Jag tänkte köpa mig en liten mysko sak från Japan på 25 watt och undrar nu om man kan finna en carlsson låda för det uppdraget, alltså en högtalare som man kan driva med en relativt liten förstärkare? Hög känslighet krävs samt att den inte får dippa under 4 ohm. Bit på den folks!
Välkommen till CarlssonPlanet Texianen Var i kontakt med dig tidigare i somras ang. din AV32R, är den såld än?
Själv har jag ett par OA51.2 som jag har renoverat och ska uppgraderas till 51.3 standard med tiden. Dom drivs av en enkel Denonförstärkare på runt 2x50W utan några problem. Men jag kan tänka mig att dom "äldre" varianterna har högre känslighet. Du får säkert mer ingående råd av dom andra medlemmarna!
Lennart Jönsson i Askersund
/Lennart
OA51.3
Har i "yngre" ålder haft följande Carlssonmod.
OA12
OA14
OA116
OA2212
Mina gamla OA12:or (från -75 ) har inte varit särskilt kräsna vad gäller elektroniken - har en period, innan skumkanterna på baselementen torkade alldeles i början på 90-talet kört dom med nå´t slags kompaktanläggning från Sony (2*15 W tror jag, men en massa mer "musikeffekt" ).
Naturligtvis låter 12:orna mycket bättre med bra elektronik, det varken kan eller vill jag förneka.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Nu ska man inte stirra sig blind varken på effekter eller strömstyrkor. Jag hade förr ett par gamla quad II och de spelade allt i högtalarväg som fanns på marknaden oberoende av verkningsgrad eller impedans. 2x25 W är mer än vad du behöver om man bara ska titta på effekten, men det betyder inte att den du har klarar sig bra.
För övrigt tror jag inte Carlssonkonstruktionerna kan vara så svårdrivna, men det skall jag låta vara osagt.
Själv har jag en hk1200 numera som är relativt strömstark och på 2x25 W om jag iontw minns alldeles galet och det räcker och blir över.
Kalle
Om anläggningen befinner sig i en normal bostadsmiljö kan du med en bra 2x25Wattare spela högre än du vill. Medeleffekten ut är bara bråkdelar av detta och de högre effekterna nyttjas bara i de värsta topparna. Är förstärkaren bra kommer den inte att klippa på ett sådant sätt att ljudet förvrängs så att det stör lyssningen.