Förstärkervalg?
Förstärkervalg?
Hei , jeg er ny på forumet.
Jeg bor i Oslo og vil gjerne ha tips til hva jeg skal velge av förstärker til mine OA58?
I dag bruker jeg en Accuphase E210 og er ganske fornøyd, men kan ønske litt mer trykk i bassen og kanskje bedre
holografi. Tenker brukt og i prisklassen rundt 8-10 tusen.
Jeg bor i Oslo og vil gjerne ha tips til hva jeg skal velge av förstärker til mine OA58?
I dag bruker jeg en Accuphase E210 og er ganske fornøyd, men kan ønske litt mer trykk i bassen og kanskje bedre
holografi. Tenker brukt og i prisklassen rundt 8-10 tusen.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Förstärkervalg?
Hej!
Kanske kika lite efter en Amplifix?
Har inte hört den med Carlsson men med annat som gör det till en möjlig kandidat.
Kanske en norsk förstärkare? Elektrocompniet har ju gjort ett och annat?
Med vänlig hälsning
Martin
Kanske kika lite efter en Amplifix?
Har inte hört den med Carlsson men med annat som gör det till en möjlig kandidat.
Kanske en norsk förstärkare? Elektrocompniet har ju gjort ett och annat?
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
-
backdoorman73
- (1+ posts)

Har själv Ino Audio piP, Carlsson 0A50,51 och 52 samt Sonab OA14 och använder Sansui förstärkeri till. Transparens, enorm kraft och byggkvalitet utöver det vanliga(klart i klass med din Accuphase). Har själv vid tillfälle ratat E-405 för min au-x911DG trots 1/3 av priset. Kommer kanske upp i 7-8k efter byte av kondingar om du väljer ngn av 70-talarna. Lämpliga kandidater au-919, CA-F1/Ba-F1 försteg/slutsteg, au-g90x, au-x901 samt au-x911DG(enda med fjärr). Tyska ebay brukar vara ok källa till inköp.
/J
/J
Carlsson OA50, OA51.2 samt OA52
Sansui au-x911DG
Sansui sr-838 med Nagaoka MP-30
McIntosh MCD 7008
Pioneer PD-91
Marantz CD-94
Sansui au-x911DG
Sansui sr-838 med Nagaoka MP-30
McIntosh MCD 7008
Pioneer PD-91
Marantz CD-94
Fikk bra bass og lydbilde med electrocompaniet AW100 til mine oa50. Har nå AW250-R
Og EAR rør forforsterker
.Hilsen Nils
Jeg kan skjønne at vintage forsterkere har mye trøkk, og spiller på en helt annen måte enn moderne, jeg har hatt en del vintage.
Men ellers, med Accuphase har du sikkert meget neutral lyd, og du er kanskje etter litegran "farging" også. Normalt kan man få dette ved å eksperimentere med plaseringen noe, avstann til sidevegge f.eks.
Kunne tenke meg å vite hvilke forsterkere der blev brukt under utvikling av Carlsson OA58.....til de eldre modeller blev bl.a. brukt Krell forsterkeri !
Men ellers, med Accuphase har du sikkert meget neutral lyd, og du er kanskje etter litegran "farging" også. Normalt kan man få dette ved å eksperimentere med plaseringen noe, avstann til sidevegge f.eks.
Kunne tenke meg å vite hvilke forsterkere der blev brukt under utvikling av Carlsson OA58.....til de eldre modeller blev bl.a. brukt Krell forsterkeri !
Squeezebox 3 > Stereovox VX2 > Bryston B-100 SST DA > Carlsson OA50.2 > Sennheiser HD 580 Precision
Ja,Niels, det er nok riktig som du skriver, en liten farging av lyden som f.eks et løft i bassen ofte kan oppfattes som mer
riktig, men kanskje ved annen type musikk kan bli for mye av det gode. Det er jo den evige jakt på den ultimate kombinasjonen som driver oss til å skifte ut gode forsterkere og annet utstyr.
Som du sier kunne det vært interressant å vite hvilken forsterker som en høyttaler matcher best. Jeg har selv prøvd Krell KAV300 i, men likte ikke så godt det jeg hørte; men da selvfølgelig på andre høyttalere.( det var Epos).
Jeg kunne godt tenke meg en forsterker som har en viss justeringsmulighet for klangbalansen i form av bass- og diskant-kontroller. Jeg vet at det riktigste for puristene er en strak linje gjennom forsterkeriet, men litt justering kan vel godtaes. Ellers synes jeg at hodetelefonuttak er greit på en forsterker og da begrenser det seg jo litt.
