Hjälp! Sonab R4000 - Problem!

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
jonatanh
(1+ posts)
(1+ posts)

Hjälp! Sonab R4000 - Problem!

Post by jonatanh »

Hejsan alla glada!

Har en Sonab R4000 som jag har lite problem med, för att göra en lång historia kort så ligger det till så här.

En vacker dag för ett antal år sedan lyckades jag bränna en av de två säkringarna i maskinen, när jag skulle skruva ut den för att kontrollera den så gick säkringen sönder och halva satt kvar inne i maskinen. Efter mycket om och men så bestämde jag mig för att koppla förbi säkringarna (fråga mig inte varför) genom att knippsa kablarna som går till säkringarna och helt enkelt löda ihop dom, två och två.

Detta var tydligen ingen bra ide för när jag nu några år senare ville koppla in så startar den och går som den ska men jag tycker mig höra ett mycket oroväckande fräsande ljud ifrån nätelen. Det låter som att något smälter och bubblar.Jjag slog av den nästan på en gång, ville inte pajja mer än nödvändigt. Jag har skruvat isär den för att se om något ser konstigt ut men det ser helt okej. Det ända jag märkte var att en av de grå cynlindrarna, som jag förmodar är till för att transformera ner strömmen var mycket varm.

Frågan lyder alltså; Kan det blir någon slags överspänning i apparaten om man kopplar bort säkringarna? Är det någon ide att köpa nya säkringar och hållare eller är maskinen körd för alltid?

Mycket tacksam för svar!
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: Hjälp! Sonab R4000 - Problem!

Post by Jörgen »

Hej
Dessa gråa cylindrar är kondensatorer som sitter i nätdelen. Dessa behöver bytas efter så lång tid på alla R4000. Är inte så svårt men fordrar lite skruv och lödarbete. Ersättningar finns säkert på ELFA. Problemet är att det kan vara ngt annat som drar mycket ström som du inte har märkt när du kört utan säkring. Börja med att sätta i säkringar och prova kort om de håller. Håller de kan det ju kanske vara värt att byta kondensatorerna.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Att säkringarna går brukar ju vara ett tecken på att något inte är som det ska.

Fixa dit säkringarna först innan du testar vidare.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Förresten

år du in under album - Övrigt hittar du ett schema på sidan 6.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
jonatanh
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by jonatanh »

Tack för svaren!

Har nu satt i säkringar och dom ser ut att hålla, däremot fortsätter det att väsnas (fräsa och knäppa) och lukta mycket illa från en av de stora gråa kondensatorerna. Är det nästa steg att byta dessa?

Jonatan
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

Hej
De behöver absolut bytas innan du använder den ngt mera. Går säkert att köpa via Elfa.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
jonatanh
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by jonatanh »

Jörgen wrote:Hej
De behöver absolut bytas innan du använder den ngt mera. Går säkert att köpa via Elfa.
/jörgen

Hej alla glada!

Har nu vridit och vändt på den där kondensatorn men kommer inte fram till något vettigt. Hur ska jag veta vad jag ska köpa som ersättare, det måste väl finnas någon slags sätt att mäta, vad det nu är den gör, eller hur? Går det kanske att utläsa av schemat? Elfa har ju 2 miljoner olika typ, ingen som kan ge en ledtråd?

Tack på förhand. / J
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Det finns ett schema på Forumet för R4000 ,

Sök på Google "schema R4000" så hittar du det.
De kondensatorer som du troligtvis har problem med är C804 och C805 i schemat. OBS! detta är beteckningen i schemat och inget annat!

Det du skall fråga efter på Elfa är: En elektrolytkondensator på 4700uF och 40 Volt minst! Du kan med fördel ha större kapacitans, dvs fler uF (" u" egentligen skall vara ett "my" tecken som betyder mikro i detta sammanhang och "F" står för Farad - alltså mikrofarad). 40 Volt står för den maximala spänning som kondensatorn tål och den kan oxå gärna vara större.
Förslag: Löd ur kondensatorerna C804 och C805 och ta med dom till Elfa. MÄRK UPP VILKET ANSLUTNING SOM GÅR TILL VAD!
Köp lämplig ersättningskondensator som får plats i förstärkaren och har liknande eventuellt fäste och "lödöron". (Nuförtiden får du "mer uF" eller fler "Volt" på likadan/liknande storlek på kondensator)

Viktigt!
Att en elektrolytkondensator börjar "koka" som du beskriver kan bero på ålder (vilket vi hoppas på). Det skulle oxå kunna bero på att likriktaren inte funkar som den ska och t.ex. släpper igenom ström i "backriktningen". Att det då börjar "koka" beror då på att elektrolytkondensatorer bara tål spänning åt ett håll (att den i detta fall tål 40Volt men bara i ena riktningen!).
Det är därför du måste hålla reda på vilken anslutning som går till vad när du löder ut de gamla och sedan se till att de nya löds in på rätt sätt. Både de gamla kondingarnas anslutningar och de nya är tydligt märkta med "+" och "-" (så håll reda på det annars så kan kondingen explodera och det blir väldigt kladdigt och kanske farligt för ögonen)

Alltså sätt inte på din förstärkare igen förrän du bytt kondingarna - de ljud du har hört är "pyset före smällen".
Troligtvis behöver fler elektrolytkondingar bytas, det är dom som åldras, men de mindre är inte en katastrof om de "ger upp" annat än din förstärkare kanske slutar att fungera. Elektrolytkondensatorer förändrar sitt värde när de åldras och det kan påverka t.ex. basåtergivning eller filters brytningspunkt.
Så börja med att byta nämnda kondingar sen, om det fungerar, kan du byta alla kondingar som har polaritetsmärkning (dvs "+" märke på ett ben)

EN SISTA KOLL - Det är väl inte transformatorn som luktar och låter???? Du skrev nåt som jag uppfattade som "prasslande ljud"...... Sätt näsan mot transformatorn (NÄR FÖRSTÄRKAREN ÄR URKOPPLAD FRÅN NÄTET) och kolla om lukten kommer därifrån...... det brukar "prassla" om transformatorer när dom är överbelastade eller har nån kortis.... då värmen stiger snabbt (luktar illa) och då rör sig/vidgar sig lindningen och "prasslar" mot isoleringsskikten.....

Janne
Enzo 77
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Enzo 77 »

Hej

Ngt har väl varit fel och när du kopplade förbi säkringarna så brinner ju inte säkringen av utan den näst svagaste länken brinner av istället, delen som fräste tex)

Jag har en mkt fin R 4000 för 600sek på säljes sedan igår..hör av dig

Mvh Enzo
Post Reply