Hej igen!
Jag undrar om det är någon som har ett par huvar till OA 5 typ 2 liggande? Efter min uppgradering till tre är det svårt att få till en snygg lösning med mina gamla typ 1 galler. Jag har 8 diskanter och två mellanregister från den gamla OA 5 typ ett kvar. Någon kanske vill titta på dem, jag mätte impendansen och den var på ca 7 ohm. Elementen lät hyfsat.
OA-5 Typ 3 - den ultimata Carlssonhögtalaren?
-
[email protected]
- (1+ posts)

Re: OA-5 Typ 3 - den ultimata Carlssonhögtalaren?
Jag har ett par galler i garaget, jag skall kolla i afton om det passar på OA5 typ2.. Var i landet finns larskarl?[email protected] wrote:Hej igen!
Jag undrar om det är någon som har ett par huvar till OA 5 typ 2 liggande? Efter min uppgradering till tre är det svårt att få till en snygg lösning med mina gamla typ 1 galler. Jag har 8 diskanter och två mellanregister från den gamla OA 5 typ ett kvar. Någon kanske vill titta på dem, jag mätte impendansen och den var på ca 7 ohm. Elementen lät hyfsat.
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Re: OA-5 Typ 3 - den ultimata Carlssonhögtalaren?
Apropos "riktigt" basreflexrör (som i popboxen) eller OA-5s slitsportar, så har vi diskuterat den rätta avstämningen rätt utförligt i den här tråden. Och det visade sig i simulering med Boxsim att det är väldigt liten skillnad i ljudtryckskurvan; det ser kanske mer dramatiskt ut på impedanskurvan mätt enligt Sonabmanualen (se download!): Undre kamelpuckeln nästan försvinner när man gör helmholtzresonansen Qp så lågt som kanske 2,5.
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)