OD11 / T22oa

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 21 Oct 2007, 20:58

OD11 / T22oa

Post by Velvet »

Svängde förbi HIFI Kit igår på hemvägen från jobbet och säkrade ett par T22oa inför kommande renovering av mina vackra vita OD11. Basarna är redan utbytta med B65oa II för något år sedan. Tänkte vänta tills nytt filter finns att tillgå. Kunde dock inte låta bli att ta bort gallret på OD11 och kolla lite då jag kom hem. Till min förvåning visade det sig att T22oa är lite för breda och att det måste skäras ut skåror för att passa in de nya diskanterna (á la CT62). Jag hade antagit att de nya elementen hade samma dimensioner som MT20. Någon som redan gjort detta och har tips på tillvägagångssätt? En undring är också hur det skulle låta om diskanterna sätts i före nya filter finns att tillgå? Är det något som kan gå sönder?
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
User avatar
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 57
Joined: Sun 24 May 2009, 03:15
Location: Sollentuna

Re: OD11 / T22oa

Post by faulhund »

Det kan ju inte vara någon fara att provisoriskt använda T22-oa med de gamla filtren. Den är ju bra mycket effekttåligare än speciellt MT20. Eftersom den dessutom har högre verkningsgrad blir väl ljudet för vasst, men det kan du kanske ta ned med diskantkontrollen eller equalizer för att provlyssna.
Jag hade gärna använt T22-oa i de hembyggda OA5-II jag kom över, men de passade inte under gallret: En MT20 (eller Seas 5TVHF) utan ram behöver 50 mm fri höjd, en T22-oa 55! Och med fotens vinkel tar magneten i baffeln, så den kan inte lutas mer bakåt ...
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OD11 / T22oa

Post by momus »

Gå in på konkurrentsajten faktiskt.se och se vad Grafpro skriver. Under tråden "kondiskanter genom tiderna" så tror jag det finns en steg-för-steg beskrivning hur man modifierar filtret på OD 11:an till att passa de nya diskanterna. Jag skulle inte rekommendera att använda det gamla filtret. Du kommer att få en extremt höjd diskant som gör lyssnandet obehagligt. Efter modifiering av mina OA 12:or så var jag tvungen att sätta dämpningbygeln i mittläget för att inte diskanten skulle bli för påstridig, och då hade jag ändå bytt kondensatorer,motstånd och spole enligt Öhmans ritning. Är man rädd för lödkolv och annat så kan jag bara anbefalla grafpros instruktioner. Jag lät mina filterdelar ligga i tre veckor innan jag vågade mig på att löda. En timme senare med endast en kallödning hade jag två helt suveräna högtalare. Gamla OA 14 åkte upp på vinden och mina OD 11:or fick nya hem hos döttrarna. (För OA 12 är nog den mest kostnadseffektiva högtalaren att modifiera eftersom den låter nästan likadant som OA 14 och inte komprimerar i basen lika mycket som OD 11).
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest