vad ska ett par OA 52.2 kosta?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
layers
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Thu 10 Jun 2010, 09:33

vad ska ett par OA 52.2 kosta?

Post by layers »

Jag kollar på ett par OA 52.2 och undrar dels vad man ska betala för ett par i orginal och vad det skulle kosta att uppgradera till 52.3.
User avatar
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 73
Joined: Wed 02 Jan 2008, 07:35
Location: Kungsholmen

Re: vad ska ett par OA 52.2 kosta?

Post by Carl 1918 »

Det finns prisindikationer under modellsidorna som man kan ta som ett riktvärde. Ett par uppgraderade OA52.2 borde kosta mellan 6000-6500 i bra skick. Sedan drar skador och defekter naturligtvis ner priset rejält.

Beträffande .3-uppgraderingen är diskanttillgången lite osäker vad jag har hört. Ring John Larsen och kolla! Jag vill minnas att uppgraderingen till LE-versionen kostade runt 2500 SEK totalt, troligtvis ligger .3-versionen i den regionen ifall de går att få tag på.

Jag såg ett par .3 på hifimagasinet.com som enligt annonsen ska vara i "mycket gott skick" för 8500. Om de fortfarande finns kvar borde det kunna vara ett rimligt alternativ.
User avatar
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 11 Dec 2007, 19:59
Location: Uppsala

Re: vad ska ett par OA 52.2 kosta?

Post by bach4ever »

Jag tror faktiskt man får ta planetens prisrekommendationer med en nypa salt, i dagsläget uttrycker de nog mer ett önsketänkande. Som bekant är det marknaden som sätter priser, tillgång och efterfrågan ni vet... Just OA 52.2 är nog tämligen sällsynta då många uppgraderat dem till .3 eller kanske LE. Jag håller med om att 8500 för ett par .3 verkar vara ett bra pris, men du kanske ska kolla om de är producerade som .3 eller om innehavaren uppgraderat ett par gamla OA 52. Inget fel med det, men det gäller ju att dämpfiltar, filter och annat verkligen blir rätt applicerade.
PS Jag skulle aldrig sälja mina OA 52.2 för 6500, så dé så!
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Ranefjord
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Mon 16 Dec 2002, 11:27
Contact:

Re: vad ska ett par OA 52.2 kosta?

Post by Ranefjord »

Räkna med 10000:- för ett par fina OA52.2. De är inte lätta att finna.
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: vad ska ett par OA 52.2 kosta?

Post by s.b »

Ranefjord wrote:Räkna med 10000:- för ett par fina OA52.2. De är inte lätta att finna.
Skulle inte sälja mina för 10 000:- :D
för det är svårt att hitta nåt bättre för dom pengarna
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: vad ska ett par OA 52.2 kosta?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Priser är svåra saker men ett par OA-52.2 är ju en bra högtalare, jag ser inte nödvändigtvis något egentligt skäl att uppgradera till .3.

Prismässigt så skulle jag nog om jag var på jakt efter dessa tycka att någonstans mellan 6 - 12.000 SEK vore anständigt beroende på skick etc.
Bara baselementen är ju värda en hel del pengar om man plockar ur dem.

Skälet till den varierande prissättningen är ju att högtalaren inte längre produceras så tillgång och efterfrågan styr ju åt det dyrare hållet.
Folk som har högtalare säljer dem ju oftast inte och de få som når marknaden blir ju därmed eftersökta.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 8 guests