Köpråd - högtalare
-
Bigmouth1970
- (1+ posts)

Köpråd - högtalare
Hej,
är en helt grön i Sonab/Carlsson världen och hoppas på lite råd och tips.
Jag har införskaffat en retro stereoanläggning till sommarstugan, saknar dock ett par matchande högtalare. Efter att ha spanat runt lite känns Carlsson som ett intressant alternativ.
Vad tror ni skulle passa bra till nedanstående?
- skivspelare Pioneer PL-530 (ca 1978)
- förstärkare Yamaha A1060 (ca 1980)
- rummet är ca 25 kvm
- jag spelar mest folk/rockmusik
- budget ca 4-5000
Jag är inte så intresserad av att modda själv.
/Mattias
är en helt grön i Sonab/Carlsson världen och hoppas på lite råd och tips.
Jag har införskaffat en retro stereoanläggning till sommarstugan, saknar dock ett par matchande högtalare. Efter att ha spanat runt lite känns Carlsson som ett intressant alternativ.
Vad tror ni skulle passa bra till nedanstående?
- skivspelare Pioneer PL-530 (ca 1978)
- förstärkare Yamaha A1060 (ca 1980)
- rummet är ca 25 kvm
- jag spelar mest folk/rockmusik
- budget ca 4-5000
Jag är inte så intresserad av att modda själv.
/Mattias
Re: Köpråd - högtalare
Jag har V1,OA11,OA5,O12,OA14 och OA116. OA116 är, för mig, en klass för sig annars är mina favoriter ett par OA12 med renoverade baselement. Massor med fint ljud för pengarna. Men jag gör då ingen bedömning tillsammans med olika förstärkare,skivspelare och så vidare.
-
12björn
- Internationalization Team

Ett par 12:or verkar helt perfekt.
Det är ju sjuttiotalarna som matchar bäst i tid, dvs OD11, OA12 och OA14 - dom större modellerna är nog overkill till både anläggningen och rummet. Är du inte helt noga med "tidstrogenheten" kan OA5 eller OA50 också vara bra alternativ.
Dessa modeller, även i renoverat skick, borde rymmas inom din budget.
Björn
som har haft sina tolvor sedan 1975
Det är ju sjuttiotalarna som matchar bäst i tid, dvs OD11, OA12 och OA14 - dom större modellerna är nog overkill till både anläggningen och rummet. Är du inte helt noga med "tidstrogenheten" kan OA5 eller OA50 också vara bra alternativ.
Dessa modeller, även i renoverat skick, borde rymmas inom din budget.
Björn
som har haft sina tolvor sedan 1975
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Om man inte vill pilla med högtalarna själv tycker jag att OA-50.2 är ett mycket prisvärt alternativ. Om man sedan ångrar sig är de dessutom enkla att uppgradera.
/Stefan
/Stefan
Till sommarstugan skulle ett par OD 11:or sitta som en smäck. Din Yamahastärkare kan leverera ordentligt med ström så det kommer att fungera bra. Byt dessutom pickupen på skivspelaren till en Audio Technika AT-95 (ca 500kr), så kommer du att få en chock.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Tycker nog att du kan leta och ta vad du hittar av OD-11, OA-12, OA-14 eller OA-50.
OA-5 fungerar också men är kanske lätta att spela sönder om man poppar på.
Spelar man sönder sina OA-5 får man ju i och för sig chansen att uppgradera till OA-5 typ tre, dessa är både hållbararae och bättre men blir ju lite dyrare.
Leta, ta det du får tag i av ovanstående.
Med vänlig hälsning
Martin
Tycker nog att du kan leta och ta vad du hittar av OD-11, OA-12, OA-14 eller OA-50.
OA-5 fungerar också men är kanske lätta att spela sönder om man poppar på.
Spelar man sönder sina OA-5 får man ju i och för sig chansen att uppgradera till OA-5 typ tre, dessa är både hållbararae och bättre men blir ju lite dyrare.
Leta, ta det du får tag i av ovanstående.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
-
Bigmouth1970
- (1+ posts)

Tusen tack för era råd.
Nu består utmaningen i att få tag i något av alternativen i ett uppgraderat skick.
Finns det flera sajter än denna och Blocket/Tradera där ni tror man skulle kunna hitta ett par av de ni föreslår?
/Mattias
Nu består utmaningen i att få tag i något av alternativen i ett uppgraderat skick.
Finns det flera sajter än denna och Blocket/Tradera där ni tror man skulle kunna hitta ett par av de ni föreslår?
/Mattias
Jag tror att den spelaren förtjänar nåt bättremomus wrote:. Byt dessutom pickupen på skivspelaren till en Audio Technika AT-95 (ca 500kr), så kommer du att få en chock.
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
-
12björn

Kan inte göra nå't annat än instämma!s.b wrote:Jag tror att den spelaren förtjänar nåt bättremomus wrote:. Byt dessutom pickupen på skivspelaren till en Audio Technika AT-95 (ca 500kr), så kommer du att få en chock.
Björn
-
12björn

http://www.hifimagasinet.com/ har också privatannonser.Bigmouth1970 wrote:Finns det flera sajter än denna och Blocket/Tradera där ni tror man skulle kunna hitta ett par av de ni föreslår?
Björn