Med mätaren på 200 får jag då 02,0Jörgen wrote:Du skulle kunna prova att lossa kablarna vid förstärkaren till denna högtalare och kortsluta dem. Sedan kan du mäta resistansen på de bortlödda kablarna. Efter några sekunder bör du få en låg res. om du har kontakt överallt.
Det gjorde jag lite tidigare. Då kommer det ljud ur högtalaren, men det är svagt, låter mer som en diskant, men det kanske är normalt när man går förbi filtret?Martin Dellstig wrote:Testa genom att med minst en kabel bortlödd från basen lägga signal från förstärkaren direkt på baselementet, funkar det är basen OK.
Jag kan inte se någon text på diskanterna förutom 16 ohm på membranet...Martin Dellstig wrote:Sedan måste vi klura ut vilket filter du har på dina OA-12. OA-12 tillverkades i en liten serie med ett annat filter, har bara råkat på detta en gång i en högtalare. Det vanliga filtret har två spolar och två kondensatorer, har du detta filter och Peerless MT20HFC diskanter så vet vi var vi är. Med största sannolikhet är det så.
Jaha, då får jag skruva lite till då, återkommer när jag hittat in till kretskortet...Martin Dellstig wrote:Spolen till basen är den större spolen på kretskortet, skall vara på 1,8mH, parallellt med baselementet ligger en spole på 10uF. Är det avbrott i spolen eller är kondensatorn kortsluten? Dessa två fel är de enda jag kan komma på utöver att det är någon skada på själva kablarna till basen eller att kretskortet skulle vara skadat.
Kul med så mycket hjälp!