Favorit Carlssonmodell?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Magnus Granberg
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Mon 13 Jan 2003, 17:05

Post by Magnus Granberg »

Första inlägget!! Kolboxen helt klart, finns ingen divigare högtalare!!
Ljudet är trevligt och så är det en extremt cool möbel tycker jag.
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Post by peter j »

Min favorit är OA 51. Skulle dock vilja kombinera dem med OA116/2212:s mulliga basåtergivning. Kanske det kommer någon sådan modell framöver?
cittroman
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 23 Dec 2002, 23:25

Post by cittroman »

OA 14 eftersom det är den jag har för tillfället, har lyssnat på OA 116 och OA 50 men det var länge sedan så ljudminnet är utplånat :)
Rishna
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 82
Joined: Wed 25 Dec 2002, 16:49

Post by Rishna »

Jag håller 80-talarna varmt om hjärtat eftersom de är alldeles ypperliga på alla sätt och vis. 50.3 är en snabb liten vessla med ett underbart mellanregister som 51.3 får buga sig inför med sin varmare och tyngre klang. De båda högtalarna är syskon men samtidigt olika varandra på flera punkter. Kanske är detta varför jag inte byter mellan dem i hysteriska försök att finna skillnader. Skillnaderna finns där och gör dem unika vilket i slutändan gör att jag kan ha två par högtalare utan att tröttna på det ena. En sak är säker dock; det blir inte fler! Risken är att jag då lyssnar för mycket på ljudet och för lite på musiken vilket i längden skulle bli tröttande.

:P
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Har haft ett par 2212:or sedan början på 80-talet.
Bytte själv skumkanterna för tre år sedan, de fungerar utmärkt.

Innehar också ett par JM Labb Electra926-or.

Men spelglädjen som 2212-orna presterar räcker långt.
Skulle aldrig komma på tanken att göra mig av med dem.
Funderar på att skaffa ett par till för DVD-, SACD-formatet.

Eftersom jag musicerar och lyssnar på musik i ett ganska volymiöst rum (35 kvm och 3,5 m till tak), är dessa högtalare perfekta.
Jag spelar oftast på riktigt hög volym, som det låter på konserthuset

Det är nog så, att 2212 blir linjär och låter bäst, när man spelar riktigt högt och det ställer krav på förstärkeriet.
Den som vet mest, tror minst.
Lars H
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Thu 19 Dec 2002, 19:00
Location: Hägersten

Post by Lars H »

Hej

Jag har hört OA5 typ I och II, ett par pop-boxar (hembyggda enl Radio&Television), OA12, 14 och 116.

Av dem är OA116 klart bäst, men OA12 är inte mycket sämre. Pop-boxen lät bra för sin tid (mina är sålda sen länge) men OA5 låter idag platt och trist. Men dom är snygga.

Skulle vilja höra 50-serien, och ett par renoverade OA116
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Re: Favorit Carlssonmodell?

Post by Robbex »

Varför är det ingen som har PA14 som favorit, inte nån som ens nämner den... är den så dålig? Jag har själv aldrig lyssnat på ett par carlsson av nån modell alls men är ute efter ett par oa14, men jag kanske ska leta efter några andra!?

Många som pratar varmt om OA12:orna, vore inte OA14 bättre då i och med att det är nästan samma högtalare fast den går djupare i basen och har fler diskanter vilket borde ge mer ljud???
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Favorit Carlssonmodell?

Post by Tyko »

Din undran Robbex beror enbart på att inte jag har skrivit ännu..... Jag håller givetvis oa14 som min favoritmodell! Den passar perfekt i mitt rum och gör mig alltid lika glad vilken musikstil OCH ljudvolym dom än får jobba med. Att de sedan är ett mästerverk både designmässigt och konstruktionsmässigt gör ju inte det hela sämre...
Det här med att gradera favorithögtalare är ju så oerhört partiskt och absolut beroende på kringutrustning, rummet och smak. Men det är ändå lite intressant att läsa vad alla har för olika smak.
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
kncarlsen
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 21
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:12
Location: Norge

Re: Favorit Carlssonmodell?

Post by kncarlsen »

Hei Tyko

For meg er OA116 en høytaler jeg finner meg godt tilrette med her hjemme, og hvorfor da kaste bort tiden med å lete etter den "ultimate" høytaler. Dette er jo også en høytaler som fortsatt vekker begeistring hos alle besøkende pga. sine lydkvaliteter. Med en enkel elementoppgradering holder denne ennå godt stand i mange år..

OA14 har jeg i min sommerleilighet sammen med en Sonab R4000-3 Receiver, Sonab 85S Platespiller og en enkel CD-spiller fra JVC, og her dekker disse godt mine behov.

Som en kjent vinkjenner uttalte; "Den beste vinen for deg er den du synes best om".
Last edited by kncarlsen on Sat 05 Jul 2003, 10:39, edited 2 times in total.
/Knut  
Mine Carlssonhøytalere: OA 116 og OA 14
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Re: Favorit Carlssonmodell?

Post by Danne »

Oa12 inget snack!
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests