Trevägarens lillebror

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Trevägarens lillebror

Post by nagref »

För de av er som har missat det så tänkte jag lägga en länk till ett annat känt forum där det sker något intressant ur ett Carlssonperspektiv.

Då SSC inte verkar tycka det är intressant att vidarutveckla det som Stig själv såg som sin stora sista uppgift - Trevägaren - så får det ske på privat initiativ. I o f s sponsrat av statsmakterna i form av studiebidrag. En kontinuerlig och stordådig inkomst. Här sker utvecklingen till att börja med med den enklaste modellen som faktiskt är en tvåvägare. Mest för att bedöma hur intressant konceptet är och vilka tekniska hinder man kan stöta på framöver innan man går på de tyngre modellerna. I helgen så skedde det en provlyssning av dom med ett aktivt filter och resultatet var allt annat än avskräckande. Inofficiella rykten säger att någon som har lyssnat på Stigs prototyper av trevägaren faktiskt tyckte att dessa tvåvägare lät bättre! :o Nu hade ju Stig inte tillgång till datorstödd mätutrustning, dito simulering eller ens element av denna kvalitet och definitivt inte dessa digitala filter. Fast de som förvaltar hans arv kanske kunde tänkas ha det.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22080

Normalt sett så kommenterar jag inte de byggen jag har något finger med i leken men nu är dessa ju Stigs (och Eriks) och jag har bara kommit med synpunkter under resans gång så då kan jag tänka mig att lägga en liten kommentar. Klangmässigt så kräver de ytterligare tweakande för att bli klockrena men ljudbilden! :o Den låg flera dm över diskanternas placering och låg där stabilt utan tendenser till regnbågseffekt. Den kändes väldigt kroppsligt naturlig och förvisso så kantrade den aningens när man förflyttade lyssningspositionen i sidled men inte alls så mycket som 'normala' högtalare kan lida av det fenomenet.

Image
Vee-Eight, Undertecknad samt byggherren - Erik_J

Image
Vänster högtalare i stridbart skick.

Image
Stefan (avr7000) sitter och mekar med digitalfiltret och lyssnar.

Trevägaren kommer att demas på hififorums DIY-träff den 19/4 i Gbg.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Trevägarens lillebror

Post by tjus »

Har "faktiskt" följt denna tråd, mycket intressant. Otroligt vilket engagemang och kunskaper det finns. "Faktiskt" är bättre underhållning än TV.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Ja det var sannerligen en häpnadsväckande upplevelse att lyssna på dessa!

Jag skall inom kort flytta bort Video och Laserdisc spelare, flytta alla mina slutsteg till källarens innertak under golvet där jag har stereon, samt halvera längden på min stereobänk....
Detta för att få plats med de Stigs 3 eller 4 vägare jag ämnar bygga (4 eller 5-bvägare om man räknar bakåtdiskanten). :P

En viss elementbeställning skall gå iväg i morgon. :)

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Inspirationen är verkligen på topp efter helgens första lyssning. Jag var själv fundersam kring just hur ljudbilden skulle fungera i dessa mindre, lägre 2-vägsversioner men den låg som Naqref skrev flera decimeter över diskanternas placering. Inte heller baselementets låga placering gick att identifiera. Förhoppningsvis en god indikator för vad som går att uppnå med "full-size" versionenerna.

Projektet går nu in i nästa fas...

/Erik
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

Otroligt!
Måste berömma dessa eldsjälar som törs exprimentera fram en carlssonhögtalare! Till skillnad mot detta forum så upplever jag en anda på faktiskt.se som är betydligt mer experimentell något som jag upplever detta forum saknar...Frågar man om ett ersättningselement till en carlssonhögtalare så får man tveklöst ett svar att nya modeller kommer inom kort och ingen törs tipsa om alternativ. Kör hårt med era carlsson inspirerade alster och lycka till!
Post Reply