Hej!
I princip skall ju ända skillnaden vara att baffeln lyfts upp till typ 2
Detta kan ju påverka volym något ( har aldrig brytt mig om att mäta/verifiera då jag inte haft några typ 1 hemma hos mig själv som jag meckat med.
Gallret blir ju givetvis annorlunda..
Mvh
Martin
Intryckta damskydd på diskanter - går det att fixa??
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Intryckta damskydd på diskanter - går det att fixa??
Jag vet inte, vet du?
-
henrik.sch
- (50+ posts)

Vet inte skillnaden mellan typ 1 och 2 mer än just detta med baffelns placering och därmed gallrets utformning. Tror egentligen att skillanden är just detta och inget mer.
En allmän reflektion...
Man kan ju diskutera hit och dit i dessa sammanhang men för mig är det såhär:
70-tals serien (OD11, OA12, 14 osv) låter för himla bra i mina (plåt-)öron. OA 4 och 5 håller inte riktigt måttet, framför allt i basen. Konsekvensen av detta, för mig, är att 70-talsseriens högtalare som jag kommer över köper jag, renoverar med fungerande orginalskick som mål, det jag inte behöver (och jag "behöver" är ganska mycket, just nu tre par OA12 och fyra par OD11, gillar egentligen inte OA14 nåt vidare... (ljud är subjektivt!) säljer jag vidare i renoverat skick för att "finansiera det egna missbruket". Medan det jag hittar i form av snorbilliga OA4 och 5 leker jag med. Det finns en hel del skojiga exempel på folk spm gjort innovativa och seriösa moddningar av OA 4 och 5 här och på faktiskt.se. Allt ifrån montering av basreflexrör till totala ombyggnader med aktiva basar. Det är kul när man bygger vidare men helst på det som faktiskt behöver det för att hålla måttet.
/Henrik
En allmän reflektion...
Man kan ju diskutera hit och dit i dessa sammanhang men för mig är det såhär:
70-tals serien (OD11, OA12, 14 osv) låter för himla bra i mina (plåt-)öron. OA 4 och 5 håller inte riktigt måttet, framför allt i basen. Konsekvensen av detta, för mig, är att 70-talsseriens högtalare som jag kommer över köper jag, renoverar med fungerande orginalskick som mål, det jag inte behöver (och jag "behöver" är ganska mycket, just nu tre par OA12 och fyra par OD11, gillar egentligen inte OA14 nåt vidare... (ljud är subjektivt!) säljer jag vidare i renoverat skick för att "finansiera det egna missbruket". Medan det jag hittar i form av snorbilliga OA4 och 5 leker jag med. Det finns en hel del skojiga exempel på folk spm gjort innovativa och seriösa moddningar av OA 4 och 5 här och på faktiskt.se. Allt ifrån montering av basreflexrör till totala ombyggnader med aktiva basar. Det är kul när man bygger vidare men helst på det som faktiskt behöver det för att hålla måttet.
/Henrik
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Håller med dig om OA-5. Det finns ju så många så man kan kosta på sig att leka lite med dem, originalskick är inte så himla viktigt på dessa i mitt tycke.
Däremot så tycker jag att aktiva basar är lite av en halvmesyr...
Då blir det ju OA-51/2...
Inte så långt kavar till OA-6 då alltså.
Alltså:
- En lämplig bas i lådan.
- Bygga en egen kavitte till 9710
- Elektroniskt delningsfilter mellan bas och resten
- Ett Behringer 500 slutsteg per högtalare
t.ex.
Med vänlig hälsning
Martin
Håller med dig om OA-5. Det finns ju så många så man kan kosta på sig att leka lite med dem, originalskick är inte så himla viktigt på dessa i mitt tycke.
Däremot så tycker jag att aktiva basar är lite av en halvmesyr...
Då blir det ju OA-51/2...
Inte så långt kavar till OA-6 då alltså.
Alltså:
- En lämplig bas i lådan.
- Bygga en egen kavitte till 9710
- Elektroniskt delningsfilter mellan bas och resten
- Ett Behringer 500 slutsteg per högtalare
t.ex.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
-
henrik.sch
- (50+ posts)

Tja, har egentligen ingen uppfattning om vilken modd som är okej. Kan tycka att den avancerade ombyggnad som t.ex. "OA216 – Ett vanvördigt men spännande projekt" är skoj att läsa om och att det inte på något sätt känns som en "synd" att ge sig på ett par OA5:or.