Har lurt mye på hvordan Audionet SamV2 spiller sammen med OA58, noen som har hørt?
Men, Accuphasen gir meg mange magiske musikk-opplevelser; så det er kanskje best å holde seg til den?
riktig, men kanskje ved annen type musikk kan bli for mye av det gode. Det er jo den evige jakt på den ultimate kombinasjonen som driver oss til å skifte ut gode forsterkere og annet utstyr.
Som du sier kunne det vært interressant å vite hvilken forsterker som en høyttaler matcher best. Jeg har selv prøvd Krell KAV300 i, men likte ikke så godt det jeg hørte; men da selvfølgelig på andre høyttalere.( det var Epos).
Jeg kunne godt tenke meg en forsterker som har en viss justeringsmulighet for klangbalansen i form av bass- og diskant-kontroller. Jeg vet at det riktigste for puristene er en strak linje gjennom forsterkeriet, men litt justering kan vel godtaes. Ellers synes jeg at hodetelefonuttak er greit på en forsterker og da begrenser det seg jo litt.
Har lurt mye på hvordan Audionet SamV2 spiller sammen med OA58, noen som har hørt?
Men, Accuphasen gir meg mange magiske musikk-opplevelser; så det er kanskje best å holde seg til den?
Last edited by tommen on Mon 07 Apr 2008, 23:55, edited 1 time in total.
Slenger bare en tanke ut. En del forforsterkere har justeringsmuligheter, noen ganger en form for "Contour" a la Quad eller Luxman C12 (jeg har hatt den) og noen har også hodetelefon utgang, kanskje det var en ide ? Du har vel pre out/main inn på Accu´en ?
Tror også en del av ditt problem er at musikken svinger i kvalitet innspillingsmessigt, OA50 serien f.eks. liker live lyd og er i sitt rette element der, noen studio innspillinger låter pyton på de.
Tror også en del av ditt problem er at musikken svinger i kvalitet innspillingsmessigt, OA50 serien f.eks. liker live lyd og er i sitt rette element der, noen studio innspillinger låter pyton på de.
Squeezebox 3 > Stereovox VX2 > Bryston B-100 SST DA > Carlsson OA50.2 > Sennheiser HD 580 Precision
Jeg er enig i at det er stor forskjell mellom forskjellige innspillinger, og nettopp av den grunn var tanken at justerings-muligheter på klangbalansen kunne være greit. Jeg har en bass.boost /type loudness på forsterkeren som kalles
"comp". Meningen med den er å booste bassen ved lavt lyttenivå, men jeg synes ikke det blir bra.
Jeg får vel venne meg til at OA58 ikke er bygd for enkelte typer rock. Jeg får ikke f.eks Led Zeppelin til å svinge skikkelig; det mangler trykk og autoritet!
"comp". Meningen med den er å booste bassen ved lavt lyttenivå, men jeg synes ikke det blir bra.
Jeg får vel venne meg til at OA58 ikke er bygd for enkelte typer rock. Jeg får ikke f.eks Led Zeppelin til å svinge skikkelig; det mangler trykk og autoritet!
Subwoofer ?
Loudness er veldig enten eller. Yamaha hadde en variabel loudness jeg syntes var genial, man kunne tune den som man ville.
Loudness er veldig enten eller. Yamaha hadde en variabel loudness jeg syntes var genial, man kunne tune den som man ville.
Jo, jeg har jo vært inne på tanken på en subwoofer. Har lest endel om problematikken med å integrere en sub med hovedhøyttalerne. Mange påstår at man må ha to subber for å få til et fullgodt resultat. Jeg har ikke prøvd andre Carlsson
konstruksjoner; hvordan spiller OA52 kontra den jeg har i dag?
Det er sikkert tatt opp på dette forum tidligere, men hvilken sub spiller bra sammen med mine OA58?
Og hva med rørforsterkere? Ligger en Copland CTA-405 ute for salg på Hifisentralen , nesten ny og halv pris!
konstruksjoner; hvordan spiller OA52 kontra den jeg har i dag?
Det er sikkert tatt opp på dette forum tidligere, men hvilken sub spiller bra sammen med mine OA58?
Og hva med rørforsterkere? Ligger en Copland CTA-405 ute for salg på Hifisentralen , nesten ny og halv pris!
Last edited by tommen on Tue 08 Apr 2008, 00:18, edited 1 time in total.