Bygga tonbalanskontroll?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
User avatar
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 11 Dec 2007, 19:59
Location: Uppsala

Bygga tonbalanskontroll?

Post by bach4ever »

Har försökt framföra tonbalanskontrollens förträfflighet för korrigering av inspelnings- och/eller mixningsfel vid avlyssning av Carlssonhögtalare i kategorin "Carlsson" (se tråden där). Upprepar inget av det här, men vill sända en uppmaning till er på forumet som är konstruktions kunniga; kan någon hjälpa till få fram en modern och bra lösning?
Exempelvis finns den här kretslösningen på nätet http://members.tripod.com/roymal/ReverbTone.htm
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
User avatar
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 11 Dec 2007, 19:59
Location: Uppsala

Re: Bygga tonbalanskontroll?

Post by bach4ever »

Inte en enda kommentar!? Betyder det att vi enbart har högtalarpulare på forumet (vilket förstås är helt att förvänta), men inga elektronikmekare? Eller förefaller hela saken ointressant? Har alla (nåja, många) gått på myten att tonkontroller inte behövs? Det är väl klart att alla inspelningar återger precis hur det lät vid inspelningen ;)
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Bygga tonbalanskontroll?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Självklart finns bara perfeka inspelningar!!!

Fast ifall man skulle råka på någon någon mindre perfekt en gång är det ju intressant.

Själv håller jag mig tyst i detta ärende för att mina elektronikkunskaper inte räcker för att bygga ihop en.
Fast om någon snodde ihop en konstruktion och tog fram ett kretskort skulle jag nog testa att värma upp lödpennan ialla fall.

Jag vet flera som talat om tonbalanskontrollen men det är i andra sammanhang, inte bland de nätaktiva alltså.

Jag är intresserad men nog ganska passiv då jag inte har någon bra input att komma med,

med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest