Kopia / orginal ?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
rosch
(1+ posts)
(1+ posts)

Kopia / orginal ?

Post by rosch »

Hej!
Jag har en fråga till er experter. Har ett par gamla högtalare som ser ut att vara Carlson-högtalare i förrådet. Jag har alltid utgått från att det är kopior ända sedan jag bytte till mig dom för 15 år sedan mot en flaska whiskey... :mrgreen:
Nu är det städdags och jag hade tänkt slänga dom för att få mer plats i förrådet. Men tänk om dom är äkta..... :shock:
Det står inget nånstans på dom så hur vet man? Jag skruvade loss ett av elementen och på det står det:

MAXIMAL

4 ohm

Model 435

Japan

Antar att det betyder att det är en skräpkopia?
Innan dom hamnade i förrådet användes dom flitigt och vad jag kan minnas låter dom riktigt bra :)

Skulle vara kul om nån visste vad detta är. Om det behövs kan jag nog ordna en bild.
Tack på förhand
/Robban, Göteborg
svempa
(30+ posts)
(30+ posts)

Re: Kopia / orginal ?

Post by svempa »

Elementet är i alla fall inte original. Det ska vara Philips bas/mellanregister och Peerless diskanter. Maximal element har jag för mig att man kunde köpa hos Hobbex på postorder.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

FOlk spelade ju ibland sönder sina högtalare och satte in vad element som fanns snabbt och billigt.

Det är inget originalelement men det betyder ju inte med automatik att det är en skräphögtalare.

Det fanns ju både Sonab original, välbyggda Pop-boxar, professionella kopior och skräp i en salig blandning.

Det som ju är värt att fundera på är om de är snygga, hur basreflexlösningen är gjord, finns dämpkorg (eller utrymme för sådan) och får man plats med originalelement.

Tycker man om högtalarna och de är vettigt byggda kan det vara värt att spara på dem.
Dvs. att det krävs att de är byggda så att de är täta, dämpkorg finns eller kan monteras och basreflexen är vettigt byggd.

Det går ju också eventuellt att uppgradera dem med nya bredbandaren, isåfall behvs inte dämpkorgen men det är ju en lite dyrare historia.

Vad sitter det för diskanter i?

Tycker du om dem så fixa dem, vill d inte ha dem så skänk bort dem.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
rosch
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by rosch »

Tack för de snabba svaren. Detta var ju intressant och kul.
Ska titta lite närmare på dom ikväll. Tar ett par bilder och postar också :)

/Robban
rosch
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by rosch »

Så, nu har jag kikat lite närmare. Jag är absolut ingen expert men tycker dom ser gedigna och välbyggda ut.
Bifogar några bilder både på lådan och de två elementen.
Vad tror ni? Visst är det kopior men kanske kan man ha dom till nåt...?
Skulle det gå att sälja dom eller är alternativen behåll eller släng?

/Robban
Attachments
IMG_0581.jpg
IMG_0579.jpg
IMG_0577.jpg
IMG_0575.jpg
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag ycker du skall börja med att läsa igenom byggbeskrivningarna på Sonab OA-5K och Pop-boxen, båda finns under downloads.

Eftersom jag inte vet något om basreflexen ännu har jag svårt att råda dig specifikt.
Tycker du att lådorna är snygga och passar in hos dig är det definitivt värt att fixa till dem.
Stämmer storlek på lådan / volym någorlunda väl överens med Pop-box / OA-5?

Stämmer basreflexen och volymen så är det ju en ganska smal sak att fixa till den.

Budgetlösning:
Ett par begagnade 9710, 8 st begagnade MT20HFC, lite filterkomponenter och två dämpkorgar.

Vassare och dyrare.
Ett par F87, 8 st T22oa och lite filterkompnenter.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply