Ni kanske tycker att jag är jobbig, då får det väl vara så!
Jag har en favoritinspelning, Eric Bibb "Good stuff" inspelad på högkvalitativ utrustning. "rak" inspelning i god akustisk miljö. "live" utan en massa efterbearbetning.
Jag har uppskattat denna skiva i många år. Uppspelad via Rotel RCD 971, Rega Mira och B&W 805 Matrix. Det har varit en audiofil upplevelse med fint definierade musiker och instrument i sina specifika positioner. Mycket njutningsvärt!
Men nu, med 35 år gammal reciever och högtalare har denna inspelning fått flera extra dimensioner.
Djup, placeringssäkerhet och luftighet som min dyra utrustning inte kunnat prestera. Det klarar gamla Sonab R 4000-2 med OA 14 och (fortfarande) Rotel RCD 971.
Jag häpnar över den gamla elektroniken och högtalarbyggarkonsten!
Denna upplevelse är ny för mig men troligen gammal och välkänd för Er.
Ser fram emot kommande (eventuella) uppgraderingar av högtalare och elektronik (kan det bli bättre?).
Uppgradering kommer tydligen att handla om +35 årig elektronik samt högtalare som är 30 år gamla eller mera.
Det är häftigt detta, att ha hamnat rätt på gamla da´r!
Opus 3
Re: Opus 3
Nä sladden du inte jobbig på nåt vis 
Jag har ett förflutet som en sådan som gillat bombastiska ljudkrevader (köttiga lådor horn och sånt). Min bror köpte på 80-talet ett par OA50 och jag var väl måttligt imponerad. Men en afton då vi verkligen satt och lyssnade på en massa plattor upptäckte jag en frän grej, jag satt framför en högtalare och hörde den andra klart och tydligt. Det fattade jag inte hur det kunde komma sig! Omöljigt sa jag och bror bara log och sa, den där Stig vet vad han håller på med..
Åren gick och det blev en omdisponering av V-rummet och mina Chaconne Opus 3 passade inte längre in i möbleringsbilden och fick flytta ner i källaren där mitt första inköpta par OA12 huserade. Där kördes båda högtalarparen i A-B utgångar på stärkaren, ofta båda två samtidigt
En bastuafton nere i källaren med en musikintresserad (dock inte HiFi intresserad) granne avgjorde det hela när han sa "med dom där konstiga högtalarna hör man vad musikerna spelar" jag säger bara ett Liljeholmens gick upp, fan han har rätt.!
Carlssonfamiljen utökades snabbt och Chaconne är sålda, nu ser det ut så här sedan två år. Dottern spelar på ett par OD11.3 i V-rummet spelar OA116.3 och i källaren huserar OA51 På jobbet spelar ett par OA5 mod2
Tänk så det kan bli..!
Jag har ett förflutet som en sådan som gillat bombastiska ljudkrevader (köttiga lådor horn och sånt). Min bror köpte på 80-talet ett par OA50 och jag var väl måttligt imponerad. Men en afton då vi verkligen satt och lyssnade på en massa plattor upptäckte jag en frän grej, jag satt framför en högtalare och hörde den andra klart och tydligt. Det fattade jag inte hur det kunde komma sig! Omöljigt sa jag och bror bara log och sa, den där Stig vet vad han håller på med..
Åren gick och det blev en omdisponering av V-rummet och mina Chaconne Opus 3 passade inte längre in i möbleringsbilden och fick flytta ner i källaren där mitt första inköpta par OA12 huserade. Där kördes båda högtalarparen i A-B utgångar på stärkaren, ofta båda två samtidigt
En bastuafton nere i källaren med en musikintresserad (dock inte HiFi intresserad) granne avgjorde det hela när han sa "med dom där konstiga högtalarna hör man vad musikerna spelar" jag säger bara ett Liljeholmens gick upp, fan han har rätt.!
Carlssonfamiljen utökades snabbt och Chaconne är sålda, nu ser det ut så här sedan två år. Dottern spelar på ett par OD11.3 i V-rummet spelar OA116.3 och i källaren huserar OA51 På jobbet spelar ett par OA5 mod2
Tänk så det kan bli..!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Re: Opus 3
Jag har hållit mig till Stativare kompletterade med subbas.
B&W;s Matrixhögtalare, 805, har varit de bästa för mina öron. Med en AudioPro B1-35 så låter de fint.
Denna kombination är nu förpassad till enbart hembioanvändning.
Har även ett par Zachryhorn, DM8 som har vissa trevligheter. Men stora som 1/6 telefonkiosk så de står magasinerade i kammaren.
Nu går sovrumsstereon med ett par OA5-kopior. Vardagsrumsstereon med OA 14.
Jag är extatiskt nöjd! Hittar nya dimensioner i mina favoritinspelningar på cd.
Sonab 85S med ortofonpickup lyfter mina gamla vinylare. Sonab R 4000-2 verkar vara en kompetent liten reciever. Den gamla anläggningen låter fint.
Kan ni rekommendera ngn. annan gammal reciever som kan tänkas ge OA 14 "rätt" signaler?
B&W;s Matrixhögtalare, 805, har varit de bästa för mina öron. Med en AudioPro B1-35 så låter de fint.
Denna kombination är nu förpassad till enbart hembioanvändning.
Har även ett par Zachryhorn, DM8 som har vissa trevligheter. Men stora som 1/6 telefonkiosk så de står magasinerade i kammaren.
Nu går sovrumsstereon med ett par OA5-kopior. Vardagsrumsstereon med OA 14.
Jag är extatiskt nöjd! Hittar nya dimensioner i mina favoritinspelningar på cd.
Sonab 85S med ortofonpickup lyfter mina gamla vinylare. Sonab R 4000-2 verkar vara en kompetent liten reciever. Den gamla anläggningen låter fint.
Kan ni rekommendera ngn. annan gammal reciever som kan tänkas ge OA 14 "rätt" signaler?
Carlsson OA 50.3, Sansui AU-X711, Rotel RCD 971, Mitsubishi DP-680Q med Goldring pu, Sonab OA 14 som bakhögtalare i hemmabion, centerhögtalare behövs inte med OA 50.3!.