OA5 typ 2 renovering

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
josephus
(15+ posts)
(15+ posts)

OA5 typ 2 renovering

Post by josephus »

Idag fick jag de sprillans nya elementen till mina OA5 typ 2 renovering från HiFikit, dagen efter att jag lagt beställningen, jag lyfter på hatten.
Min fråga är enkel ska diskanterna kopplas i eller ur fas med basen.
Den handritade beskrivningen på HiFikits hemsida ger ingen hänvisning om detta och jag vill helst göra rätt från början.
Jag har dessutom efter noga övervägande tänkt montera diskanterna i Y-konfiguration.
Mina nysågade 19mm MDF bafflar väntar på att bli målade, borrade och hardwirade med filterkomponenter.
Det är bättre att fråga och verka dum än att förbli det.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: OA5 typ 2 renovering

Post by Martin Dellstig »

Hej

Diskanterna skall vara i fas.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by faulhund »

Hej,

Ja, det är ju spännande att man äntligen utvecklat diskanter för ändamålet. Jag tycker det har sett mer än lovligt provisoriskt ut i alla år med diskanterna på fästbyglar eller ännu värre limmade.

Men det där med att diskanterna "ska" vara i fas med mellan/bas-elementet får du gärna utveckla vidare. Jag tror mig ha sett det så i någon ritning, så jag tvivlar inte på att du, Martin, citerar dokumentationen rätt. Men jag undrar vad motiveringen är. Är det inte tämligen likgiltigt, då diskanterna redan vid 2 kHz sitter uppemot en vågländ framför 9710ans diskantkon? Och reflexerna kommer ju många våglängder efter.

Hade det varit en klassisk 12 dB/oktavs filterkonstruktion med elementen i plan och med dämpade sidoreflexer, skulle man anslutit elementen ur fas. Detta som bekant för att undvika utsläckning vid delningsfrekvensen, då amplituderna och inte energierna adderas. Nu var det visserligen 6 dB/oktav i LP-delen, men det skulle säkert mer än kompenseras av att basen vid den höga frekvensen strålar i sin centrala del som p.g.a. konens djup sitter längre bort med längre fördröjning lika med större fasvridning som följd. (Åtminstone var det så på de Philips ADK3540 som jag byggde på 70-talet och ursprungligen försetts med ett alltför kompromissbehäftat filter.)

Hjärtliga hälsningar och stort tack för många värdefulla tips i forat
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det torde vara likgiltigt, skillnaden är nog knappst mätbar precis som du säger.
Det finns så mycket reflexer och de sitter där de sitter så det är nästan omöjligt att säga vad som är rätt och fel.

Kika lite på hur det ser ut om du laddar ner byggbeskrivningen till OA-5K.
För säkerhets skull skall jag försöka jämföra med servicemanualen till OA-5 typ 2 också.

Ha lite tålamod det tar nog ett par dagar för jag har två andra grejor som måste gå före.

Men som sagt, jag tror nog inte att det egentligen är detekterbart alls...

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by faulhund »

Stort tack Martin eller Per,
Nu är åtminstone det klarlagt: Anslutningen av diskanterna på OA-5. Tack vare publiceringen av Service manual for the OA-5 type 2 loudspeakerframgår att alla disktanterna ska vara anslutna ur fas. Då stämmer det med Gravelsens fina dokumentation av OA-5 i kitform. (I popboxens schema är de dock i fas, och det kanske är riktigt med tanke på att de diskanterna som strålar framåt sitter bakom 9710. Men det är i alla fall mer än två våglängder mellan de enskilda diskanterna, så det spelar nog ingen roll ... )
Hjärtliga hälsningar
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
Post Reply