Högtalare

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
birger
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 28 Jun 2009, 21:18

Högtalare

Post by birger »

Hej,
Jag har fått ett par högtalare med märkning Type 4-40-1, 3D-gruppen Stockholm. Tillverkare: Lövånger elektronikAB. Det står inget fabrikat, men jag tror att det är ett par Audio pro eller Sonab. Är det någon som vet något om dessa högtalare så skulle jag vara tacksam för svar. trots att de är gamla så låter de mycket bra.
Det är två åttatums basar och två diskanthorn på varje högtalare. Ett element är tyvärr trasigt så jag funderar på att byta det. Någon som vet vad som kan vara lämpligt att sätta i? Vill inte lägga ut för mycket pengar på dem.
Mvh Birger
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Högtalare

Post by Rolf Zetterberg »

Jodå,visst är det Audio Pro.Diskanthornet finns det gott om på begagnatmarknaden.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=440
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Högtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej!

AudioPro har ett eget forum.
Längesedan jag var där och kollade men man kunde iallafall förr få viss teknisk support den vägen.

Originalelement torde väl vara ur produktion men de kanske kan tipsa om vad det var, så blir sökandet efter ersättare lättare.

Ta reda på det så kanske vi lättare kan hjäpa dig.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Högtalare

Post by Rolf Zetterberg »

Jag har delar från slaktade sådana här högtalare liggande ifall intresse finns.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Högtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Vad sitter det för baselement i dem?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Högtalare

Post by Rolf Zetterberg »

Med största sannolikhet till yttermera visso gränsande till vetande(puh.....)är det Peerless modell 771017.
En 8-tummare med vad som verkar vara en dopad papperskant -men inte med korrugerad kant som man skulle kunna tro,utan med en liten "roll surround".Ferritmagnet.Måste vara en modell med hög verkningsgrad,eftersom hela högtalaren går ut på det.
birger
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 28 Jun 2009, 21:18

Re: Högtalare

Post by birger »

Rolf Zetterberg wrote:Med största sannolikhet till yttermera visso gränsande till vetande(puh.....)är det Peerless modell 771017.
En 8-tummare med vad som verkar vara en dopad papperskant -men inte med korrugerad kant som man skulle kunna tro,utan med en liten "roll surround".Ferritmagnet.Måste vara en modell med hög verkningsgrad,eftersom hela högtalaren går ut på det.
Har idag plockat ut elementet och den enda märkningen som finns är: 781025, och ett svagare tecken W8, inget fabrikat instämplat således.
Har du något sådant element att sälja är jag intresserad.
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Högtalare

Post by Rolf Zetterberg »

Du har PM.
birger
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sun 28 Jun 2009, 21:18

Re: Högtalare

Post by birger »

Nej, inte jag.
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Högtalare

Post by Rolf Zetterberg »

Det var värst.Tydligen försvunnet i hyperrymden.Nytt är nu skickat!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests