En liten fundering

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: En liten fundering

Post by nagref »

Ranefjord wrote:Jag tycker att det var ett bra inlägg från SSC =).
Är du samhällskunskapslärare eller något? :mrgreen:
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Ranefjord
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Mon 16 Dec 2002, 11:27
Contact:

Re: En liten fundering

Post by Ranefjord »

Det är väl trevligt med en lägesrapport. När ssc's högtalare är produktionsklara så får vi besked och inte förr. Detta borde minska risken för felaktig ryktesspridning och minska irritation hos handlare som kan uppstår då tidsplaneringar inte följs. Nu är det bara att vänta och hoppas. Tills vidare finns ingen högtalare från SSC i produktion. Vill man ha orthoakustiska högtalare får man vända sig till beg-marknaden eller till Larsen. Jag tror -tror- att det är positivt med mindre snack och mer hockey :P.
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: En liten fundering

Post by lemmts »

Jag tycker inte alls att det är bra att stiftelsen är tyst och bara meddelar när man har helt färdiga grejor som går att köpa. Jag tycker man ska tala om vad som är på gång, så att intresset hålls vid liv. Däremot måste man bli bättre på att göra realistiska tidsplaner, och även tala om varför förseningar uppstår.

Jag har full förståelse för att saker görs på fritid och därmed tar tid.

Uttalandet från SSC sa inte så mycket, tycker jag. Det bemötte inte på något sätt all kritik som framförts här. Och inte rättades alla felaktigheter som PG påstår framförts här. Bättre kan ni.

Lasse
User avatar
Frodrak
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Wed 25 Oct 2006, 21:34
Location: Nossebro, Västra götaland.

Re: En liten fundering

Post by Frodrak »

lemmts wrote:Jag tycker inte alls att det är bra att stiftelsen är tyst och bara meddelar när man har helt färdiga grejor som går att köpa. Jag tycker man ska tala om vad som är på gång, så att intresset hålls vid liv. Däremot måste man bli bättre på att göra realistiska tidsplaner, och även tala om varför förseningar uppstår.

Jag har full förståelse för att saker görs på fritid och därmed tar tid.

Uttalandet från SSC sa inte så mycket, tycker jag. Det bemötte inte på något sätt all kritik som framförts här. Och inte rättades alla felaktigheter som PG påstår framförts här. Bättre kan ni.

Lasse
Jag håller med....
Från "Pungkulebro", med sambo från "Poltergeistvaara"
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: En liten fundering

Post by Jonathan »

Stefan Björklund wrote:Ja jag ser att ni har ändrat forumets regler (board rules) idag så att sånt här bråk inte är tillåtet längre...

Mvh

Stefan Björklund
Hu, va? Kände att jag var tvungen att kommentera detta. Jag har inget exakt datum, men de har legat där rätt så länge! Minst ett par månader.
Som bevis kan man ju kika på Google cache:
http://64.233.183.104/search?q=cache:6m ... cd=1&gl=se

Notera att den är från 2:a mars.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
Nilsen
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sat 29 Jan 2005, 17:48
Location: Köping Västmanland

Re: En liten fundering

Post by Nilsen »

Frodrak wrote:
lemmts wrote:Jag tycker inte alls att det är bra att stiftelsen är tyst och bara meddelar när man har helt färdiga grejor som går att köpa. Jag tycker man ska tala om vad som är på gång, så att intresset hålls vid liv. Däremot måste man bli bättre på att göra realistiska tidsplaner, och även tala om varför förseningar uppstår.

Jag har full förståelse för att saker görs på fritid och därmed tar tid.

Uttalandet från SSC sa inte så mycket, tycker jag. Det bemötte inte på något sätt all kritik som framförts här. Och inte rättades alla felaktigheter som PG påstår framförts här. Bättre kan ni.

Lasse
Jag håller med....
1.Synnerligen intressant tråd, många åsikter och spekulationer, vore ju iofs trevligt om alla inblandade kunde ge sin version så att vi som sitter på läktaren har större chans att avgöra hur landet verkligen ligger.
2.Eftersom elementläget mildt sagt är ansträngt så får jag nog instämma med Ranefjord där,
3.Fortsätt gärna tråden, provokationer brukar ge svar.....förr eller senare, "det är aldrig försent att ge upp!".
4.Hoppas alla går ur den här striden som vinnare, vi är förbannat många som kommer att vara förlorare i annat fall.

Nilsen
"...det är aldrig försent att ge upp...."
OA50.2½
OA14.1½
OA12.2
NAD C320BEE, Yamaha mm mm
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: En liten fundering

Post by Stefan Björklund »

Svaret kommer nog så småningom...

När det gäller lansering av nya produkter så tror jag att det bara är bra (just i sällskapet Carlssonentusiaster) med en liten liten väntetid på produkter... (så länge den hålls och hålls rimlig), Jag tror däremot inte att det är bra att köra allt "hemligt"
Ta nya kondiskanter som exempel så skulle det nog fungera optimalt om man dolt för oss tog fram prototyper och testade dessa tills man var nöjd.
Ordnade med alla avtal med tillverkning och distribution för att sedan, när detta var klart med en fast tid för "släpp i affär", gå ut till oss kunder några månader innan och basunera ut att "1 september kommer det och det att finnas att köpa på XXX".

Det är alltid kul att planera lite... man kanske vill spara ihop några kronor till inköpet.... etc.

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: En liten fundering

Post by Stefan Björklund »

Jonathan Gulbrandsen wrote:
Stefan Björklund wrote:Ja jag ser att ni har ändrat forumets regler (board rules) idag så att sånt här bråk inte är tillåtet längre...

Mvh

Stefan Björklund
Hu, va? Kände att jag var tvungen att kommentera detta. Jag har inget exakt datum, men de har legat där rätt så länge! Minst ett par månader.
Som bevis kan man ju kika på Google cache:
http://64.233.183.104/search?q=cache:6m ... cd=1&gl=se

Notera att den är från 2:a mars.
My bad då... sorry.

Det var då jag läste Pers svar då det äntligen kom:
Per Gulbrandsen wrote: CarlssonPlanet ska ha skön karma, det är det enda som gäller. Om den försvinner lägger vi ner.
Just denna vecka känner jag mig helt less och undrar hur jag nånsin ska hitta entusiasmen igen.

Kan inte ni som vill bråka göra det på faktiskt.se istället?
-som jag kollade in reglerna och samtidigt tittade jag på en äldre fil jag hade på samma regler där de nya tillägget saknades.
Jag misstog mig och trodde att ni ändrat i samband med inlägget, (det fanns inget spår av ändringen i moderationsloggen heller.)

Mvh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: En liten fundering

Post by nagref »

En ny liten fundering som dök upp idag efter att ha fått lite saker klargjorda från leverantören av element.

- B65oa-II som inkommmer hos Hifi-kit den 2:a Juni är den absolut sista batchen av detta element från Tymphany. Gissningsvis vill Hifi-kit sälja det till alla som betalar för det och vill uppgradera sina 70- och 80-talare. Är batchen tillräckligt stor för att ens möjligggöra en uppstart av produktionen av OA60?
- T11oa är utgången. Det omöjligggör uppgraderingar till OA50.3, OA50.4, OA51.3, OA52.3 (fast Larsen har fortfarande ett antal uppgraderingssatser).
- Den nya diskanten, T11oa-II, skulle presenteras i Februari har vi fortfarande inte hört något om. Kan det vara så att Tymphany var leverantör av den också och att den nu inte blir av då SSC/Hifi-kit inte kan ekonomiskt ta på sig att investera de 100-200kkr som krävs för att få loss den?
KT23 är på ingående (gissningsvis från en tillverkare som är smidigare mot små kunder) men till vilka högtalare (elementkombinationer) ska den användas till om B65oa-II tar slut snabbt?

Frågorna hopar sig och de som borde kunna svara gör det inte.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
Nilsen
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sat 29 Jan 2005, 17:48
Location: Köping Västmanland

Re: En liten fundering

Post by Nilsen »

Hmmm.....saxat från HiFi-Kit.se:

Modell: Bestnr: Pris:
B65oa II 8 Ohm Slut i lager nästa leverans kommer ca 15 Juli -08

Bra sugen, undrar vad regeringen säger.....
Orkar inte fundera på hur framtiden ser ut för våra kära OA´s, jag har en batch Peerless 62CT 8ohm och en batch 16 ohm ligger för framtida renoveringar, får väl bita ihop och köpa basar åxå.......sen bör väl rimligtvis mina högtalare klara sig fram till pensionen iaf.

//Nilsen


nagref wrote:En ny liten fundering som dök upp idag efter att ha fått lite saker klargjorda från leverantören av element.

- B65oa-II som inkommmer hos Hifi-kit den 2:a Juni är den absolut sista batchen av detta element från Tymphany. Gissningsvis vill Hifi-kit sälja det till alla som betalar för det och vill uppgradera sina 70- och 80-talare. Är batchen tillräckligt stor för att ens möjligggöra en uppstart av produktionen av OA60?
- T11oa är utgången. Det omöjligggör uppgraderingar till OA50.3, OA50.4, OA51.3, OA52.3 (fast Larsen har fortfarande ett antal uppgraderingssatser).
- Den nya diskanten, T11oa-II, skulle presenteras i Februari har vi fortfarande inte hört något om. Kan det vara så att Tymphany var leverantör av den också och att den nu inte blir av då SSC/Hifi-kit inte kan ekonomiskt ta på sig att investera de 100-200kkr som krävs för att få loss den?
KT23 är på ingående (gissningsvis från en tillverkare som är smidigare mot små kunder) men till vilka högtalare (elementkombinationer) ska den användas till om B65oa-II tar slut snabbt?

Frågorna hopar sig och de som borde kunna svara gör det inte.
"...det är aldrig försent att ge upp...."
OA50.2½
OA14.1½
OA12.2
NAD C320BEE, Yamaha mm mm
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 74 guests