Har provat fasvända en högtalare samt ställa högtalarna bredvid varandra. När jag fasvände ena högtalaren tyckte jag att basen var i princip obefintlig. Sedan kopplade jag in som vanligt och då märkte jag att högra högtalaren hade lite mer kräm att ge (kan ju vara låtens karaktär också). Sedan provade jag att spela med endast en högtalare åt gången, men då tyckte jag att man inte fick mer bas. Sedan provade jag koppla in på Speaker 2 i H/Kn men jag tycker endast att baselementet arbetar ytterst lite mer. Balanskontrollen på H/Kn har jag på 0 dvs neutral fördelning mellan högtalarna samt basen på +6 (maxläge) och diskanten på 0 (neutral). Jag använde min cd-spelare och spelade Michael Jacksons Bad under provrundan.jansch wrote:Bilderna säger inte så mycket.... Det viktiga är ju att båda högtalarna är kopplade på samma sätt.
Hur var det? Får du bättre eller sämre bas när du bara kör en högtalare? Ställ dom gärna bredvid varann - om dom är felfasade får du då rejäl utsläckning av basen med balanskontrollen i mittläge och basen kommer när du kör balanskontrollen i ändlägena.
Det måste vara ett fasfel du har.... Du kanske borde kolla med ett 1,5 volts batteri och inkludera högtalarkablar. Eller varför inte- fasvänd EN högtalare och lyssna vad som händer
Du måste nästan köra sinuston för att känna att basreflexen arbetar. OA116 har ganska stor basreflexöppning vilket gör att det inte "blåser" vid normal volym(det är bra!). Det krävs också låga frekvenser, vid modern musik är det nästan bara baskaggar som "triggar" basreflexen fullt ut .
Det är inte så dåligt med stora fönster. Dom kan vara stabilare än 13mm gipsväggar eller 10mm boardväggar. Min bakre "vägg" har 16 kvadratmeter 3-glas fönster och jag har inga problem med basen från OA116. Med dubbla OA2212 har jag problem med för MYCKET bas om jag lyssna högt (sådär 100dB)
Vill du vara snäll och utveckla vad du menar med att kolla med ett 1,5v batteri och integrera högtalarna för det har jag inte testat.
En annan grej som jag tyckte verkade bättre var att ställa högtalarna toe-out. Jag tyckte ljudet var mycket mer fylligt och krispig än vanligt och det gillar jag så i fortsättningen blir det att ställa högtalarna så, fast någon basförbättring märkte jag inte.