Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.

Vad tycker ni om priset på Obi T22oa - 375kr?

Helt acceptabelt
18
26%
Något dyrt
31
45%
Helt oacceptabelt
15
22%
Ingen åsikt i frågan
5
7%
 
Total votes: 69

User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by nagref »

En liten fråga:
Eftersom det är högst troligt att det är IÖs egna* krav på diskanten så att den ska passa in i Inos konstruktioner också som har gjort den dubbelt så dyr. Tycker ni att det är rimligt att ni ska behöva betala dubbelt så mycket för diskanten bara för att den ska passa in i hans personliga sortiment som Sonabs?




*Användandet av en extremt dyr magnet för att få upp känsligheten. En känslighet som inte behövs i någon Sonab-konstruktion.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 50
Joined: Wed 02 Jan 2008, 22:56
Location: Södertälje

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by tjus »

Rimligt är det väl bara om man har ekonomi och är tillräckligt frälst för att renovera/uppgradera det man har i samlingen. Det finns ju inget officiellt alternativ mer än Obi T22oa, men visst vore det mer attraktivt om det fanns ett alternativ som är inte är overkill, utan att ha kompetens så liknar detta kanske att sätta i en V8 i WW bubbla, det går ju inte att utnyttja kraften.

I vilket fall så kommer jag att införskaffa element till ett par OA14 för att ha som referens, dessvärre lär det nog stanna där om dt inte dyker upp ett billigare alternativ. Utvecklingskostnaderna för Obi skall väl inte negligeras i detta fallet, skall väl i någon mån betalas genom elementpriset.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
Bengt Allevad
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Wed 19 Mar 2008, 14:09

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Bengt Allevad »

nagref wrote:En liten fråga:
Eftersom det är högst troligt att de.................
En tanke som inte fallit mig in men är det så känns det nog lite overkill att betala så mycket till våra gamla lådor.

Något som slagit mig är, om den ursprungliga 9710:an och MT20:an när det en gång begav sig var så helt perfekta, unika element för sin uppgift. Kan det inte mera varit så att av vad som fanns i den tidens utbud var dessa tillräckligt bra och tillräckligt prisvärda. Redan på den tiden borde en högtalartillverkning varit beroende av billiga och prisvärda och så många lika komponenter som möjligt, till att använda i flera olika modeller av högtalare.

Tanken initieras av 9710:an som bashögtalare i mina OA6II. Verkar mer en rationell komponent (två likadana/låda) en den absolut mest ideeala.

Jag fortsätter att sätta en förhoppning till mina Visaton-diskanter, som är leveranslovade till kommande vecka.
Erland
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Fri 01 Feb 2008, 00:13

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Erland »

Egentligen är det väl inte dyrt om det är ett bra element. Men jämför man med Ct 62 så är ju skillnaden mycket stor. Vi får hoppas att den är så mycket bättre.
MangeO
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 36
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:38
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by MangeO »

Tycker att priset är helt okej. Den förra diskanten ct62 var kanske snarare galet billig, vill minnas att jag betalade ca 200kr stycket när jag uppgraderade min OA116 till senaste utförandet. Det viktigaste är att det finns en ersättare så att man kan byta ut trasiga/trötta diskanter mot nya.

mvh / Magnus
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 35
Joined: Wed 27 Aug 2008, 16:10

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Josef »

Till trådskaparen: Du glömde alternativet "För billig!" ;)
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Daniel »

nagref wrote:En liten fråga:
Eftersom det är högst troligt att det är IÖs egna* krav på diskanten så att den ska passa in i Inos konstruktioner också som har gjort den dubbelt så dyr. Tycker ni att det är rimligt att ni ska behöva betala dubbelt så mycket för diskanten bara för att den ska passa in i hans personliga sortiment som Sonabs?
Det verkar ju inte finnas särskilt många som är intresserade av att utveckla ersättningselement till dessa 30-40 år gamla konstruktioner, och detta av fullt förståeliga skäl. Att IÖ först och främst haft sina egna högtalare i åtanke är väl knappast mer än väntat. Jag är i alla fall glad över att det kommer något element över huvud taget, även om jag kommer att tänka efter både en och två gånger innan jag uppgraderar några av mina högtalare.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by nagref »

