Renovering OA 2212

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
DuST
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Fri 30 Mar 2007, 03:14

Renovering OA 2212

Post by DuST »

Jag ska till att börja renovera ett par OA 2212 , problemet är att jag inte är speciellt "teknisk" av mej.
Har införskaffat åtta stycken nya baselement ( B65 OA ) som ska bytas mot dom gamla bas/mellanregisterna i ett första steg i renoveringen. Tanken är att jag ska renovera filter/internkablage i nästa steg. Samt även byta diskanterna när dom nya KT-23:orna finns tillgängliga och jag har råd att införskaffa 24 st.. ;)

Min första fråga är , hur vet jag vad som är "plus" och "minus" på kablarna till dom gamla bas/mellanregistrerna ? Verkar som dom är i "blandade" färger , grå , röd och svart. Dom nya elementen har en röd "prick" på det ena benet där kablarna ska lödas fast , har jag rätt när jag utgår från att den röda pricken indikerar "plus" på dom nya elementen ?

Nästa fråga är , måste jag verkligen skruva isär precis hela högtalaren för att komma åt att byta basarna som sitter under högtalana ? Alltså måste båda bafflarna på ovansidan skruvas bort för att komma åt att byta dom ? Och i så fall , går det att lossa bafflarna utan att löda bort alla diskanter ? Hjulen dom står på , måste dom lossas "innifrån" ? Har beställt nya från restlagret i Danmark som tipsas om på annat håll här på planeten.

Gär det överhuvudtaget att få loss undersidan av högtalaren utan att slita loss kablana som tydligen ska sitta fast på "bottenplattan" ?

Tacksam för alla tips jag kan få , har redan börjat skruva isär dom , men inser att jag har problem..

Mvh DuST / Pär.
OA 2212 , teak
OA 14 , vita
OD 11 , teak
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Renovering OA 2212

Post by masen »

Du måste nog tyvärr skruva av bägge bafflarna på ovansidan så du kan lossa eventuella kablar till
mellanregister och till diskanterna. Kablarna är sedan dragna på utsidan längs med basreflexröret
ner till filtret på bottenplattan.

Nu utgår jag från mina OA116 som jag bytt basar på och konstruktionen borde vara lika.
Den röda pricken visar att det är plus på elementet, ja.
Med ett schema över OA2212 som borde man kunna lista ut vilka kablar som är plus ifrån filtret.

Renoveringstips från CarlssonPlanet:

Extra svåra att öppna är OA-116 och OA-2212. Här måste man nämligen både skruva bort toppbafflarna som är i två delar och de stora bottenplattorna för att komma åt. Då yr det hälsovådlig byggull åt alla håll och det är mycket lätt att av misstag dra loss internkablar som man sedan kanske inte hittar var de ska sitta igen.
Börja därför alltid med att lyfta av toppbafflarna och märk mycket noga upp varje ingångskabel innan dessa lossas från filtren. Först sedan detta är gjort kan man försiktigt dra loss bottenbafflarna. Dessa kan dock sitta mycket hårt. Lirka försiktigt med en trubbig matkniv längs med baffelsidorna, men ta inte spjärn mot de känsliga faneren, de brister lätt så fula svårreparerbara skador uppstår. Försiktigt!

Tat lugnt & ingen panik, du kommer att få svar på dina frågor från de som renoverat sina 2212:or.
Det finns alltid någon som vet mer.
DuST
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Fri 30 Mar 2007, 03:14

Re: Renovering OA 2212

Post by DuST »

Ok , tack Masen.

Har läst renoveringstipsen själv flera gånger men känner mej ändå lite osäker..

Har däremot för mej att jag vid nåt tillfälle läst något som om jag kommer ihåg rätt "den ljusa kabeln är alltid plus" eller om det var tvärtom. Hittar inte igen det här på planeten nu , trots att jag nästan är säker på att jag nån gång sett informationen i nån tråd eller på något annat ställe här på sidan när jag sökte information innan jag renoverade mina OA 14.. Men mitt minne är uppenbarligen inte det bästa. Äger inget kopplings-schema för 2212 ( och vet ärligt inte om jag skulle förstå det även om jag hade beställt ett ).

I så fall skulle jag ju i alla fall kunna byta dom fyra första basarna ( som sitter lätt till på ovansidan ) till att börja med innan jag fått lite mer information om hur jag får loss bottenplattan.

Mvh DuST.
OA 2212 , teak
OA 14 , vita
OD 11 , teak
DuST
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Fri 30 Mar 2007, 03:14

Re: Renovering OA 2212

Post by DuST »

Well , har bytt ut dom gamla 8 ohm:arna mot dom nya B65 OA II och det gick i alla fall bra..
Återstår att se när jag ska våga mej på att försöka byta ut dom gamla 5,3 ohm:are mot nya 8 ohm:are.

Någon som vet om hjulen går att byta ut utan att behöva riva isär hela kabinettet ?

Mvh DuST.
OA 2212 , teak
OA 14 , vita
OD 11 , teak
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Renovering OA 2212

Post by robban61 »

DuST wrote:Well , har bytt ut dom gamla 8 ohm:arna mot dom nya B65 OA II och det gick i alla fall bra..
Återstår att se när jag ska våga mej på att försöka byta ut dom gamla 5,3 ohm:are mot nya 8 ohm:are.

Någon som vet om hjulen går att byta ut utan att behöva riva isär hela kabinettet ?

Mvh DuST.

Hjulen drar du helt enkelt loss men kan sitta hårt i vissa fall, kvar blir fästet och i bland tappen som du kanske får dra bort med tång, sedan du skjuter i dom nya hjulen.

När du skall montera basarna demonterar du diskant-stycket lyfter försiktigt tar en bild på anslutningen/filtret (så du vet vart färgerna på kablarna skall tillbaka på filtret) drar loss kabelskorna som kablarna från botten är anslutna med.

Nu är det bara demontera botten plattan! Lägg högtalaren på en matta eller liknande fram med skruvdragaren och lossa samtliga skruvar som sitter efter kanterna. När detta är gjort sitter den fortfarande fast i en gummilist. Jag tog en hammare och knackade med med en rejäl träbit som mellanlägg för att det inte skulle skada bottenplattan..

När den släpper drar du lungt ut bottenplattan och vips kan du skruva dit dina nya basar.

Det är ingen rymdraket du skall jobba med (även om den låter himmelsk) jag är övertygad att du fixar detta det låter komplicerat men det är det inte.. :)

Om du vill ha rådfrågning via telefon ring 070-260 10 09
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
DuST
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Fri 30 Mar 2007, 03:14

Re: Renovering OA 2212

Post by DuST »

Tack Robban !

Precis det svar jag ville ha , och lite uppmuntran..
Förstår inte hur jag inte kom på att jag kunde ta ett kort på diskant-kablarna , så otroligt mycket bättre än bara att göra en "teckning".
Och tack för tipset om hur jag får loss bottenplattan och hjulen , ska ta tag i det när jag får tid någon dag.

Gummilisten som tätar bottenplattan måste den bytas eller funkar det att bara göra ren den gammla ?

Borde jag byta något intern-kablage när jag ändå skruvat isär dom ? Borde jag i så fall också byta kondensatorer och/eller andra filterdelar ?
Eller ska jag vänta med det tills det kommer nya ( förhoppningsvis ) rekomendationer/instruktioner för filtermodifiering när dom nya diskanterna dyker upp såsmåningom ?

Tacksam för alla svar och andra tips vad jag borde göra/tänka på..

Mvh DuST.
OA 2212 , teak
OA 14 , vita
OD 11 , teak
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Renovering OA 2212

Post by masen »

Att byta tätninglisten är något du bör göra, för den är med all säkerhet dålig OCH den går sönder - garanterat.

Jag köpte min tätningslist på HiFi-kit, och den räckte till att lägga under mellanregisterelement, och täta själva lådan mot bottenplattan.
På OA116 sitter basarna i en gummitätning som är fabriksmonterad så där slipper man täta elementet mot lådbotten.
Tätningslisten har artikelnummer 5411, men det finns säkert andra alternativ på marknaden som duger till ändamålet.

Och ta gärna och kika på gummilisten som sitter under mellanregister/diskantbafflarna hur den ser ut när du plockar isär högtalarna,
den brukar vara platt efter alla år. Ny köps på närmaste gummiaffär - tror den är 3 mm och skarvas enklast med snabblim.

Vad gäller interkablage så är det väl bara att invänta ev filtermodifiering innan du rör något.
Känns tråkigt att säga det, men å andra sidan har du nu vanan inne att demontera en 2212:a
så det borde gå lättare nästa gång du gör det. :P

Var finns underverken att lyssna på ?
Det finns alltid någon som vet mer.
DuST
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Fri 30 Mar 2007, 03:14

Re: Renovering OA 2212

Post by DuST »

Tack Masen !

Ska ta och beställa tätningslist hos hifi-kit.. Lika bra att ha alla grejer hemma när man sätter igång.
Jobbar sjukt mycket några dagar ändå just nu och sen ska jag bort en vecka. Blir lagom att ta tag i om en dryg
vecka eller så.

Tack för tipsen om packningarna under bafflarna. Lika bra att byta dom när jag ändå demonterar bafflarna.

Och visst har du rätt i att första gången man skruvar isär ett par 2212:or antagligen är nervösare än andra gången.. ;)

Högtalarna finns i Sundsvall.
OA 2212 , teak
OA 14 , vita
OD 11 , teak
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Renovering OA 2212

Post by robban61 »

Lustigt Sundsvall :o Där är jag nu! Skall lira i Tonhallen lördag kväll :) Åker vidare mot Östersund söndag!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
DuST
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Fri 30 Mar 2007, 03:14

Re: Renovering OA 2212

Post by DuST »

Mmm , det är i Norrland det händer.. ;)
OA 2212 , teak
OA 14 , vita
OD 11 , teak
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 11 guests