En tekninsk obegåvad ljudälskare söker..

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Amin
(1+ posts)
(1+ posts)

En tekninsk obegåvad ljudälskare söker..

Post by Amin »

Hej alla glada

Jag har ett stort dilemma, det är nämligen så att mina nära och kära lyckades bränna sönder allt vad jag ägt i HIFI väg på nyårsafton. Har därefter sökt med ljus och lykta efter något som kan återställa ordningen i mitt nuvarande ljudlösa hem till vad det en gång varit. Efter många timmar på internet, besök hos div. hifi försäljare osv. var det från oväntat håll som jag fick nys om den här sidan. Samma person som tipsade om sidan är själv stolt ägare till ett par OA-5 typ 3.

Åkte över till honom igår, och var helt gråtfärdig efter att ha lyssnat på dessa fantastiska högtalare. Vad mer kan man säga, jag är såld och måste bara ha ett par.

Som sagt, jag är helt tekniskt obegåvad så frågan om att köpa ett par och renovera själv finns inte på världskartan. Vidare så har jag en yta på ca 60 kvm att fylla med ljud, därav vet jag inte heller vilken modell som skulle kunna vara den rätt för mitt vardagsrum. Så nu söker jag en snäll själ som vill vara vänlig och tipsa om den rätta modellen samt om den snälla själen också har ett par till salu skulle detta förgylla min tillvarao.

Ha det bäst

//Amin
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)

Re: En tekninsk obegåvad ljudälskare söker..

Post by tct98 »

Förstår precis hur du känner det. Jag har också ett par OA5-3 sen nån månad tillbaka som jag är mycket nöjd med. Tyvärr är nog enda chansen att få tag i ett par OA5 och modifiera själv, eller be någon annan om hjälp. Hade aldrig skruvat med högtalare innan så det kändes väldigt bra att man kunde göra det själv och få ett sånt fint resultat. Samtidigt väckte det ett sen länge slumrande intresse , så nu vill jag lära mej mera. :D
Lycka till med letandet
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Josef »

Jag vet att jag såg en OA5-3 till salu nyligen för under nypriset av elementen. Jag minns inte var, och den är nog såld. Men det är alltså inte omöjligt att hitta en :)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det lär inte finnas många OA-5 typ 3 till salu.

Dessutom så är det enligt Hifikit så att diskanterna är slut och kommer in i april igen.

Det innebär att du kanske har ett gyllene tillfälle att sätta dig in i hur man skall göra fram tills dess?
Det är ingen omöjlighet, tar bara lite tid att renovera ett par själv.

Är det din melodi så köp ett par OA-5 och börja förbereda, annars sök någon som gör det åt dig.

Lycka till

Martin
Jag vet inte, vet du?
12björn
Internationalization Team

Post by 12björn »

Nu vet jag inte ... hela diskussionen har kommit att handla om OA-5.3 ... men frågade inte Amin om vilken modell som skulle passa honom?

Det måste ju finnas många alternativ, beroende på budget naturligtvis.

Tyvärr har jag inte hört OA-5.3, men dom flesta av Sonab-/Carlssonhögtalarna producerade efter OA-5 borde väl åtminstone kunna framkalla lite vått i ögat.

60 kvm är ju rätt stort, vilket gör att dom minsta högtalarna kan få svårt att hänga med, men kompletterade med en lämplig sub kanske ...

Optimalt är ju om du kan lyssna hur det blir hemma hos dig.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Josef »

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=24355

För den som inte vill renovera själv kanske detta kan vara ett fynd? En oa14 (i teak!) med nya element och filter för 5000:- (plus en stereokombo)
Amin
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Amin »

Tack alla för dessa fina tips. Har bokat och ska om en vecka åka och provlyssna på ett par oa 14. Ska bli riktig roligt och spännande att höra hur dom låter.

Finns det något som ni tycker redan nu jag ska tänka på när det gäller ovan annons (oa-14).

Skriver en rapport så snart jag har provlyssnat.

:D
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by henrik.sch »

Hej
Ett par renoverade OA12 slår OA14 tycker jag, och OD11:or är så himla bra och fina. Försök att lyssna på ett par OA12:or i alla fall innan du bestämmer dig. OM du bor i Skåne får du gärna jämföra orginalrenoverade OD11, OA12, OA14 med OA5 hos mig innan du fattar beslut. Akta dig, passar du inte dig blir som jag och så många andra... ;) med 10-12 par som du bara måste ha för säkerhets skull.
mvh
Henrik
adi6606
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by adi6606 »

Håller med om Henrik. Har jobbat mig igenom nästan hela spektra av Carlsson högtalare och har kommit underfund med att i 70-tals serien råder regel: Ju färre element, enklare konstruktion desto bättre låter det, tycker jag. Tidigare lyssnade jag mycket på OA-116, under en period totalt renoverade OA-2212 och andra modeller bara för att återgå till enklare/billigare modeller där OD-11 är faktiskt favorit. Ur 70-tals serien altså. Man kan se i senare produktionen att Stig väljer att återgå till tvåvägs modeller, a la´ OD-11: OA-50, OA-51 och OA-52 är samtliga tämligen enkla högtalare med två element bara.
12björn

Post by 12björn »

Det finns många olika uppfattningar här på forumet om vilka högtalare som låter bäst. För egen del föredrar jag OA-116 och OA-12 av sjuttiotalarna. Se'n är ju 51:orna en svåruppnåelig favorit - behöver nog stöd av en sub och fr a en rymligare plånbok än jag har, om man ö h t lyckas få tag på nå'n. OA-14 är för luddig i basen för min min smak, 11:orna lite klena om än mycket rappa i det lägre registret och 2212 har jag inte kunnat utvärdera på nå't rättvisande sätt.
adi6606 wrote:Har jobbat mig igenom nästan hela spektra av Carlsson högtalare och har kommit underfund med att i 70-tals serien råder regel: Ju färre element, enklare konstruktion desto bättre låter det, tycker jag.
En teori :roll: om vad det kan bero på. Dom små bas-/mellanregisterelementen får jobba väldigt hårt i dom större lådorna. Själv har jag avlastat mina 12:or med en sub som skär bort dom lägsta frekvenserna med ett, i mitt tycke, lyckat resultat.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply