tips har hjälpt att få ut mer bas!). Carlssonhögtalare är verkligen bra på att få en jämn och mjuk bas över hela rummet, blev lite häpen faktiskt!
Image
Högtalare:
Sonab OA-116
Anläggning:
Primaluna Prolonge Two
Dragkrok
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Dragkrok »

Förväntansfulla entusiaster till min tråd som längtar efter att jag ska köpa och recensera en ny förstärkare får ha lite mer tålamod tyvärr.

Var en sväng till stan och såg utförsäljning av en trevlig stärkare av märked NAD C326BEE. Den var nedsatt från 4498 till 2998kr! Det är ett demoex i fint skick som jag inte har något emot eftersom man kan spara pengar på det + att man kan hoppas den är "inspelad" ;) . Nu undrar jag vad herrskapet tycker om denna stärkare? Det kan bli rätt snabba puckar om ni "diggar" den! Såg dock att det finns en stor nackdel, den har ingen inbyggd RIAA.
http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... grafit.htm

Själv tycker jag den var riktigt snygg, dock provlyssnade jag inte på den. Den är en aning svagare än min H/K men det kanske inte spelar någon roll. Efter lite research och snack med kompisar har jag fått den uppfattningen att H/K (tror de menar äldre modeller) och NAD inte kanske har så mycket ljudbild utan mer direkt och basfylligt ljud vilket verkar passa mig i smaken. Vad jag vet så är NAD ett erkänt märke i branchen men har de gjort samma misstag som H/K, dvs satsa för fullt på hemmabiorecivers och därav lider utvecklingen av vanliga amplifiers kvalitéts och ljudmässigt?
Högtalare:
Sonab OA-116
Anläggning:
Primaluna Prolonge Two
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Kan tyvärr inte komma med tips där jag har inte lyssnat på de nyre NAD-skapelserna.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Har inte heller prövat nå'n av de senare NAD-modellerna. Har en tidigare generations NAD i recieverutförande (C740) och det inköpet föregicks av ett omfattande provlyssnande. Har aldrig upplevt att den saknar kraft (har sällan volymreglaget över kl 9 när jag spelar CD) och basen är mycket tightare än den på H/K från samma tid i a f på mina 12:or. Naturligtvis har jag hört bättre, men det får man ju väga mot ökade kostnader (2 - 5 ggr). Tror inte att den ska lida brist på kraft till dina 116 heller, det beror ju naturligtvis på hur "löjlilgt högt" du vill spela. ;)

Som demo är den med största säkerhet väl inkörd. Kolla dock terminaler och ingångar, fr a CD-ingången - demokörda förstärkare har kopplats i och ur och om ett otal gånger.

Sammantaget tycker jag att du ska försöka få hem maskinen och bilda din egen uppfattning – som jag ser det borde den vara klart prisvärd.

vh
Björn

PS. Inbyggda RIAA i nyare maskiner har oftast inte särskilt hög kvalitet.
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Dragkrok
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Dragkrok »

Det var ett tag sen jag tog tag i min Hifi, så igår beslöt jag min att ta med högtalarna till Hifi-affären och testa några budget High-End förstärkare med gott resultat.

Först ut så provade jag en Hegel H1 mk4 som absolut fick liv i mina högtalare med så mycket bas som jag aldrig hört från H/Kn tidigare! Som bonus så blev rösterna kristallklara och mellanreg/toppen klingade ljuvt. Sedan testade jag Primaluna Prolonge Two som jag tyckte hade väldigt lik i klangbild med Hegel, men en aningen varmare och lite mer färgat ljud vilket passar min lyssningsstil bättre. Dock så gav den inte lika mycket bas som Hegeln upplever jag men när valet mellan dessa två skulle fattas så dröjde det minst 30min innan jag föll för Primalunan. Anledningen till detta var dels det estetiska tilltalar mig mer samt den lite varmare ljudbilden. Hegel var lite för exakt och en aning kall i ljudet (missförstå mig inte, det är fortfarande en MYCKET BRA förstärkare).

Nu till slutsatsen: Jag som trodde det var fel på Högtalarna hela tiden. Det visar sig att jag hade FEL förstärkare för jobbet! Tycker fortfarande det är lite mindre bas i OA-116 jämfört med många modernare High-End högtalare. Men få högtalare levererar så fantastisk ljudbild som OA-116 när det gäller att återge akustiska instrument och även röster för den delen. Det gäller bara att ha bra grejer och en stor plånbok...

Slutet gott, allting gott för ett lyckat förstärkarköp!
Högtalare:
Sonab OA-116
Anläggning:
Primaluna Prolonge Two
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Härligt att du blev nöjd till slut.

Jag har tänkt på det där med mängden bas ibland.
Påfallande ofta träffar man på folk som köper stora golvhögtalare och sedan baxar in dem i ett hörn för att de inte skall vara i vägen.
Det innebär en onaturlig bashöjning som man utsätts för i många miljöer. Detta kan påverka ens egen uppfattning om vad som är normalt om man inte tänker sig för.
Jag vet inte om det har någon bäring på dina upplevelser men det är inte en helt ovanlig situation.

Själv tycker jag att om man jämför med levande musik så har jag aldrig saknat bas i Carlssonhögtalarna.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Dragkrok
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Dragkrok »

Tycker att placeringen av högtalarna inte spelar någon roll längre. Det låter ungefär likadant i hela rummet. Just nu kör jag med högtalarna intill bakväggen (fönster) och lite toe-out och tagit bort de fula spånskivorna för det var lite placeboeffekt tror jag. Testade att ta bort dem innan jag sålde H/Kn och märkte knappt någon skillnad i basen. Med den nya förstärkaren tycker jag att basen är lagom till i princip all musik. Utom trance som tex Armin van Buuren eller Tiësto som lämnar högtalarna nakna på basen hehe :| . Då skulle jag föredra att koppla in en baslåda för mer balans i hela registret. Men man får tänka på att baselementet i OA-116 inte är speciellt stort. Så jag tycker att för att vara ett så pass litet element så producerar den måttligt med bas! Kan också nämna att i baselementet och i basröret sker det betydligt mer aktivitet när man kör in fingrarna för att kolla efter vibrationer.
Högtalare:
Sonab OA-116
Anläggning:
Primaluna Prolonge Two
Post Reply