Intryckta damskydd på diskanter - går det att fixa??
Intryckta damskydd på diskanter - går det att fixa??
Undersökte diskanterna i mina Oa4 typ 2 och det visade sig att dammskydden var intryckta/buckliga på några av diskanterna.
Min fråga är om detta går att fixa, om man kan tvinga ut dem på något sätt - utan att skada dem eller få dem obrukbara?
Låter kanske lite dumt, men vill försöka rädda dem innan jag försöker hitta nya.
Otroligt tacksam för svar och hjälp!
/Emil
Min fråga är om detta går att fixa, om man kan tvinga ut dem på något sätt - utan att skada dem eller få dem obrukbara?
Låter kanske lite dumt, men vill försöka rädda dem innan jag försöker hitta nya.
Otroligt tacksam för svar och hjälp!
/Emil
Re: Intryckta damskydd på diskanter - går det att fixa??
Hej !
Du behöver ej oroa dej, dammskydden har ingen som helst påverkan på
diskanternas prestanda, du kan se det som en ren skönhets defekt.
Du behöver ej oroa dej, dammskydden har ingen som helst påverkan på
diskanternas prestanda, du kan se det som en ren skönhets defekt.
Tack för svaret!
Gud vad skönt att höra, 5 av 6 dammskydd är nämligen intryckta.
Ännu ett hinder avklarat för att få lådorna färdigställda, vilken tur att det finns folk som vill hjälpa en amatör i nöd!
Gud vad skönt att höra, 5 av 6 dammskydd är nämligen intryckta.
Ännu ett hinder avklarat för att få lådorna färdigställda, vilken tur att det finns folk som vill hjälpa en amatör i nöd!
-
Telecaster72
- (10+ posts)

Klistra fast ett skydd gjort av svarta damstrumpbyxor framför så slipper du se dom intryckta dammskydden + att det skyddar mot damm och elände...och det blir lite snyggare också på köpet.
Gör rent konen först dock enligt renoveringstipsen på denna sida, vill du coata kanterna på konen också bör du givetvis göra det innan du klistrar fast damkläder på elementen !
Gör rent konen först dock enligt renoveringstipsen på denna sida, vill du coata kanterna på konen också bör du givetvis göra det innan du klistrar fast damkläder på elementen !
- Attachments
-
- diskantskydd.jpg (65.95 KiB) Viewed 4514 times
Har börjat coata diskanterna, men 2 stycken har släppt i membranet. Någon som vet om dessa går att rädda? Eventuellt om några har 2 16 ohmare liggandes som vill släppa dem till mig?
Jo, alla 6 diskanterna är på 16 ohm - läste någon annan tråd angående detta och att byta diskanterna som det står i infon om oa4:an (2 st 8 ohmare och 1 st 16 ohmare i vardera högtalare) Men vill ha kvar det orginal så mycket jag kan (förutom kablage och terminaler)
Mycket intressant angående underklädsskyddet av diskanterna. En lite udda fråga: är det någon som vet om det ger bättre skydd med underkläderna än med vanligt högtalartyg (typ biltema) Har nämligen lite tyg över efter ett annat bygge.
Tack för hjälpen allihop!
Jo, alla 6 diskanterna är på 16 ohm - läste någon annan tråd angående detta och att byta diskanterna som det står i infon om oa4:an (2 st 8 ohmare och 1 st 16 ohmare i vardera högtalare) Men vill ha kvar det orginal så mycket jag kan (förutom kablage och terminaler)
Mycket intressant angående underklädsskyddet av diskanterna. En lite udda fråga: är det någon som vet om det ger bättre skydd med underkläderna än med vanligt högtalartyg (typ biltema) Har nämligen lite tyg över efter ett annat bygge.
Tack för hjälpen allihop!
-
Telecaster72
- (10+ posts)

