8 ohms basar i OA2212, funderingar

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Re: 8 ohms basar i OA2212, funderingar

Post by jansch »

Jaha Nagref…
det känns lite trist om jag skall ”dra” och leda denna tråd och riskera att den bara förvillar och gör läsare ännu mer osäkra på hur man får sina OA2212:or att låta bra med 8ohms ersättare.
Om man läser dina och mina kommentarer så kan man ju undra vem som har ”rätt” och vem som har ”fel”…eller kan båda ha rätt? Jag menar med all respekt att du t.ex. har helt rätt i ditt Bl resonemang men för resultatet är det bara en osäkerhet bland många.

Jag är praktiker i själen även om jag har 4 års arbetserfarenhet av mätningar och beräkningar på högtalare/element och hörlurar i forskningsmiljö samt ett oändligt antal mätningar på Neumann- och Sennheiser mikrofoner mm.
Jag är alltså definitivt mer orolig för sådant som inte går att korrigera med filter. Typexempel är egenresonansen och det mekaniska Q värdet – vem vill korta av eller byta basreflexröret till ett smalare/bredare i en OA2212 och sedan konstatera att ”det inte blev riktigt rätt”.
(Förenklad förklaring av Q värde för den oinvigde = Hur brett frekvensområde som kommer att påverkas av högtalarens egenresonans (fs). En gitarrsträng har extremt högt Q värde, en kort och bred basreflexport har lågt Q värde).
För vem kan beräkna ett korrekt basreflexrör med mynningen mot golvet till OA 2212? Hur mycket av luften mellan botten och golvet ingår i luftmassan och hur påverkar det Q värdet? Högtalarbygge är mycket ”trial and error” och beräkningar bygger alltid på förenklingar när det handlar om ”mekaniska vidunder” såsom högtalarelement och basreflexportar som till råga på allt ska jobba i en hemmiljö.
Ta bara salig Carlssons förslag på att ”ersätta” golvet med en stabil bottenplatta så att basarna och porten inte störs av golvets egenskaper. Man kanske skall köra med en 40mm marmorskiva under – men inte för stor så den påverkar rumsreflektionen och framförallt har högre egenresonans än 450Hz…..Marmor… hm, stående vågor genom basreflexröret….en knapp meters halvvåg ….oj, hamnar kanske precis vid basfiltrets brytfrekvens…måste mäta längden och kanske lägga på en tjock matta på marmorskivan….fast då kan jag ju ta bort marmorskivan…..osv ….akustik…hela tiden kompromisser.
Äh, det sista med marmorskivan och stående vågen var ett nördigt men teoretiskt korrekt skämt!

Nåväl, en fråga till läsarna av detta:
Ska jag/vi lägga ner tråden eller fortsätta och förhoppningsvis få några forumläsare att dela med sig av sina kunskaper i en kreativ diskussion?

MITT MÅL är att fram en bättre lösning än att BARA byta ut de uttjänta 5,3ohm:arna mot 8 ohms. Jag kommer dock att utgå från att nyttja HiFi Kits Carlssonelement, dom är i grunden bra.
Janne
Perbrennare
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Perbrennare »

Hej Jansch!
Självklart skall Du fortsätta att "investigera" fram en bra lösning för användning av B65oaII som basar i 2212.
Har själv nyligen monterat dem i mina 2212 eftersom de var med om en översvämning så alla 4 basarna åkte raka vägen till Gud. Elementen har bra verkningsgrad så de behöver inte kompenseras så mycket. Någon dB kanske.
Som jag skrivit tidigare i tråden har jag köpt en spole som rekommenderades under "renovera" här i "Planeten" och som skall lösa brytfrekvensen så den blir riktig. Den rekommendationen syns vara borta nu. Även en spole till OA116 fanns med.

Jag har gjort uppgraderingen av filtret enligt herr Carlssons tyska direktiv. Tyckte jag fick dålig midbas, så jag satte tillbaka en del av de ursprungliga komponentvärdena igen, och är nu fullt nöjd med hjälp av baskontrollen men allt kan ju optimeras.
I grova drag går uppgraderingen ut på att man höjer mellanregistrets frekvensarbetsområden och då skulle inget göras åt basen. Där anges även att högtalarna skall placeras på en träplatta som är 52x30x2 cm och som skiljs från golvet av en mjuk matta. Med tanke på Dina funderingar.
Kör vidare.
Bengan
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag tänkte bara passa på att förtydliga att framtagning av anpassning av filter för att använda B65oa-II som bas- och mellanregisterelement i både OA-116 och OA-2212 pågår hos SSC.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Hej Martin Dellstig,
Kan du inte berätta lite mer om SCC:s "tänk" när det gäller filter för B65oaII basarna (8ohm:arna som jag kallar dem för).
Har du/nån tillgång till "småparametrarna" för B65oaII respektive 5,3ohms basarna?

Hej Perbrennare,
Tack för infon och kommentarerna.
Så spolen var dimensionerad för två 8 ohmare i serie? Det är ju i sig inte svårt att räkna fram "knäet" för ett 6dB/oktav filter för 450 Hz, frågan är bara om herr Carlsson tog det teoretiska värdet eller det akustiskt uppmätta värdet.

