Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.

Vad tycker ni om priset på Obi T22oa - 375kr?

Helt acceptabelt
18
26%
Något dyrt
31
45%
Helt oacceptabelt
15
22%
Ingen åsikt i frågan
5
7%
 
Total votes: 69

Christer
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 02 Jul 2008, 10:39

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Christer »

Hej!

Sitter med ett par OA-12:or som jag nog tänker köpa nya diskantelement till. Jag ha redan köpt nya baselement
men jag tycker att diskanterna har lite "vasst" ljud.

Men när jag läser inlägg om att minska antalet diskantelement, t. ex i OA-14, så funderar jag på att det var väl så att när den
gode Stig Carlsson konstruerade de olika högtalarmodellerna så valde han antal diskantelement och även placering av elementen
för att få en bra ljudupplevelse. Finns inte risk att man tappar lite av detta om man reducerar antal diskantelement?

Hälsn. Christer
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by robban61 »

Jag skulle bli väldigt förvånad om det kom en rekommendation att minska på antalet diskanter från SSC. Då är man inne på DIY!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Idén om att sätta två diskanter på OA-12 är nog från folk som tycker kostnaden blir hög annars.
Sedan finns det ju en del som framhåller OA-12 framför OA-14 och tycker att den är mer "precis".
Det är ju fråga om åsikter så där får ju folk tycka som dom vill.

Personligen tycker jag att OA-14 bör ha 4 diskanter.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 35
Joined: Wed 27 Aug 2008, 16:10

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Josef »

Hypotes: "Resonemanget att oa12 skall ha fyra diskanter per par är en sniklösning. Jag tycker att den ska ha 8 st som oa14. Fast helst 200 stycken då blir det som göttast."

Pja varför inte SSC? Som sagt tycker jag att man kan förvänta sig en utvärdering och motivering av frågan om hur många element det skall vara och vad som blir skillnad i ljud och vad som blir en avvägning mot pris, m.m. Särskilt eftersom att det är en ny diskant nu, med nya egenskaper. För inte ser väl SSC oa-konstruktionerna som något heligt som inte får förändras? Y-konfigurationen var ju inte där i början till exempel. Varken Stig, Sonab eller Påven har ju godkänt T22oa heller för den delen ;)

vh Josef
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 114
Joined: Sun 26 Mar 2006, 16:04

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Ivil »

Jag har ett par oa14 med endast en diskant (ct-62) som jag tycker låter kanonbra! Nu agerar dessa som bakre surroundhögtalare då jag kör oa50.4 som fronthögtalare...
Jag har vid ett tillfälle fått lyssna på ett par oa116 (med ct62:or) och i samma veva spelade vi mina oa14 och mina upplevelser är att ju fler diskanter man har desto större ljudbild men inte lika exakt?! När vi jämförde oa50.3 mot oa116 så upplevde jag att oa50.3 har en betydligt exaktare ljudbild medans oa116 har en mer såsig större ljudbild...
Vore intressant att höra om någon annan testat att köra med mindre antal diskanter och deras upplevelse...
/Andreas
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

OA-14 har diskanterna i tre riktningar, OA-12 i två, där är skillnaden (på diskanterna).
Det är två olika högtalare med något olika egenskaper.

Jag föredrar OA-14 framför OA-12, hemma hos mig har jag alltid uppfattat OA-12 som lite liten.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 114
Joined: Sun 26 Mar 2006, 16:04

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Ivil »

Jag är inte den som tycker att mina carlssonhögtalare är heliga och att jag måste ha en offeciell uppgradering för att jag skall trivas med mina högtalare. Det är därför som jag av nyfikenhet har provat oa14 med en diskant med lyckat resultat. Det finns många här som avgudar sina od11:or och endast saknar lite bas i de nedre regionerna nått som oa12 och 14 har mer av. Är det så att stigs modernare idéer om mer direktljud är så fel att tillämpa med att använda en diskant per högtalare? Jag upplever att många på detta forum vägrar att modifiera sina skapelser bara för att det ska vara så medans andra forum (läs faktiskt.se) har en betydligt tollerantare syn på vad som får göras med en Carlssonhögtalare...
Jag har precis som du uppfattat ljudbilden större med fler diskanter men inte lika tydlig och denna skillnad tycker jag mig se mellan tex oa116 och oa50
/Andreas
farmer
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Tue 17 Dec 2002, 19:04