Trasiga membran är inte bra, det är nog bättre att försöka få tag i bättre begagnade istället för att försöka laga dom, det kanske kan gå att fixa med rispapper, men även om du får i hop dom kommer du att sitta och undra om du skulle ha köpt hela istället..."låter det inte lite konstigt?...distar inte sången lite väl mycket?...eller är det bara skivspåret som är slitet?...njae det är nog min lagning, kanske inte blev riktigt centrerad..eller?"
Hmmm 1st 16 ohm och 2 st 8 ohm verkar ju vara orginal enligt specifikationerna här på sidan, jag är inte så insatt i oa4:orna iofs, men kanske någon tidigare ägare har mixtrat med dom? 8 ohms är ju lättare att få tag i i allafall...
Högtalartyg borde vara bättre då jag misstänker att strumpbyxmaterialet kanske blir uttöjt med åren, jag hade tillgång till sambons byrålåda och då blev det som det blev, man tager vad man haver
Hmmm 1st 16 ohm och 2 st 8 ohm verkar ju vara orginal enligt specifikationerna här på sidan, jag är inte så insatt i oa4:orna iofs, men kanske någon tidigare ägare har mixtrat med dom? 8 ohms är ju lättare att få tag i i allafall...
Högtalartyg borde vara bättre då jag misstänker att strumpbyxmaterialet kanske blir uttöjt med åren, jag hade tillgång till sambons byrålåda och då blev det som det blev, man tager vad man haver
Jo det låter vettigt det där med lagningen, men tog ändå och la dit lite snabblim på det ena då det bara släppt en liten liten bit längst ut, alltså inte direkt vid membranet.
Provade med ditt tips angående strumpbyxor med det gick inte alls långt från helvetet
(no affence)
Det var svårt att få en snygg kant när de väl var på plats eftersom maskorna blev ruggiga och dana, och det var samma sak me högtalartyget. De tidigare skydden var helt slut, men får ta o leta upp något lite styvare material o använda istället. Men du fick ju till en riktigt bra kant... AJDÅ
Angående det där med ohmtal verkar det lite märkligt, men någon 16 ohmare måste det finnas.
Mina 4:or kanske är någon av de senare modellerna, det vanligaste är väl att dämpkorgen är gjord utav plåt och har 2 st 8 ohmare och 1 st 16 ohmare? Mina högtalare har däremot 3 st 16 ohmare och dämpkorgen är i plast... Någon som vet något om det här?
Förresten, vart kan man köpa terminaler modell lite bättre än biltemagrejer, eller är det någon jättestor skillnad?
Tack för alla hjälp!
Provade med ditt tips angående strumpbyxor med det gick inte alls långt från helvetet
Det var svårt att få en snygg kant när de väl var på plats eftersom maskorna blev ruggiga och dana, och det var samma sak me högtalartyget. De tidigare skydden var helt slut, men får ta o leta upp något lite styvare material o använda istället. Men du fick ju till en riktigt bra kant... AJDÅ
Angående det där med ohmtal verkar det lite märkligt, men någon 16 ohmare måste det finnas.
Mina 4:or kanske är någon av de senare modellerna, det vanligaste är väl att dämpkorgen är gjord utav plåt och har 2 st 8 ohmare och 1 st 16 ohmare? Mina högtalare har däremot 3 st 16 ohmare och dämpkorgen är i plast... Någon som vet något om det här?
Förresten, vart kan man köpa terminaler modell lite bättre än biltemagrejer, eller är det någon jättestor skillnad?
Tack för alla hjälp!
-
henrik.sch
- (50+ posts)

Har slaktat ett par OA4 typ1 precis, det var tre st 16 ohmsdiskamter i vardera högtalare och det fanns inget som tydde på att diskanterna blivit utbytta (man brukar kunna se det på lödningarna av anslutningskablarna)
mvh
Henrik
mvh
Henrik
Ameil jag har 4 st 16ohm från mina OA12 om du behöver! Skicka PM isf..
/robban
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Okej Henrik, det verkar inte heller som mina är bytta.
Angående detta med typ 1 och typ 2 vlir jag lite förrvirrad över, vad är egentligen skillnaden? Är det bara en tidigare och en senare modell?
Jag vet inte säkert om mina är 1:or eller 2:or, säljaren sa att det var 2:or i alla fall...
EDIT: Kollade nyss och jämförde 1:orna och 2:orna. Är nästan hundra på att de jag har är tvåorna eftersom det är ett annat galler på ettorna samt att befllen är nersänkt på ettorna.
Men vad är skillnaden förutom detta? det ska vara samma data i båda högtalarna, ELLER?
Angående detta med typ 1 och typ 2 vlir jag lite förrvirrad över, vad är egentligen skillnaden? Är det bara en tidigare och en senare modell?
Jag vet inte säkert om mina är 1:or eller 2:or, säljaren sa att det var 2:or i alla fall...
EDIT: Kollade nyss och jämförde 1:orna och 2:orna. Är nästan hundra på att de jag har är tvåorna eftersom det är ett annat galler på ettorna samt att befllen är nersänkt på ettorna.
Men vad är skillnaden förutom detta? det ska vara samma data i båda högtalarna, ELLER?