Stig Carlssons "Kolboxen" 1953-

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Johan_H
(1+ posts)
(1+ posts)

Stig Carlssons "Kolboxen" 1953-

Post by Johan_H »

Hej!

(har postat denna fråga på fler ställen på nätet, sorry om en del av er redan sätt den... :-) )

Hittade vid julstädning i källaren två st Stig Carlssons "Kolboxen" (tror jag, ev är de delvis hemmabyggen?), plus lite grejer till rörförstärkaren. Jag tänkte göra en varsam uppgradering genom att snygga till kabinetten och byta högtalarelement mm.

Försöker nu räkna på "låd"-volym, basreflexrör mm, och då skulle jag ha nytta av nån sorts ritningsmaterial till Kolboxen. Har hittat en del filer bland CarlssonPlanets downloads, men inte ritningar eller skisser med mått.

Såg ett antal diskussioner här som delvis rör Kolboxen, och jag tänkte att jag kan ju alltid chansa...: Finns det nån här på CarlssonPlanet som har ritningar, material, eller kunskap om Kolboxen?

/Johan H
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: Stig Carlssons "Kolboxen" 1953-

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag har faktiskt aldrig sett någon måttsatt ritning på Kolboxen.
Fast volymen kan ju inte vara så svår att räkna ut på kaviteten för basen, att mäta upp röret kan ju inte vara någon större fråga heller.

Jag tycker nog att de är värda en originalrenovering.
Det vill säga renovera upp dem till fungerande original eller kanske möjligtvis en försiktig förbättring.

De har nog sitt största värde som fungerande original.

Funderar du på att göra den passiv kan det kanske vara vissa problem att ta sig förbi.
Frekvenskurvorna för förstärkarna är om jag minns rätt ganska krokiga var för sig men tillsammans raka.

Elementen som används finns ju kanske vissa möjligheter att se över.

Diskanterna:
Är ju i original Peerless MT20HFC, de torde med lite god vilja kunna bytas ut mot T22oa (eller Peerless CT62 om du mot förmodan skulle få tag i dessa).
I original används ju 16 Ohms element i diskanten, T22oa har så pass god verkningsgrad att det nog går att lösa med seriemotstånd.

Mellanregister
I original Philips 9710AM, går lätt att byta ut till 9710 M (8 Ohm) eller annars F87.

Basen:
Är ju en Sinus
Kolla med Bo Hansson, http://rauna.e-butik.se/
Kanske går det att sätta i en nygjord Sinus bas.
Annars går det att hitta mycket annat också.

Tänk på att vad du än gör, se till att det går att återställa.
Behåll alla delar.
Gör helst en originalrenovering.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Johan_H
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Johan_H »

Tack för kloka synpunkter!

Det finns ett antal underligheter kring mina Kolboxar som gör att jag inte är säker på om de är original eller ej:

* De saknar serienummer i botten.
* Den lilla runda loggan med Lund saknas på toppgallret.
* Det fanns två oanvända kretskort till rörsteget bland grejerna som följde med till Kolboxarna.
* Det fanns små etiketter inuti hur sladdarna till högtalarelementen skulle kopplas.
* Det fanns en "original" grön tygbit med dammskyddstyg, papp mm.

Jag får känslan av att Kolboxen är köpt som byggsats, och självmonterade enligt nån Ikea-princip. Känner Du eller nån annan till om nåt sånt förekommit? Läste om ev pirattillverkning i Jkpg, men var det byggsatser?
___

Jag börjar med att byta elementen och hör hur allt låter. Finns det anledning, skulle det vara kul att bygga nya rörsteg utifrån reservkretskorten, byta tillbaka elementen, och reversera hela uppgraderingen. Jag försöker att inte bära mer hand på de gamla grejerna än att det hyfsat går att återställa renoveringen.
___

Ska fundera över frekvensgången på gamla rörsteget. Kanske vore det läge att sätta i nya element och försöka ta upp en ny frekvenskurva utan filter, och sen snickra ihop nya filter som passar med nya frekvenskurvan så att Kolboxens kurva blir rak. T22oa och F87 blir bra, ska fundera över basen i botten.

Gamla rörsteget hade en omkopplare för högtalarplaceringen (hörn, vägg, eller fritt). Detta borde väl tänkas igenom också.

Tips av varjehanda slag tages tacksamt emot! :-)

/Johan H
Johan_H
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Johan_H »

Så här blev det, så här långt... :-)

Obi T22oa inmonterad... Notera att jag har klippt bort foten så att högtalarelementet skulle få plats. Den sitter dessutom monterad med en "mellanring" eftersom den hade andra mått än MT20HFC.
T22oa inmonterad.
T22oa inmonterad.
Och Obi F87 inmonterad... Motljus och underexponering... :-)
F87 inmonterad.
F87 inmonterad.
f87mont.JPG (12.96 KiB) Viewed 2047 times
Hela toppen, utan dammskydd och skyddsgaller...
Hela toppen...
Hela toppen...
toppmont.JPG (11.75 KiB) Viewed 2047 times

(EDIT: Varför blir övre bilden annorlunda än de två undre...? :oops: )
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Angående dina funderingar om IKEA-byggsats så skulle jag kunna tänka mig att dina kolboxar är byggda av restlager.

Alltså korrekta komponenter men ihopbyggda utanför ordinare monteringsflöde.
Att vissa emblem etc skull saknas då är ju inte så konstigt samtidigt som andra komponenter finns fler än nödvändigt.

Var glad för ditt överskott av detaljer, de kommer nog att visa sig välbehövliga för dig eller någon annan i framtiden.

Med vänlig hälsning

Martin

PS.
Jag vet varför bilderna ser olika ut, de föreställer olika saker ;)
DS.
Jag vet inte, vet du?
Johan_H
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Johan_H »

Tanken om restlager låter rimlig. Vet Du om och möjligen när detta förekommit (då går det kanske att datera dessa kolboxar)?

Stötte under senaste surfandet på några som ville bygga nya Kolboxar (2008?), troligen med nya element mm. Vet Du hur det gick för dem sen, blev det nåt? Skulle det gå att hitta nån möbeltillverkare nu (lugnare läge pga lågkonjunktur?) som skulle tycka det vore kul att prova? Eller om nån på lämplig teknisk högskola kunde göra det som ett exjobb? :-)

Om det går att får fart på en Kolboxlåda med nya element (ev T22, F87 och nån lämplig bas, ska försöka med SEAS 8" LTS) och filter så att det låter bra, har man ju faktiskt en högtalare enligt Stig Carlssons tidiga princip med basen "nära" hörnet, och mreg och diskant "långt" från hörnet för att undvika resp svackor i frekvenskurvan.

(Det ante mig att det fanns en förklaring till att bilderna såg olika ut, kom inte på den själv bara! :D )
Post Reply