En liten fundering

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Telecaster72
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2008, 08:44

Re: En liten fundering

Post by Telecaster72 »

Byggsatser via postorder låter spännande, carlssonentusiaster är ju vana at meka med sina högtalare ;-) Skulle kanske inte vara så "exlusivt" men det skulle ju få ner priset och lösa en del problem med återförsäljare, distrubution osv, jag har för mig att det finns någon småländsk företagare som lyckades hyfsat med möbelförsäljning via postorder och platta paket...
User avatar
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Jan 2008, 18:22
Location: Ytterby / Kungälv

Re: En liten fundering

Post by snillet »

Telecaster72 wrote:Byggsatser via postorder låter spännande, carlssonentusiaster är ju vana at meka med sina högtalare ;-) Skulle kanske inte vara så "exlusivt" men det skulle ju få ner priset och lösa en del problem med återförsäljare, distrubution osv, jag har för mig att det finns någon småländsk företagare som lyckades hyfsat med möbelförsäljning via postorder och platta paket...
Tänker samma tanke...
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: En liten fundering

Post by nagref »

Någonting säger mig att SSC funderar i banorna av postorder... Men ärligt hur stor marknad kan det finnas för människor som köper dyra (minns att OA61 kommer kosta över 20 lök även med den förra billiga tillverkningen/distributionen) högtalare olyssnade? Finns det demorum så är det en annan sak men då behövs ju inte postordern. ;) SSC kan ju ha demokvällar i sina lokaler men kommer inte det bara att göra att de blir en lokal angelägenhet. Och kommer man verkligen att sälja tillräckligt? SSC har ju löpande kostnader i regionen 50-80kkr/år.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Jan 2008, 18:22
Location: Ytterby / Kungälv

Re: En liten fundering

Post by snillet »

nagref wrote: Och kommer man verkligen att sälja tillräckligt? SSC har ju löpande kostnader i regionen 50-80kkr/år.
Jisses, det är såpass ?
Jå då bär det väl till att man får sålt minst 150"par" per år för att det skall bli snurr på det hela, men det var en kvick huvudräkning från min sida med ett "lågt" utpris till kund. Kan ju bli riktigt fel när man gör så.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: En liten fundering

Post by nagref »

Ang byggsatser. Om vi tar en av de större byggsatssuccererna på senare år - LTS-högtalaren så har den sålts i 350par på ca 10 år. Helt utan att det har tagits ut fördyrande licensintäkter. Det är synnerligen naivt att tro att man ska kunna sälja de mängderna och samtidigt ta ut licenspengar.

Vi kan ta exemplet med LTS-F1. Den kostade som komplett byggsats för LTS-medlem 2745kr/st. För övriga så kostade den 3125kr/st Basen kostade 1395kr/st och diskanten 345kr/st. Komplexiteten på filtret ligger i paritet med det till OA58.2 och bör ligga i samma prishärad. Lådan är gissningsvis billigare till LST-F1 än till OA58.2. Elementen till OA58.2 kostar 521kr/st för diskant och 799kr/st för basen. Lådan till LTS-F1 var i rå mdf men man kan göra lådan till OA58.2 som ett svep med folierad mdf. Gör den lite dyrare men samtidigt mer lättsåld. Dessutom så tillkommer det specialdetaljer till OA58.2 som gör den dyrare (dämpmateriel och tygklädd huv exempelvis). Elementen är dyrare för LTS-F1 men allting annat är dyrare för OA58.2. Kanske kan dessa kostnader ta ut varandra. Man kan tänka sig att rabatten som LTS-medlemmar får är en foprm av licenskostnad för Hifi-kit. Uppenbarligen så accepterar de att den ligger på 380kr/högtalare. Det blir 760kr per par. Eller strax över 600kr utan moms. Det innebär att det behövs säljas ca 100par byggsatser om året av OA58.2(OA60) för ett pris på 6250kr/par för att SSC ska få ihop till hyra och andra löpande kostnader. Detta för en högtalare som man kunde köpa färdigmonterad i flertalet butiker runt om i Skandinavien och kunna få lyssna på den innan köp för 6kkr/paret. Vad tror ni sannolikheten är att en sådan strategi kan fungera när man kan köpa L4 under samma premisser (fast faktiskt i fler butiker)? Nu skiljer det förvisso i ljudkvalitet mellan OA58.2 och L4 och jag är kanske inte den mest obiaserade att uttala mig om det men uppenbarligen finns det många som föredrar L4 före OA58.2. Varför är annars Lydbutikens (i Cph) två par OA58.2 fortfarande osålda medan de säljer flertalet L4?

Vi kan tänka oss ett annat scenarie. Att man låter få OA60 tillverkade kompletta i kartong för 4kkr (samma siffror som jag har använt tidigare). Sedan tar man licenspengarna på 760kr. Då blir det billigare än att göra som ovan. