En liten fundering

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: En liten fundering

Post by nagref »

Erik Johansson wrote:Sålänge diskussionen är fortsatt saklig så tror/hoppas jag inte att tråden låses (oavsett om kritik framförs).

/Erik
Förhoppningsvis men nu drar ju Stefan upp denna gamla sak igen:
Stefan Björklund wrote: Utöver detta har Stigs kvarlåtenskap dränerats på en del föremål där Stigs egna OA52 väl är det som är av störst principiell betydelse, av detta har inget återförts SSC.
Den kan ju betraktas som osaklig då både Konstruktören och Kommunikatören har sagt att rätt rimliga varianter till hur och varför det hände. Nu är det dock inte bättre att Kommunikatören berättade en annan version för kunden till Stigs egna OA-52. Både i form av mail och muntligt. Hur lät den versionen då? Jo ungefär som följande; Högtalarna såldes för att finansiera en server till Carlssonplanet. :shock: :shock:

Rimmar rätt illa med kommunikatörens tidigare försäkringar att det inte har utgått något stöd från SSC till Kommunikatören och Carlssonplanet, eller? ;) Det hela är inget annat än ett arvode i form av naturabetalning. Så var det med den idealiteten och CPs sponsring av SSC...

Javisstja. Höll på att glömma. Två av SSCs grundare (Peter Steindl och Bertil Alving) var ju Skåne i helgen som gick och då råkade de få höra samma berättelse direkt och otvunget från köparen av Stigs OA-52. Här kan man se dom på bild allihopa.
Image
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: En liten fundering

Post by Stefan Björklund »

Trots att ingen behagar svara så ställer jag väl några vidare frågor...

Med anknytning till hur det gick till med Stigs egna OA52 då dessa försvann.

När Kommunikatören för SSC's räkning, som han skriver, säljer ut saker ur Stig Carlssons bohag...
http://www.carlssonplanet.com/newslette ... hp?id=64#7

Varför går pengarna till Kommunikatörens personliga konto i stället för SSC's konto?:
Pg 18 31 62-7
"Stiftelsen Stig Carlsson"

Redovisas de vidare in i SSC bokföring?

I nyhetsbrev 47 står det uttryckligen att:
10. TILL SALU
--------------------------------------------------
Som så ofta förut har vi diverse prylar till salu på CarlssonPlanet. Så har vi även denna månad. Prylarna säljes i befintligt skick men med returrätt om man inte är nöjd. Pengarna går till fortsatt drift av hemsidan. Till att börja säljer vi med stöd av SSC ett antal ovanliga Carlssonska trycksaker på länken:
Går dessa pengar alltså till Kommunikatören?


Är http://www.Carlssonplanet.com en hobbyverksamhet för Kommunikatören?

Bedrivs Carlssonplanet.com på något sätt "under" annan juridisk person än Kommunikatören själv?

Kommunikatören är ju medlem i SSC, redovisas dessa gåvor av material etc. i SSC's redovisning som naturabetalning för den tjänst som kommunikatören som informationsspridning via Carlssonplanet utför åt SSC?

Redovisas hobbyverksamheten Carlssonplanet.com med vidhängade renoveringsverksamhet på ett adekvat sätt?

-är det sant att Carlssonbasar i SC165 serien är mycket mycket svårrenoverade???
-eller är det så att Kommunikatören utnyttjar SSC och sin ställning inom SSC för att underbygga förutsättningar för sin hobbyverksamhet att mot betalning renovera carlssonhögtalare???

Mvh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: En liten fundering

Post by nagref »

Lite fler funderingar i natten.

Carlssonstiftelsen får inte stå och falla med nuvarande medlemmar. Då är något fel. Ett av de viktigaste målen torde vara att all dokumentation sammanställs så att stiftelsen kan verka med nya medlemmar under obegränsad tid framöver. Annars är den precis lika sårbar och dödlig som Stig var själv. Det är därför det primära för en nybildad stiftelse är att säkerställa sin egna existens. Dels finansiellt men även idémässigt. Ekonomiskt har vi sett att den nuvarande järntruppen har haft svårt att säkra fortlevnaden. Det kan ju i o f s ändras om deras pojkaktiga dröm om en miljardär som går in och stöttar verksamheten blir verklighet. Då återstår den idémässiga. Hit räknar jag alla Stigs inspelningar också.

Hur har de lyckats här? De har haft närmare 10 år på sig att överföra Stigs inspelningar och säkra deras framtida existens. Mig veterligen har inte en bråkdel av dessa inspelningar överförts till ett mer tidsbeständigt digitalt medium. Detta är dock inte försent ännu men tiden börjare verkligen rinna iväg. Magnetband har ju ett bästföredatum som under vissa omständigheter är väldigt kort.

När det gäller den andra idémässiga delen av Stigs arv så blir det svårare i o m ämnets komplexitet - högtalarna. Det bästa hade varit om man hade kunnat skriva ett "white paper" som i detalj beskriver hur Stig tänkte sig sina högtalare och dess ljudliga kvaliteter. Det är nog inte helt rimligt i detta fall men loppet är inte kört ändå. Det finns andra strategier man kan tillgripa för att få en historisk kontinuitet.

1. Man bevarar anteckningar och brev. Självdeklarationer, kärleksbrev och inköpslistor kan man utan vidare slänga men allting som har med högtalarna att göra eller fysiken bakom dom i form av anteckningar och annan dokumentation bör man i möjligaste mån bevara. Det viktigare papperna kan man bevara som de är medan högar av minnesanteckningar kan omvandlas till digitalt format. Även om man bara gör de till bilder så kan man utan egentlig infomrationsförlust få in en pappersstapel från golv till tak på en dvd-skiva. En ordinär hårddisk klarar av 100st pappersstaplar. Lyckas man göra om anteckningarna till textformat så ryms det ännu mer. Då kan man dessutom söka i informationsmängden. Har stiftelsen gjort någon som helst ansats till detta eller har man bara sovrat och slängt eller kanske rent av sålt några av dessa viktiga papper?

2. Man nedtecknar allting som kan härröra till konstruktionslösningar som man vet inte finns nedtecknat och bevarat under punkt #1 men som har diskuterats muntligen. Detta gäller rimligen alla inblandade som kan ha diskuterat detta med Stig då divergerande uppgifter kan förekomma. Då får man se till att tolka dom ur ett historiskt perspektiv. Konstruktören påstod för 11 år sedan att han hade haft hundratals timmar diskussioner med Stig om bl a högtalarkonstruktion. (Nu elva år senare har dessa hundratals timmar växt till många tusentals timmar om enbart orthoakustiska högtalare - följdaktligen borde det finnas 10 ggr mer att nedteckna nu.) Har detta gjorts? Den gode Peter Stindl har påbörjat ett sådant arbete men hur är det inom stiftelsen?

3. Man ser till att säkerhetsställa lyssningsreferenser så som Stig hade lyssnat på dom. Gärna kompletterat med vad den store mästaren själv tyckte om konstruktionerna i ett historiskt perspektiv. Dessutom så bör man nog ha lite mätningar på dom från väldokumenterade uppställningar så att man kan bedöma att de inte har förfallit till den grad att de kan anses vara defekta. Har man dessa lyssningsreferenser så kan man om de båda föregående punkterna inte hjälper till att konstruera nya högtalare ändå få ett hum om hur väl man har lyckats. Har stiftelsen rimligt fri tillgång till några högtalare ö h t som såg ut och fungerade så som Stig avsåg när han lade handen vid dom sista gången? Eller har de uppgraderat dom till något man inte vet vad Stig själv hade tyckt och sedan sålt dom?

Har något av ovanstående skett eller har Konstruktören försökt att göra sig oumbärlig genom att ge sken av att endast han är den utvalda som kan tolka Stig och Stigs tankar?

Är det rimligt att SSC bygger sin verksamhet och förlitar sig på endast denne Konstruktör som kan försinka arbetet drastiskt och kanske eventuellt hoppa av under primadonnaliknande scener?

Notera: Jag vill inte ge sken av att jag är den utvalda att tolka Stig. Jag utvecklar bara högtalare på det sätt som jag själv gillar och som min uppdragsgivare uppskattar. Det då baserat på vissa av Stig idéer. Om det råkar sammanfalla med vad Stig själv hade gjort så är det bara en bonus.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: En liten fundering

Post by nagref »

Det är så tyssssst, så tysssst här att man kan höra svettpärlorna tränga fram ur huden och blodkärlen kramas åt lite så blodtrycket höjs...
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: En liten fundering

Post by Stefan Björklund »

Jaaa.... vad skall de göra/säga de där tre musketörerna...
De har ju ställt till det för sig själva och för varandra OCH inte minst för SSC på ett sätt som knappast går att förklara och ÄN mindre att försvara...

Konstruktören har INTE gjort en hel massa saker han skulle gjort...

