ny på forumet

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
fazlolla
(1+ posts)
(1+ posts)

ny på forumet

Post by fazlolla »

hejsan
som nybliven oa14 ägare var det kul att hitta detta forum
är helt ny och totalt oerfaren och okunnig om carlsson.

mitt första intryck är blandat. högtalarna känns lite lynniga. ofta låter det mycket bra (singer songwriter stil) men ibland kan det låta ganska illa faktiskt (modernt, elektroniskt).
har märkt att jag kan bli riktigt lyssningstrött. vissa låtar pallar man knappt höra till slut.

Då jag förstår att mitt par har originalelement men omkantade basar är jag grymt nyfiken på lite A/B test mot helrenoverade exemplar.

så, om någon medlem i stockholm är sugen på att köra en jämförelsekväll så vore det skoj.

mvh john
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: ny på forumet

Post by Presidenten »

Hej,

Hade jag bott i Stockholm hade du fått lyssna på mina OA14, med nya basar, CT62-diskanter och Y-konfiguration, men nu gör jag inte det. Men jag kan hälsa dej varmt välkommen till Carlssonljudet. Visst är jag aningen hemmablind, men kan tala om för dej att Carlssonljud är bra ljud, kanon för ordinär lyssning på ordinär ljudnivå och ett vanligt möblerat hem.

Ljudbilden blir garanterat mer än ordinär, den blir extraordinär!!!

Lycka till med att hitta någon i storstan som kan hjälpa dej med att jämföra OA14 utan diskantrenovering med det du har.

Nu finns nya diskanter och nya basar om du vill investera.

Mvh

Presidenten
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Vill du göra en A/B test så hör av dej. Jag bor i Skogås. Håller just nu på och testar lite olika bestyckningar av OA14.

Slå en signal 070-5937878 Janne
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Välkommen!

Om dina OA-14 är original så undersök om inte diskanterna har drabbats av den berömda "esssssssigheten".
Du kan titta på huvusidan under renoveringar, där står en del om detta.

Lycka till

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
fazlolla
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by fazlolla »

hej
kul med respons.
gjorde faktiskt ett A/B test mot ett par bower wilkins 602 s2 (stärkare rotel ra 03, vinyl körde jag technics 1200 med shure vx15 nål, cd på en rotel rcd 03)
måste säga att sonab spöade dem vad gäller diskant & mellanregister. ljudet var som bekant mycket luftigare och klarare.
basen var dock markant vekare i sonab än b&w.. skumt då elementen har ungefär samma size
kanske beror det på rummet? bor i en vindsvåning med 4m i takhöjd.

någon som har erfarenhet av sonab i rum med högt i tak?

min önskan är nu att få till basen samt komma till rätta med problemet med lyssningströtthet.

ska kolla det där med essssigheten.. !

jansch>> jag hör av mig! vore kul att höra renoverade par.

john
Post Reply