Renovering OA 2212

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: Renovering OA 2212

Post by robban61 »

Hmm Martin..

Jag har för mig att gummikanter inte är att rekommendera för att det ändrar frekvensgången, men det kanske gäller två-vägarna :?

Nu när jag tänker efter här var det förmodligen mellanregistret som påverkades och blev en smula tillbakadraget med gummikant eller?
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Alldeles riktigt, alltså nya element med gummikant eller gamla element omkantade med skumkant.
Gällde det.

Gummikant för omkantning har stötts och blötts förut.
Ett SC-165 element med gummikant är inte längre ett original element.

Skillnaden är inte gigantisk men den är märkbar, i mina öron låter det "tröttare".

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
DuST
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by DuST »

Hej igen !

Har inte beställt nya spolar än men ska ta och göra det så fort jag hinner/orkar ta tag i det. Tänkte jag skulle testa med 8 ohms basar och nya spolar och se om jag blir nöjd efter inspelning. Ska behålla och kanta om 5,3 ohm:arna med skumkanter , eller rättare sagt ska jag försöka få tag på någon erfaren renoverare för det jobbet. Vore synd att inte spara/renovera 5,3:orna eftersom dom anragligen aldrig kommer i produktion igen..

Blir jag inte nöjd med dom nya B65OA II:orna byter jag tillbaka till dom gammla spolarna och mina då förhoppningsvis nyrenoverade 5,3:or och använder mina nya basar i något annat Carlsson projekt.. Mina OA 14 har B65OAII typ 6 element men mina OD11:or har orginalbasarna kvar ( med bytta skumkanter ).

Tror dock inte jag blir riktigt nöjd innan jag har ett par OA116 och ett par OA 12:or också.. :)
OA 2212 , teak
OA 14 , vita
OD 11 , teak
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

DuST wrote:Hej igen !

Har inte beställt nya spolar än men ska ta och göra det så fort jag hinner/orkar ta tag i det. Tänkte jag skulle testa med 8 ohms basar och nya spolar och se om jag blir nöjd efter inspelning. Ska behålla och kanta om 5,3 ohm:arna med skumkanter , eller rättare sagt ska jag försöka få tag på någon erfaren renoverare för det jobbet. Vore synd att inte spara/renovera 5,3:orna eftersom dom anragligen aldrig kommer i produktion igen..

Blir jag inte nöjd med dom nya B65OA II:orna byter jag tillbaka till dom gammla spolarna och mina då förhoppningsvis nyrenoverade 5,3:or och använder mina nya basar i något annat Carlsson projekt.. Mina OA 14 har B65OAII typ 6 element men mina OD11:or har orginalbasarna kvar ( med bytta skumkanter ).

Tror dock inte jag blir riktigt nöjd innan jag har ett par OA116 och ett par OA 12:or också.. :)

Det låter som en stabil plan DuST.. Tror du det räcker med 12 och 116..! Det finns 60-talare och 80-talare oxå :)

Själv suktar jag såklart efter 2212 :D Dom kan finnas där man minst anar det, jag har radarn påslagen hela tiden hoppas på napp.
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

DuST wrote:Hej igen !

Det låter som en stabil plan DuST.. Tror du det räcker med 12 och 116..! Det finns 60-talare och 80-talare oxå :)

Själv suktar jag såklart efter 2212 :D Dom kan finnas där man minst anar det, jag har radarn påslagen hela tiden hoppas på napp.
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
DuST
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by DuST »

Hehe , ja du Robban , dom kan komma oväntat.. Hade några polare hemma hos mej på lite kalas för ett par månader sen , satt och drack ett par pilsner och lyssnade på musik i mina OA14 och jag pratade nog lite berömmande om salige Stig C under kvällen. En vecka senare ringer en av mina polare och undrar om jag möjligen är intresserad av att köpa ett par OA2212:or som han kommit över efter sin bortgångne fars änka , dom hade stått i hennes sommarstuga.. Gissa OM jag ville ?? 4000 spänn senare var drömmen sann.. ;)

Nu till mitt nästa problem , har försökt att beställa spolarna som rekomederas i senaste nyhetsbrevet från den tyska firman som det länkas från där utan att lyckas.. Försökt tre ggr nu , min skoltyska är ju inte den bästa och även om själva sidan finns i en engelsk version är "varukorg" sidan på tyska.. Fastnar redan på steg ett av tre och förstår inte vad jag gör för fel. Måste man regga sej som kund först eller ?? Någon som beställt spolarna och kan komma med tips ? Eller vet någon om var dom går att få tag på någon annanstans ?

Mvh DuST
OA 2212 , teak
OA 14 , vita
OD 11 , teak
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Kul story DuST! Lite samma grej hände mig när OA6 mod1 landade här hemma.! Dom växer inte på träd här uppe.

För fan sluta med nätet om det strular utan ring dit! Finns det inget nummer?

Var i "Sonabland" Lövånger i helgen och giggade träffade många snubbar som hade mycket historier att berätta.. :) Eftersökte så klar 2212 och en herre som jobbat där sedan starten -71 berättade mycket roligt, tyvärr inga 2212 visste han av men han hade svaret på OA6 mod2 svagheter, en ynka kompmonent var svaret! (hör du detta Per G) Han hade ett par hemma som spelade fortfarande utan problem efter hans modd. En slipad snubbe :)

Om det finns intresse kan jag säkert söka upp honom och få svaret, jag var nämligen lite "oskarp" under hans redogörelse, men en pice of cake enligt hans mening.!

Sonab/Carlsson är skoj.!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
DuST
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by DuST »

Ringa dit ? Åh , ibland är man inte så skarp.. Klart jag ska ringa dit , får man ju hoppas att någon pratar engelska där för annars blir nog språkförbistringen svår..

Fortsättning följer , jobbar till 18 idag får se om jag får tid att ringa härifrån jobbet..
OA 2212 , teak
OA 14 , vita
OD 11 , teak
DuST
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by DuST »

Bas-spolarna beställda !! Äntligen !! :)
OA 2212 , teak
OA 14 , vita
OD 11 , teak
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Ragnwald »

Som jag skrev i en annan tråd, tänk på att högtalarelementen som suttit upptill hänger inåt och de element som suttit under (basarna) hänger utåt.
Det handlar om korgarna, som även dessa måste bytas eller justeras, annars begränsas slaglängden, enär det kan handla om upp till 1 cm häng.
Alltså köp nya element, om du vill uppleva dessa högtalares fulla potential.

Vad gäller högtalarkontakterna, dessa är av fabrikat Cannon och är nog det bästa och lämpligaste som finns på marknaden.
Eftersom de är 4-poliga, löder man den nya kabeln med + på två poler och - på de andra två polerna, funkar finfint.

Har själv renoverat ett par 2212 med element- och spolbyten, med mycket gott resultat. ;)
Har ägt samma 2212 sedan de var nya på 70-talet (se bild).
Den som vet mest, tror minst.
Post Reply