Kommunikatören har GJORT en väldig massa saker han INTE skulle gjort...

Ledaren är i o m sin roll ansvarig för det som gjorts och inte gjorts av de andra två musketörerna plus att han själv är ansvarig
för en hel massa saker som han som ordförande skulle gjort, årsredovisning, godkända revisorer, betala in moms, sköta mötesstrukturen med protokoll etc.
(Länsstyrelsen är ju som ni tre säkert vet en myndighet där mycket är offentlig handling... -så jag undrar... har ni hittat årsredovisningen för 2005 ännu?,
svensk bokföringslag har visst nån paragraf som reglerar när årsredovisningar skall lämnas in, och det är förvisso (tror jag) en av alla era redoviningar som uppfyllt kraven i denna paragraf...)


För att återknyta till ursprunglig topic/fråga i denna tråd så finns det i och för sig en sak ni skulle kunna göra/säga för att återfå någon form av förtroende från skaran Carlssonentusiaster...

Utlova en deadline till förslagsvis juli 2008 och håll den för det ni tidigare lovat skall komma:

* Ersättare CT62 kondiskant

* Ny 7 " bas till OA51 (och 52 samt filter till detta)

* Ny T11oa diskant i förbättrat version2 utförande (samt filter till detta)

* Filtermodifieringar för alla som nu skall använda den nya B65oa II basen (70-tals serien och OA50)

* Se till att B65oa II finns att köpa igen

* Bredbandare som ersätter 9710

* Ja vi kan väl stoppa där

Mvh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: En liten fundering

Post by Erik Johansson »

Just det som Naqref skriver om att SSC inte får stå och falla med de nuvarande medlemmarna är något som jag som (förhållandevis) ung Carlssonfantast funderat på. Nu är det ju inga gamlingar som är med i SSC direkt men det är ju ändock viktigt att arbeta för att andra människor i framtiden skall kunna göra jobbet, för ingen lever ju förevigt. Men alla hoppas vi väl att Stigs idéer och högtalare konstruerade enligt dessa skall göra just det? :)

Framförallt är det ju viktigt att det överhuvudtaget finns något SSC kvar i framtiden, vilket man börjar bli mer än lite nervös för att det inte kommer att göra om det får fortsätta med samma personer vid rodret som hittills.

/Erik
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Re: En liten fundering

Post by Jocke »

nagref wrote:Det är så tyssssst, så tysssst här att man kan höra svettpärlorna tränga fram ur huden och blodkärlen kramas åt lite så blodtrycket höjs...
Tystnaden är öronbedövande! :o
Framförallt är det ju viktigt att det överhuvudtaget finns något SSC kvar i framtiden.
Just det!!

/Jocke
sanoj66
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 45
Joined: Thu 13 Feb 2003, 23:34

Re: En liten fundering

Post by sanoj66 »

som carlssonentusiast sedan 2001, så hoppas jag att detta på något sätt reder ut sig och att carlssonhögtalare också framgent kommer att finnas som ett levande fenomen inom hifivärlden.....
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Re: En liten fundering

Post by -distortion- »

Det har hänt så fantastiskt lite i Carlssonvärlden på slutet så jag bryr mej knappt längre. Det går ju absolut inte att förvänta sej att en enda av de kommande pridukterna nånsin ska komma. Om inget händer snart så är Carlssonnamnet nästan borta.
Dessutom är det så mycket reklam, som dessutom påminner om inläggen, att jag nästan aldrig orkar kolla det här forumet längre.
piP frampå
OA14 där bak
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: En liten fundering

Post by Erik Johansson »

Jag tror att det som måste ske är att de ansvariga inom SSC visar storsinthet genom att sätta sina egna behov åt sidan och se det hela i ett större perspektiv. Då skulle de nog inse att de, kanske trots de bästa avsikter (kanske, då jag omöjligt kan känna till deras avsikter), inte är de bäst lämpade för jobbet. Tyvärr har många människor svårt att lägga prestigen åt sidan och göra något som kanske inte för stunden ligger i deras personliga intresse, men som i längden gynnar alla. Det är lite fångens dilemma över det hela, men hoppet är det sista som överger människan och jag hoppas att de styrande inom SSC verkligen tar sitt ansvar gentemot allt det som Stig skapat och ställer sina platser till förfogande. Nu har de verkligen chansen att visa om det är ortoakustik och Carlssonhögtalarnas fortlevnad de jobbar för, eller om det är för sig själva.

/Erik
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests