High Definition TV

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

High Definition TV

Post by Nitty Gritty »

Hej
Hittade i en låda på vinden en tidskrift som innehöll en artikel om HDTV, författaren heter Hans Almqvist. Han skriver som följer:

En unik samling videoutrustning har nyligen presenterats ....... HDTV har funnits tillgänglig för slutna sällskap under några år . . . . . . Det kommer att krävas en bandbredd på 30 Mhz vid sändning i de nya kanalerna . . . . Hur skiljer sig då HDTV från dagens standardapparater? I det amerikanska systemet, det s k 525-linjers NTSC-systemet, ger apparaterna, via 483 horisontella elektronstrålar som var och en han återge 436 separata delbilder, en totalbild bestående av 210 588 punkter. En HDTV har 1 125 sådana linjer och kan alltså ge en bild med över en miljon punkter, något som självfallet ger en bättre bildåtergivning.. . . . . Inspelning och överföring av HDTV-systemet sker lämpligast med hjälp av de nya digitala teknikerna, det är ingenjörerna eniga om. . . . . Om det här systemet någonsin blir aktuellt för svensk del är osäkert. Osv. Osv.

Artikeln fanns att läsa i tidskriften American Trend, det var i nummer 1 från 1981/82 !!!!!!!!

Det var då själva :twisted:
Skulle vi jaga skiten ur oss för att idag, år 2008, köpa 70-tals teknik ? När kommer då 2000-tals tekniken oss tillgodo ?

HDTV är ju inget nytt och häftigt, längre, snarare läbbigt gammalt och förlegat, när får vi bättre TV teknik och tillhörande apparater till våra hemmabioanläggningar ?

Nitty Gritty
David82
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Fri 11 Jan 2008, 23:17
Location: Kristianstad

Re: High Definition TV

Post by David82 »

Ja frågan är när, jag har precis införskaffat mig en Harman Kardon AVR 85 från 1997, så satt jag o läste i bruksanvisningen att dolby digital är det nya formatet
som kommer att finnas i HDTV-sändningarna antagligen då i USA.

Det blir väl bättre när bandbredden utökas och alla kanaler kommer att sända i full-hd 1920x1080p, för som det är idag sänds det ju egentligen "bara" i 720p, om ens det.

nått som är ännu mer skrämmande tycker jag är ju att alla kanaler sänder ju knappt ut program i widescreen (16:9) än.

Men jag håller med HDTV är förlegat.
Equipment;
OA50 (svarta med B65-oa)
OA-14.3Y (Bas:SC 165 typ 4)(Diskant troligen CT62) TEAK
OA-12 (original element med ny elektronik)
Cambridge Audio Azur 540R (kör som försteg)
Technics SA-TX50 (kör som slutsteg)
Cambridge Audio Azur DVD 540d SVART
Stationär Minidisc SVART
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: High Definition TV

Post by Nitty Gritty »

David82 wrote:Ja frågan är när, jag har precis införskaffat mig en Harman Kardon AVR 85 från 1997, så satt jag o läste i bruksanvisningen att dolby digital är det nya formatet
som kommer att finnas i HDTV-sändningarna antagligen då i USA.

Det blir väl bättre när bandbredden utökas och alla kanaler kommer att sända i full-hd 1920x1080p, för som det är idag sänds det ju egentligen "bara" i 720p, om ens det.

nått som är ännu mer skrämmande tycker jag är ju att alla kanaler sänder ju knappt ut program i widescreen (16:9) än.

Men jag håller med HDTV är förlegat.

Värre, värre! :evil:
Är det verkligen bestämt och hugget i sten att det blir 16:9 som blir standard runt om på planeten Tellus ?
Jag tror inte det, vet att både japanarna och amerikanarna har något annat på lut. Det lär visst vara en svensk med i det hela som har sina fingrar långt ner i syltburken men jag vet inte om han är sin egen herre eller kommer från någon firma.

Nitty Gritty
David82
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Fri 11 Jan 2008, 23:17
Location: Kristianstad

Re: High Definition TV

Post by David82 »

Värre, värre! :evil:
Är det verkligen bestämt och hugget i sten att det blir 16:9 som blir standard runt om på planeten Tellus ?
Jag tror inte det, vet att både japanarna och amerikanarna har något annat på lut. Det lär visst vara en svensk med i det hela som har sina fingrar långt ner i syltburken men jag vet inte om han är sin egen herre eller kommer från någon firma.

Nitty Gritty[/quote]

Ja tanken från första början va väl att 16:9 skulle bli det "nya" standardformatet, men sen hände nått, så 16:9 blev aldrig standard.
fortfarande är det ju dvd-filmer som släpps i anamorphic-format som idag används på bio, som man som privatperson är tvungen att skaffa sig en projektor för att man ska kunna se filmen
i någorlunda rätt format. men det där med film-format, det bestämmer ju de olika filmbolagen, det har ju egentligen inte så mycket med tv att göra kom jag på.
Equipment;
OA50 (svarta med B65-oa)
OA-14.3Y (Bas:SC 165 typ 4)(Diskant troligen CT62) TEAK
OA-12 (original element med ny elektronik)
Cambridge Audio Azur 540R (kör som försteg)
Technics SA-TX50 (kör som slutsteg)
Cambridge Audio Azur DVD 540d SVART
Stationär Minidisc SVART
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: High Definition TV

Post by Nitty Gritty »

David82 wrote:
Ja tanken från första början va väl att 16:9 skulle bli det "nya" standardformatet, men sen hände nått, så 16:9 blev aldrig standard.
fortfarande är det ju dvd-filmer som släpps i anamorphic-format som idag används på bio, som man som privatperson är tvungen att skaffa sig en projektor för att man ska kunna se filmen
i någorlunda rätt format. men det där med film-format, det bestämmer ju de olika filmbolagen, det har ju egentligen inte så mycket med tv att göra kom jag på.
Usch, fy :evil:

Lura lättlurade till att köpa 16:9 som inte blev någon standard, och dyra är de rackarna också :x

I väntan på något som kan bli en säker framtida standard, att göra vadå? En häftig CRT eller projektor?

/N.G.
David82
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Fri 11 Jan 2008, 23:17
Location: Kristianstad

Re: High Definition TV

Post by David82 »

Full-hd platt Monitor, det ska jag köpa när min 100hz crt går i sönder.
Equipment;
OA50 (svarta med B65-oa)
OA-14.3Y (Bas:SC 165 typ 4)(Diskant troligen CT62) TEAK
OA-12 (original element med ny elektronik)
Cambridge Audio Azur 540R (kör som försteg)
Technics SA-TX50 (kör som slutsteg)
Cambridge Audio Azur DVD 540d SVART
Stationär Minidisc SVART
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests