Hur ser dina högtalare ut, egentligen?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Hur ser dina högtalare ut, egentligen?

Post by Nitty Gritty »

Hej,
öppnar en tråd för att spinna vidare på det där med renovering av Carlssonhögtalarna, mycket handlar om innehållet i lådan men vem ser till det yttre? Det skulle kanske vara passande med lite info om hur man skall behandla faneret också. Olja? Vilken sort? Vax? Lack? Vad är bäst? Vilket ger bästa resultat? Bästa sättet att applicera?


Nitty Gritty
User avatar
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 73
Joined: Wed 02 Jan 2008, 07:35
Location: Kungsholmen

Re: Hur ser dina högtalare ut, egentligen?

Post by Carl 1918 »

Hej!

Jag har behandlat mina fanerade högtalare (OA-12 jakaranda och OA-14 teak) enligt följande:

* Först rengör jag faneret noga för att få bort all smuts. Jag har använt Liberon möbelrengöring med gott resultat.
* Därefter använder jag teakolja. För att få in oljan ordenligt i fanerets alla fåror penslar jag på den. Jag har hört från olika källor att man inte skall pensla på oljan, men för mig har det fungerat bra i alla fall. Efter ett tag torkar jag bort överflödig olja. Jag oljar in faneret tre gånger med minst ett dygns mellanrum.
* Slutligen - för att få en hållbar och motståndskraftig yta - använder jag Liberon finishing oil. Den applicerar jag med en trasa och torkar omedelbart bort överflödet. Med denna får faneren lite mer lyster samt att ytan blir lättare att hålla ren fortsättningsvis.

MVH
Carl
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: Hur ser dina högtalare ut, egentligen?

Post by Nitty Gritty »

Hej Carl,
Vilken typ av teakolja? Klar eller färgad?

Nitty Gritty
User avatar
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 73
Joined: Wed 02 Jan 2008, 07:35
Location: Kungsholmen

Re: Hur ser dina högtalare ut, egentligen?

Post by Carl 1918 »

Nitty Gritty wrote:Hej Carl,
Vilken typ av teakolja? Klar eller färgad?
Den heter Herdins Teakolja för inomhusbruk och är klar, men färgad som äppeljuice ungefär. Tycker att denna olja fungerar helt utmärkt - dessutom har den en lukt som går att uthärda.

MVH
Carl
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests