Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.

Vad tycker ni om priset på Obi T22oa - 375kr?

Helt acceptabelt
18
26%
Något dyrt
31
45%
Helt oacceptabelt
15
22%
Ingen åsikt i frågan
5
7%

Total votes: 69

nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by nagref »

Fråga till Per (eftersom kvalitetssäkring kom på tal), vad använder du för mätutrustning för distmätning eftersom du garanterar (åtminstone kan man få den uppfattningen här) att din renoverade element beter sig som orginalen?
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Christer
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by Christer »

Hej!

Är definitivt ingen expert på hörsel, men väl 50+ med något nedsatt hörsel som för 20-25 år sedan var HiFi-freak.

Har de senaste 20 åren haft fullt upp med annat, hus & barn mm, men nu har, pga. att jag tog över ett par OA-12:or när min pappa dog, intresset väckts igen. Har dock bytt baselementen på dessa.

Det jag tyckt mig märka sedan min hörsel försämrats är att jag snarast blivit känsligare för dålig ljud-/musikåtergivning! Nu hör jag knappast ljud över 10000 Hz, men det är nog framför allt dåligt mellanregister som stör mig. Men jag tycker mig kunna skilja på bra och dålig ljudåtergivningsutrustning! Carlssonhögtalarna ger ett för mig mycket njutbart ljud även om de nuvarande diskantelementen låter lite "vasst". Så jag tänker köpa nya diskantelement även om det kostar mig ca 1300 kr!

m v h

Christer
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Jag har full respekt för din åsikt Per att det är viktigt att inte Carlssonhögtalare degenereras ljudmässigt med dåliga renoveringar (sedan har vi nog som sagt lite olika syn på hur svårt det är att lyckas med nämnda renovering).
Jag blir därför ytterst förvånad då jag läser en annons på Hifimagasinet.com där du annonserar ut icke Carlsson/Sonab Peerless-element och i annonsen föreslår att de kan användas i Sonabhögtalare :o Eller är det kanske Carlsson serie 3 SC165 utan att du skriver ut det? och i så fall varför? (ditt pris för elementen indikerar ju att så inte är fallet då du brkar ta 350 kr/ element för att renovera SC 165 element)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=5484
Peerless 6,5 tumsbasar, nyrenoverade
Ett par Peerless 6,5-tums 8 ohms ferritbasar från 1984 med
pappkon och tyghätta, nyrenoverade med original skumkanter
hösten -08 på CarlssonPlanet. Mekaniskt omcentrerade,
kontrollmätta och testade, låter suveränt bra för inga pengar,
kan t ex användas i Sonabhögtalare, bilstereo osv
Bilder kan mejlas

Finns på Norrmalm i Stockhplm
Ring Per
(kväll, helg)

Pris 250:-/st

Namn: Per
E-post: [email protected]

Telefon: 0704-718899

Region: Stockholm
Per Gulbrandsen wrote:Apropå ett par hårda utfall mot namngivna personer i den här tråden skulle undertecknad uppskatta om sådant hölls på andra forum än CarlssonPlanets. Var och en som studerat vår hemsida vet att här är ledorden positivism, inspiration och hobbyglädje!
Sedan vill jag göra några förtydliganden:

1. PRISER
Många forumdeltagare förväntar sig att konstruktion av nya Carlsson-element ska ske på obetald fritid, vilket det också gör, gott så. Men det rent fysiska framtagandet av testelement är aldrig gratis, något elementkonstruktörer känner till alltför väl. Bara pressverktygen får snabbt tiotusenkronorssedlarna att segla iväg och ofta blir det över 100.000:- - ibland mycket mer än så - innan ett element är godkänt och klart.

Det här är faktiska kostnader som kommer på faktura, och som var och en inser går det inte att betala fakturor idéellt. Kostnaderna måste tas ut på priset. Risktagningen för den enskilde konstruktören är därmed oerhörd, tänk om elementet inte blir bra - trots kostnaderna? Det är just därför merparten av världens högtalarmodeller använder redan färdiga elementserier.

