Är nybliven ägare till ett par OA 5 typ 2. Min fråga som "nybörjare" inom "Carlssonvärlden" är om det finns något bra ersättningselement till originalet 9710?
Har hittat ett element som heter Monacor LS 20533 och undrar om det är någon som vet om det är nånting att satsa på eller om det finns något annat?
Det står att detta element kan bl.a ersätta Philips 9710 i slutna lådor från 60 och 70-talet.
Tack på förhand för tips!
Mvh
Stefan
Bredbandsselement OA 5 typ 2
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Bredbandsselement OA 5 typ 2
Hej!
Det finns just nu inga särskillt bra ersättare till 9710.
SSC håller på med en ersättare men den är inte lanserad ännu.
Är du i behov av element brukar det gå att få tag i, v är några stycken som brukar kunna skramla fram några par emellanåt.
Med vänlig hälsning
Martin
Det finns just nu inga särskillt bra ersättare till 9710.
SSC håller på med en ersättare men den är inte lanserad ännu.
Är du i behov av element brukar det gå att få tag i, v är några stycken som brukar kunna skramla fram några par emellanåt.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Hej!
Tack för svaret Martin! Då glömmer jag Monacor för tillfället!
Hör av mig angående ev. element på detta forum.
Tack för hjälpen!
Mvh
Stefan
Tack för svaret Martin! Då glömmer jag Monacor för tillfället!
Hör av mig angående ev. element på detta forum.
Tack för hjälpen!
Mvh
Stefan
Stefan,
Det är inte speciellt svårt att få tag i bra begagnade 9710:or. Jag tror att de flesta som har hållit på med Carlsson högtalare har några i garderoben.
Ett sätt är att hitta hembyggda OA5:or på t.ex Blocket. Dock! titta på dom först - dels för att se om dom är OK dels att det verkligen ÄR 9710:or.
Ett tag var det vanligt med byggsatser och högtalarkit för "carlssonlådor" som innehöll SEAS element....
Det är dock ganska enkelt att känna igen 9710. Mej veterligen den enda 8 tummaren med dubbelkon, veckad upphägning utan behandling och konkav dammkåpa. Så man behöver bara lyfta på gallret och kolla. Då är det perfekt med "hembyggen" som sällan har det tunna tyget/damskyddet spänt över högtalaren till skillnad mot orginalet
Studera upphängningen noga avseende skador, inte jättevanligt men dom har ju några år på nacken. Kolla också så att konen är fri från vatten/vätskefläckar - många OA5:or har nog fungerat som "drinkbord" under det glada 70-talet!
Janne
Det är inte speciellt svårt att få tag i bra begagnade 9710:or. Jag tror att de flesta som har hållit på med Carlsson högtalare har några i garderoben.
Ett sätt är att hitta hembyggda OA5:or på t.ex Blocket. Dock! titta på dom först - dels för att se om dom är OK dels att det verkligen ÄR 9710:or.
Ett tag var det vanligt med byggsatser och högtalarkit för "carlssonlådor" som innehöll SEAS element....
Det är dock ganska enkelt att känna igen 9710. Mej veterligen den enda 8 tummaren med dubbelkon, veckad upphägning utan behandling och konkav dammkåpa. Så man behöver bara lyfta på gallret och kolla. Då är det perfekt med "hembyggen" som sällan har det tunna tyget/damskyddet spänt över högtalaren till skillnad mot orginalet
Studera upphängningen noga avseende skador, inte jättevanligt men dom har ju några år på nacken. Kolla också så att konen är fri från vatten/vätskefläckar - många OA5:or har nog fungerat som "drinkbord" under det glada 70-talet!
Janne
John Larsen har ett antal 9710 i skick som nytt (de ser ut så i a f). Vet inte priset för dom dock.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Jo, jag har nog själv en 6-8 st 9710:or liggande, har inte "tittat" på dom de senaste 10 åren....
Hej!
Tack jansch och nagref för era svar. Man kanske skall vänta lite nu när ersättningselementen är på gång.
Det ryktas om c:a 10 veckor...får väl hålla ut tills dess. Skall bli intressant och se vad priskappen hamnar på!
hälsn
Stefan
Tack jansch och nagref för era svar. Man kanske skall vänta lite nu när ersättningselementen är på gång.
Det ryktas om c:a 10 veckor...får väl hålla ut tills dess. Skall bli intressant och se vad priskappen hamnar på!
hälsn
Stefan