Ett litet tips till alla som beräknar filter (medhjälp av gamla hederliga ELFYMA?! ) men inte har tillgång till sinuston med rätt brytfrekvens och mätutrustning:
För en HIFI HÖGTALARE varierar impedansen relativt lite INOM det användbara området så länge man undviker området för egenresonans. Hur mycket är då "relativt lite"? För en liten bas/mellanregisterhögtalare som B65oaII och med normvärdet 8 ohm vid 1kHz så räkna med att impedansen är sådär 10% lägre en oktav längre ner dvs 500Hz och fortsätter att sjunka lite mer tills egenresonansen tar över. Jag skulle alltså räknat med 7 ohm för ett 450hz filter som vi pratar om (om jag inte mäter eller har tillgång till data).
Det intressanta är ju sedan att få tag i filterkomponenter som motsvarar uträknade värden! kondingar kan man ju parallellkoppla för rätt värde men det är värre (dyrare och sämre) med spolar, om man inte kan linda själv.
Nu kommer min "point" - man kan vara glad om man hittar "nån spole" som motsvarar en högtalarimpedans på 6,5 - 7,5 ohm istället för en spole som motsvarar en högtalarimpedans på 7,5 - 8,5 ohm.
När det gäller brytfrekvenser ÖVER 1kHz är det svårare, börjar man närma sig högtalarens ÖVRE ANVÄNDBARA frekvens är sannolikt impedansen flerdubblad. Återigen, vad är min "point"? Jo, räkna INTE med t.ex 8 ohm för ett filter för t.ex en B65oaII med övre brytfrekvens 2,5kHz - jag hade valt 10ohm. Och med 5kHz som brytfrekvens hade jag nog valt sådär uppåt 20ohm.
Detta kan ju tyckas att vara helt galet och osäkert men det praktiska resultatet blir definitivt bättre än att nyttja normvärdet 8ohm (och hur många har inte gjort det?)
OK, risken är väl att jag ses som oseriös nu - men jag vill bara visa att 8 ohm sällan är 8ohm.......
Har nån impedanskurvan för B65oaII så det går att kolla hur rätt/fel jag har?
Janne
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

jansch wrote: Nåväl, en fråga till läsarna av detta:
Ska jag/vi lägga ner tråden eller fortsätta och förhoppningsvis få några forumläsare att dela med sig av sina kunskaper i en kreativ diskussion?

Klart tråden ska fortleva. Jag har bara lite ont om tid idag och imorgon. Har ett par tre andra högtalarprojekt som det ska fixas med. Jag återkommer gärna after det. :)
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
masen
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by masen »

Perbrennare wrote: Som jag skrivit tidigare i tråden har jag köpt en spole som rekommenderades under "renovera" här i "Planeten" och som skall lösa brytfrekvensen så den blir riktig. Den rekommendationen syns vara borta nu. Även en spole till OA116 fanns med.
Den rekommendationen om basspolar till OA2212 & OA116 är inte borta. Den finns att läsa om i nyhetsbrev 71.
Det finns alltid någon som vet mer.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Bra att man rekommenderar spolar! Tittade på nyhetsbrevet. Lite konstigt har det dock blivit i redigeringen. Det står: "Den nya spolen, som bygger på en järnkärna för att undvika mättnad" Skall nog vara: "Till skillnad från traditionella järnkärnor har dessa ferritkärnor inte så stora problem med mättnad".
En luftlindad spole är ju alltid bäst ur distorsionsynpunkt men dom blir stora och dyra då det är svårt att hålla nere inre motståndet. Så, den rekommenterade spolen är nog ett bra val.
För de icke insatta: Mättnad är som när en förstärkare klipper/bottnar vid för hög volym - Det är nästan bara distorsionen som ökar. Järnet har då uppnått maximal magnetism. Krasst, det börjar låta illa, åtminstone i HiFi sammanhang.
Har man dock en Fender Stratocaster-57 och en Fender Blues Junior förstärkare där både slutrör bottnar/klipper och järnet i utgångstrafon går in i mättnad låter det jäkligt häftigt........
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Carl 1918 »

Jag har beställt spolar från Tyskland och väntar ivrigt på att de skall dyka upp hemma hos mig. Jag hoppas verkligen att denna lösning fungerar bra och att SSC inte ändrar sina rekommendationer i efterhand för spolarna var inte billiga.

Nya hjul är också beställda samt nya etiketter till OA-2212, så nu ska det bli fason på grejerna. :)

MVH
Carl
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Hej Carl,
Hur får man tag i etiketter till 2212?
menar du dom med serienummer eller menar du den på sockeln med "OA2212L" respektive "OA2212R"?

Janne
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Carl 1918 »

jansch wrote:Hej Carl,
Hur får man tag i etiketter till 2212?
menar du dom med serienummer eller menar du den på sockeln med "OA2212L" respektive "OA2212R"?
Janne
Det är etiketterna på fronten (OA2212L resp OA2212R) och man köper dem av mig. PM vid intresse.

MVH
Carl
Post Reply