OA6 typ 2 (inte typ 2A)

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

OA6 typ 2 (inte typ 2A)

Post by jansch »

Jag har precis fått ett par OA6 typ2 i vidrigt dåligt skick, så dåligt skick att jag måste bygga nya lådor.
Konstaterade när jag jämförde med mina renoverade att har förstärkarna saknar "boost switchar" och har delvis andra konmponentvärden (vissa motstånd och kondingar).
Lådorna har också ett helt annat basreflexrör med 60mm diam. och 125 mm långt. OA6 typ 2A har TVÅ rör som är mycket längre.

Det verkar som att korrigeringskretsar i slutsteget är annorlunda och lådan därmed också är avstämd på annat sätt. Skulle vara kul att renovera dom till original och jämföra dom med OA6 typ2A!

Är det någon som har schema till denna äldre typen? Eller har någon annan information om denna äldre typ av OA6 typ2?

Om jag inte hittar nån information bygger jag om dom till typ2A......och bygger nya lådor med mellanväggar istället för förstärkningslister (motsvarande som mellanväggar i OA14, OA116,OA2212 etc.)
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Re: OA6 typ 2 (inte typ 2A)

Post by Conny »

Hej jansch och tack för senast!

Mycket trevligt att få höra de stora 70-talarna hos dig.

OA6:orna verkar ha kommit "hem".
Det finns ett gammalt kopplingsschema i albumet, är det fel modell?

http://www.carlssonplanet.com/forum_old ... pic_id=520

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Tack själv Conny, vi får ha några fler Carlsson träffar.
Det schemat som länken är till är samma schema jag har. Schemat är en blandning av typ2 och typ2A verkar det som.....
T.ex. motstånd R4 är typ2, på mina typ2A som du bl.a. lyssnade på hos mej har ett annat värde på R4. Dock, detta schema BORDE vara typ2A då "boost" switcharna är inritade.
Motstånd R9 (1kohm) har också ett annat värde på typ2.

Det är ju inga problem att hitta olika värden på motstånd, värre är det med kondensatorer som har färgmärkning som inte nödvändigtvis följer normal färgkod. Säkrast är ju att hitta ett schema som också har lite mätvärden inritade......fast det verkar hopplöst. Kanske är det så att JAG måste publicera underlag för eftervärlden....

SNÄLLA! Är det inte någon som har lite information eller ett gammalt kopplingsschema?

Har idag slagit sönder högtalarlådorna och tagit mått på allt...... Jisses vilken dålig spånplatta man har nyttjat... och limfogarna mot listerna är en katastrof! Mindre än en tredjedel av listernas anliggningsyta var limmade mot spånplattan. Dax att ta fram sågen och fräsarna! MDF - vilket lyft jämfört med denna vidrigt dåliga spånskiva!
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

Du skriver om 2 st modeller av OA6 typ2. Finns det fler än en officiell beteckning? Jag kan inte hitta något om det på planeten.
I nyhetsbrev 64 finns lite information som kanske kan hjälpa dig vidare:
http://www.carlssonplanet.com/newsletter_view.php?id=64

Bl.a. finns information om en reparatör av slutstegen och leverantör av nya strömställare.

Lycka till med renoveringen, jag är övertygad att du kommer "i mål".
Hoppas att jag kan komma och provlyssna då!

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
Shovelhead
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Shovelhead »

Jag väcker denna gamla tråd till liv då jag fått tag på ett par OA6 typ2 (inte typ2a!) Läs mera på carlsson kult, på carlsson planet finns ingen info.
https://www.carlssonkult.se/OA6II.aspx
Trådstartaren fick inte svar på om någon har ett kopplingsschema till den första varianten av förstärkaren.

Så då ställer jag den igen, har någon ett kopplingsschema över den första varianten av basförstärkaren?
Post Reply