Förstår man vidden av detta och hur högt SSC faktiskt siktar med att ta fram unika element, ja då inser man också att den här tråddiskussionen om pris är något märklig.
Ett element måste bära sina egna kostnader, det finns inga stödpengar att söka.

2. SKUMKANTER
Vi har sedan CarlssonPlanet startade berättat allt vi känner till om hur man bäst renoverar sina Carlssonhögtalare. Men en enda sak har vi beslutat att aldrig publicera: En instruktion för skumkantsbyte.

Orsakerna till detta har jag flera gånger redogjort för i bl a nyhetsbrev.
Det handlar främst om att de långslagiga element Stig använde är mycket svåra att renovera korrekt utan att få distorsion i elementet. Distorsionen är mycket svår att avslöja för den enskilde, och vi vill inte ha en massa felrenoverade element på marknaden som drar ner ryktet för Carlssonljudet och gör att högtalarna blir stående tysta.

Själva renoveringen är ett så grannlaga arbete (om det ska göras korrekt) att det inte går att lära ut om man inte fysiskt sitter tillsammans och jobbar i timmar, ja dagar. Det går inte att berätta i text och bild, man måste vara hands on tillsammans. Man måste använda särskild utrustning, ha tillgång till testmöjligheter och mätutrustning osv.
D.v.s. jobbet bör göras professionellt - eller inte alls.
Jag vet att många pysslar med det här ändå, och det är inget vi kan göra något åt. Vi kan bara stilla varna alla som tror att detta är en baggis - ni har fel. Det här tar åratal och tjogvis av misslyckade element att lära sig korrekt.

Jag är mycket glad och tacksam över att HiFiKit och andra högtalarfirmor inte säljer skumkanter till Carlssonägare.
Vi kommer aldrig heller att göra det.
Därmed räddas många nytillkomna entusiaster från onödiga besvikelser. Få mail är tristare än de vi får om hur "grått" eller "strävt" det låter från entusiastens "renoverade" OA-högtalare, något som nästan alltid visar sig bero på felrenoverade bas- och mellanregister.

Låt oss nu ta fram verktygen och pyssla med roligare saker i hobbyn!
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Om det är renoverade SC 165 serie 3 för 250 kr/st så vill jag köpa dem av dig till mina nya OA14.

MVh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Tack Stefan, du har helt rätt. La in annonsen stressad, och trodde jag skrev Surroundhögtalare - hjärnsläpp!
Elementen är ur den Peerlessserie HiFiKit sålde på 90-talet till Carlssonägare, och är inte helt korrekta att montera i Stigs konstruktioner. Men de låter väldigt bra och jag hade inte hjärta/miljösamvete att slänga...
Har ändrat annonsen:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=7219
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
dannne
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by dannne »

Oj, det var bra pris! Köpte mina för hundralappen mer, per element av dig.

Men,men har du några ytterligare över för det priset så är jag helt klart intresserad då ett par OD-11 behöver nya element.

MVH
Daniel
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Korrekt pris.....
Ringde HiFi kit idag och frågade: Priset kommer att vara 325 kronor (inte 375).
Någon mängdrabatt kommer inte att ges om man t.ex köper 24 st för en OA2212 renovering.

Jag tycker väl dock att det är för mycket för en sådan diskant om den inte är svinbra....så vem vill prova först och skriva en neutral utvärdering?! Känns lite osäkert att byta ut 24 fungerande orginaldiskanter för 7800 kronor om det inte ger nåt...