MangeO wrote:Tycker att priset är helt okej. Den förra diskanten ct62 var kanske snarare galet billig, vill minnas att jag betalade ca 200kr stycket när jag uppgraderade min OA116 till senaste utförandet. Det viktigaste är att det finns en ersättare så att man kan byta ut trasiga/trötta diskanter mot nya.

mvh / Magnus
Visst var CT62 galet billigt men det är där man hamnar i kostnad för en diskant av denna konstruktion. De kostar kanske 5 dollar från tillverkaren om man köper 1000st. Hade man skippat neodymmagneten och två nya pressverktyg så är det där man hade hamnat även för den nya diskanten. Det är inte galet billigt utan precis så mycket vad saker kostar. Att det tas ut groteska marginaler på andra ställen har ju inte med detta att göra ;)

Deremot var CT62 groteskt bra för priset. Jag har svårt att se att den nya skulle bli mer än dubbelt så bra bara för att den har en ny plåtkorg, ett galler samt en oförsvarligt dyr magnet. Jag har svårt att se att den ens skulle bli bättre. Men det får vi väl veta snart.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 114
Joined: Sun 26 Mar 2006, 16:04

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by Ivil »

Själv har jag ett par od11, ett par oa12 och ett par oa14 som saknar nya diskanter. Vilket skulle kosta mig 5250kr att uppgradera dessa högtalare! Plus filterkostander! Det har vid flera tillfällen diskuterats just att oa12 låter bättre än oa14 trots att oa14 har dubblet så många diskanter...Borde man då inte kunna fundera på om de gammla carlssonhögtalarna klarar sig på mindre antal diskanter?! Jag vet att man inte gör en korrekt uppgradering och sabbar namnet då man inte kan säga ex. oa14 då den per definition skall ha 4 diskanter...men men är det ändå inte ljudupplevelsen som är det viktiga? detta är kanske nått vi måste leva med om fler än jag inte har råd att uppgradera högtalarna...

(jag tänker nog göra så att jag kommer att köpa samma filter till od11:orna som till de övriga högtalarna och endast köra med en diskant per högtalare! Det borde funka då den nya diskanten skall vara effekttåligare än föregångaren...)

/Andreas
User avatar
godag
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 168
Joined: Tue 14 Sep 2004, 20:22
Location: Stockholm, Sweden

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by godag »

Tillhör dem som tyckte att elementet var något dyrt, men som någon skrev tidigare i tråden -vad kostar en bra diskant idag!? Diskantbyte på Carlsson-modeller före 1980-talet är dock lite speciellt, då det behövs ett flertal i de flesta fall..
Det kostar en slant att ta fram element och att IÖ tar fram element som både passar till sina INO och Carlsson tycket jag är OK och förståeligt. Vad som är rimligt i pris är bara en subjektiv uppfattning för min del, då jag inte är insatt i de olika kostnaderna för att ta fram ett element, som pressverktyg, vilken magnettyp som behövs etc.
Jag och troligen många med mig är dock mycket glada att det nu finns ett ersättningselement som är lika bra som CT62, om inte bättre -toppen!

Ser fram med spänning på lyssnarintryck från de som instalerar Obi, hoppas också att någon jämför dem med CT62.

Inget hindrar dem som kan och vill att söka vidare efter passande diskanter, nu som alternativ till Obi!

Är det någon som vet exakt hur man går tillväga för att köpa dessa element? Förstod jag det rätt, skulle de köpas via IÖ/Ino och inte från HiFi-Kit (eller både och?).

//Göran
OA116.3 -svart lack, W65, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA116.3 -svart lack, DIY-mod. av "phon" med SEAS CX21LTS 8-tums bas, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA12.3 -mahogny, (DIY mod. "OA13" av "phon" med 3st diskanter) B65-I 8ohm, CT62, + SSC-mod. filter
_____________
Som drivs med:
Deltec dpa50s försteg, slutsteg, externa psu-steg och riaa-steg, 1000s högt.-kablar m.m.
-se:http://www.acoustica.org.uk/DPA/images/ ... A50S_3.jpg
& http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html
Audio Synthesis D-A-X Discrete Basic dac
-se:http://www.component.se/forum/index.php ... =6961&st=0
& http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm
Pioneer DV757 (spec. mod med "ASL"-fiberoptik för DAX) dvd
Dual & Technics div. skivspelare
m.m.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest