OA5 självbygge

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
haec
(125+ posts)
(125+ posts)

OA5 självbygge

Post by haec »

OA5-II med dom nya T22-elementen lär ju låta något i hästväg bra om man får tro dom som hört dom. Istället för att köpa några gamla sunkiga OA5:or till överpris och byta ut elementen och delningsfiltren i dom kunde man ju tänka sig att bygga egna lådor. Finns det någon som har ritningar eller exakta mått på lådorna till OA5-II? Talades det inte om ev. byggsatser i något äldre nyhetsbrev förresten? Någon som hört något nytt om detta? :?:
Hasse
OA58.2
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Re: OA5 självbygge

Post by jansch »

Du skall inte betala mer än 500:- för ett par begagnade OM dom inte faneret/färgen är i grymt bra skick.
Du bör betänka att att bara råmaterialet till gallren kommer att kosta sådär 250:-, sedan MDF för ett par hundra (originalen är byggda i dålig spånskiva) och lister för ett par hundra.
Om du senare vill sälja dom får du säkert dubbelt så bra betalt för "orginalhögtalare" med logga och typskylt.

På denna länk finns en ritning som är OK i huvudmåtten men ska du bygga som original blir det inte rätt. Jag har alla mått och detaljer OM du tänker starta med att bygga. Tyvärr inte på PC:n så isåfall blir det kopior från en anteckningsbok.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

Tack för ditt svar och den intressanta länken jansch!
"Du skall inte betala mer än 500 ..." skriver du, det är just det jag menar. I många av dom annonser jag sett begär man mycket mer än så (från 1000 kr och uppåt), ibland rena fantasipriser. Å andra sidan inser jag att det inte är helt lätt att bygga nya lådor från scratch heller.
Jag får väl avvakta och se om jag kommer över några till rimligt pris.

Är det någon som har något svar på min andra fråga? Är det några byggsatser för äldre Carlssonhögtalare på gång vilket man flaggade för i ett nyhetsbrev för något år sedan?
Hasse
OA58.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det går ganska ofta OA-5 på tradera och blocket.

Jag kan nog själv skaka fram ett par OA-5 att skruva med om du vill.

Var i landet bor du någonstans?
Att frakta högtalarna är ju ofta den största problematiken.

Med vänlig hälsning

Martin

PS.
Jag slår återigen ett slag för att skriva in var man bor i sin profil.
Att inte skriva gata etc är väl het OK men stad eller landskap etc underlättar ju, särskillt nr det gäller sådana här samtal om att skaffa högtalare.
DS.
Jag vet inte, vet du?
haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

Tack Martin för ditt erbjudande!
Du har ett PM.
Hasse
OA58.2
haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

Har nu fått tag i ett par svarta OA5:or. Tyvärr är dom något skamfilade och ena gallret lite buckligt men det ska nog gå att fixa. Min tanke är att rätta till skavankerna, ge dom ett lager svart färg till och slutligen lacka dom i flera lager klarlack. Målet är ett utförande i svart pianolack! Sedan kommer uppgraderingen till OA5.3.
Är det någon som vet om det går att få tag i Sonabs svarta originalfärg?
Hasse :D
OA58.2
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Ska du göra det själv så välj istället en svart lack som passar till klarlacken. det börjar ju bli svårt att få tag i bra lack pga miljöbestämmelser. Om u målar med pensel eller sprutar i en miljö som inte är helt dammfri (typ lackbox) föreslår jag att du arbetar med polerlack som klarlack. Den står sig hyffsat i tiden och gulnar inte så hårt, dessutom funkar den bra att polera och vattenslipa. Dock, du måste ha en svart lack som tål cellulosan..

Om du skall lämna in dom för lackning så prata med nån som lackar om köksdörrar. Dom brukar vara bättre på att få till en bra yta på träunderlag än billackare.
Om du gör nåt förjobb själv, typ spackling bör du använda 2K spackel. Ett torkande spackel sjunker alltid med tiden och dessutom skall ju spacklet tåla lacken.

En intressant ide med pianolack på OA5:or! En fördel är ju att man kan polera bort dammislag i lacken till skillnad från sidenmatt (35glans) yta när man inte har sprutbox.
haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

Ett stort tack jansch för dina tips!
Jag inser nu att det inte blir så enkelt som jag först trodde. Men det ska bli desto roligare att dra igång projektet nu när jag inser att det blir något av en utmaning! Utlovar rapporter i sinom tid när renoveringen kommer igång. :)
Hasse
OA58.2
haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

Nu har jag fått hem högtalarna. Dom är väl i ungefär det skick som jag trodde. Men med lite energi och arbete ska det nog gå att få dom i presentabelt skick ;) . Väldigt nyfiken på att lyssna på dom i befintligt skick. Framförallt för att avgöra om jag skall nöja mig med originalplaceringen av diskanterna eller satsa på Y-montering. Ser fördelar i bägge alternativen.
Problemet är att mina högtalarkablar är terminerade med fastlödda bananer från fabrik. Högtalarna har DIN-hanar. Har någon en billig och enkel lösning att föreslå så att jag kan lyssna på dom?
Hasse
OA58.2
Post Reply