Tycker väl oxå det ser misstänksamt ut med de påmonterade gallren. Kommer inte att SE eller KÄNNAS Carlsson.....
Får hoppas att tonkurvan är mätt med galler.
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Per Gulbrandsen wrote:1. PRISER
Många forumdeltagare förväntar sig att konstruktion av nya Carlsson-element ska ske på obetald fritid, vilket det också gör, gott så. Men det rent fysiska framtagandet av testelement är aldrig gratis, något elementkonstruktörer känner till alltför väl. Bara pressverktygen får snabbt tiotusenkronorssedlarna att segla iväg och ofta blir det över 100.000:- - ibland mycket mer än så - innan ett element är godkänt och klart.

Det här är faktiska kostnader som kommer på faktura, och som var och en inser går det inte att betala fakturor idéellt. Kostnaderna måste tas ut på priset. Risktagningen för den enskilde konstruktören är därmed oerhörd, tänk om elementet inte blir bra - trots kostnaderna? Det är just därför merparten av världens högtalarmodeller använder redan färdiga elementserier.

Förstår man vidden av detta och hur högt SSC faktiskt siktar med att ta fram unika element, ja då inser man också att den här tråddiskussionen om pris är något märklig.
Ett element måste bära sina egna kostnader, det finns inga stödpengar att söka.
Hmmm nu vet jag inte var du har fått denna information från men jag har mina aningar. ;)

Det fysiska framtagandet av specialelement så länge det inte kräver komponenter från externa leverantörer eller speciella verktyg är vanligen en kostnad som elementtillverkaren står för. Gratis för beställaren (åtminstone tills man börjar köpa element). I fallet med Obi T22oa så har det dock funnits kostnader av pressverktyg misstänker jag men om dessa har uppgått till att överstiga 100kkr så börjar man undra hur det står till med den ekonomiska verklighetsförankringen. Tidigare element har ni velat ha in 50kr/st för att täcka utvecklingskostnader bl a. Det innebär att det måste säljas minst 2000 diskanter innan ni når break even.

Ett pressverktyg ligger i storleksordningen 10kkr och däromkring.
Ett gjutverktyp ligger i storleksordningen 100kkr och uppåt.

Om det verkligen har kostat så mycket som 100kkr för Obi-T22oa för verktyg så kan man återigen ställa sig frågan varför ni inte bara tog fram stansade plåtvinklar för monteringen istället. Där är verktygskostnaden noll, ställkostnaden låg och ett pris på de borde ligga runt någon kr st. Där skulle man kunna sälja dom med rejäl marginal utan att det ändå känns svettigt för konsumenten.

Man får minnas att schablonmässigt så innebär varje krona i utvecklingskostnad per sålt element en tia ut till konsument. En optimistisk prognos om 10000 sålda enheter innebär en utvecklingskostnad på 100kr/element om det har kostat 100kkr i total utveckling.

Nu tror jag inte att utvecklingskostnaden för T22oa har legat på 100kkr utan snarare maximalt en tredjedel men troligen långt mycket mindre för SSCs del.

När det gäller er strävan att ta fram unika element så är den strävan ju god om det inte innebär ett självändamål utan element med faktiska ambitioner att ta fram element passande nya och gamla orthoakustiska konstruktioner. Men en strävan räcker tyvärr inte. Man måste faktiskt ta fram element oxå. Hur har ni lyckats med denna ambition då? Vi kan väl rekapitulera.

- B65oa var det första SSC/Carlssonelementet. Unikt? Nja det är ju i allt väsentligt en SC165 serie 4. Unikhet=0 Utvecklingskostnad=0*
- T11oa var det andra elementet. Det är enligt initierade uppgifter helt uppbyggt på standardkomponenter. Mätningar på motsvarande uppbyggda element ger för handen att det är inte orimligt. Unikhet=0 Utvecklingskostnad=0*
- B65oa-II. Här har vi faktiskt ett element som är lite unikare då dess dustcap kommer från en separat tillverkare i Tyskland. Om det priset bakas in i elementkostnaden eller om SSC står för att dessa köps in separat vet jag inte men kostnaden för dessa är rätt begränsad. Unikhet=10%, Utvecklingskostnad=0/4-5kkr#

*Jag räknar in faktiska kostnader för prototypelementframställningen och inte kostnader för telefonsamtal och resor till Köpenhamn.
#Beroende om kostnaden togs separat eller av Tymphany och bakades in i priset.