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by farmer »

Ivil wrote:Jag är inte den som tycker att mina carlssonhögtalare är heliga och att jag måste ha en offeciell uppgradering för att jag skall trivas med mina högtalare. Det är därför som jag av nyfikenhet har provat oa14 med en diskant med lyckat resultat. Det finns många här som avgudar sina od11:or och endast saknar lite bas i de nedre regionerna nått som oa12 och 14 har mer av. Är det så att stigs modernare idéer om mer direktljud är så fel att tillämpa med att använda en diskant per högtalare? Jag upplever att många på detta forum vägrar att modifiera sina skapelser bara för att det ska vara så medans andra forum (läs faktiskt.se) har en betydligt tollerantare syn på vad som får göras med en Carlssonhögtalare...
Jag har precis som du uppfattat ljudbilden större med fler diskanter men inte lika tydlig och denna skillnad tycker jag mig se mellan tex oa116 och oa50
/Andreas
"In reel life" tror jeg man ikke vil finne denne pin-point accuracy som ett enda diskantelement gir. Da tror jeg at for eks en OA116 gir et mere realistisk inntrykk, hvis det er det man er ute etter.
OD 11 Palisander
OA 12 Palisander
OA 14 Palisander
OA 116 Palisander
OA 2212 Palisander
OA 6 I Hvitt
OA 51 Palisander
OA 52 Hvitt
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Självklart är man fri att göra som man vill med sina egna högtalare!

För mina ideal så ligger dock "farmers" svar helt i linje med mina åsikter.

Vad gäller skillnad i åsikt mellan folk på olika fora, CP, Faktiskt, Hifi-Forum och andra, så finns väl samma skillnader mellan inivider överallt?
Själv vill jag ju som representant för SSC att högtalarnas konstruktionsprinciper skall bevaras och vidarutvecklas inom sina givna ramar.
Skälet till att jag vill det är att jag tycker att dessa ramar resulterar i välljudande högtalare.

De givna ramarna sätts ju inom varje kategori av högtalare, 60-talarna, 70-talarna och 80-talarna.
De adresserar ju samma problem men löser dem lite olika.
60- och 70-talarna är ju snarlika men med en ökad andel direktljud i 70-talarna.
80-talarna är ju mera väsensskilda. Tycker det finns en del kul läsning om dem under downloads.

Det är mycket möjligt att en OA-14 med en diskant kan låta utmärkt men den kan nog knappast benämnas OA längre.
Inte ens OD-11 är ju en OA-högtalare, den benäms Ortho-Direktiv.

Vill man man ha bara en diskant på en OA-14 så hade jag nog eftersträvat att sätta den längst bak och motera dämppaneler i ett försök att närma mig
80-talarna men då lämnar ju högtalaren sina ramar och inte minst den torde bli totalt fri från WAF, som jag ser det.
Då vore det bättre att sälja OA-14 och satsa på en OA-50 som går att få för motsvarande pengar.

Det finns ingar aboluta regler om hur högtalare skall se ut eller vara bestyckade.
Fast från mig så finns det ramar för vad jag tycker är och dom vill jag vara med och sprida.
Sedan får ju folk själva värdera vad jag säger och ta sina beslut efter det.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Jörgen »

Jag tycker det skulle vara ett intressant scenario med olika konfigureringsalternativ på OA12, OA14 och OA116 map diskanternas antal och placering.
Jag tycker iofs att OA116 med 24dB filtret är de som låter bäst, men det kanske inte behövs offras så mycket i ljukvalite med ett mindre antal med bra placering.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 0 guests