Vidare kan man undra över ambitionen att ta fram orthoakustiska element har varit så hög alla gånger. Hur var det nu med lyssningen av OA-60 (ja de som aldrig kom ut på marknaden) hemma hos Hans Melander och förklaringen över baselementet, Per? ;)

2. SKUMKANTER
Vi har sedan CarlssonPlanet startade berättat allt vi känner till om hur man bäst renoverar sina Carlssonhögtalare. Men en enda sak har vi beslutat att aldrig publicera: En instruktion för skumkantsbyte.

Orsakerna till detta har jag flera gånger redogjort för i bl a nyhetsbrev.
Det handlar främst om att de långslagiga element Stig använde är mycket svåra att renovera korrekt utan att få distorsion i elementet. Distorsionen är mycket svår att avslöja för den enskilde, och vi vill inte ha en massa felrenoverade element på marknaden som drar ner ryktet för Carlssonljudet och gör att högtalarna blir stående tysta.

Själva renoveringen är ett så grannlaga arbete (om det ska göras korrekt) att det inte går att lära ut om man inte fysiskt sitter tillsammans och jobbar i timmar, ja dagar. Det går inte att berätta i text och bild, man måste vara hands on tillsammans. Man måste använda särskild utrustning, ha tillgång till testmöjligheter och mätutrustning osv.
D.v.s. jobbet bör göras professionellt - eller inte alls.
Av ovanstående och det faktum att du gärna tar på dig uppgiften tolkar jag att du gör det proffesionellt. Att du har gedigen erfarenhet med tusentals element renoverade under en längre period gör att du säkerligen har all den erfarenhet som behövs. Det betvivlar jag inte. Att du har all väsentlig utrustning förutsätter jag för att kunna konstatera att elementen inte distar på det sätt som de sägs kunna göra om de renoveras fel. Jag ställde frågan tidigare om viken utrustning du har. Av genuin nyfikenhet. Idag kan man köpa utrustning för under en tusenlapp som kan användas om man redan har en dator och valfritt slutsteg men när du började renovera element (var det tio år sedan) så var situationen en lite annan. Så min nyfikenhet baserar sig mest på om jag har missat något av alternativen på marknaden. Det kunde ju vara trevligt att kunna tipsa andra om billiga mätutrustningar eftersom jag får frågan många gånger.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Perbrennare
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Perbrennare »

På tal om kostnader och som ett inlägg.
Har själv importerat element från Fjärran Östern. Hi-end för bil betyder att de var tåliga mot fukt och temperaturväxlingar samt fysisk påverkan varje gång man stänger en dörr. Samtidigt välljudande. Provade sändningarna genom att montera elementen i lådor av olika typer.
Vår leverantör hade redan verktyg av olika slag varför verktygskostnaden var noll.
Fick hem ett tiotal prover free of charge som var framtagna efter begärda specar.
Efter våra synpunkter en omgång till ( också gratis )
När vi valt element köpte vi hem i tusen-parsposter förpackade i färgglada förpackningar.
Priset var, omräknat till SEK, 27:-/paret FOB. Frakt och insurance max 5:-/paret
Vi tog shipping med båt eftersom flygfrakt av magnetiskt material var mycket dyrare.
Motsvarande i dagens penningvärde max 3 ggr upp.
Mitt exempel gäller fyrtummare dubbelkon. Coaxialer var en "tjuga" dyrare/paret.
BigKing
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by BigKing »

Vilken olustig ton det är på denna tråd, startad av nagref ! Jag tycker nog att ni skall lägga ner nu ! En del av Er är ute på varenda forum och gnäller hela tiden.om ni nu är så duktiga, så gör något positivt själva.
BIgKing

OA2212
Post Reply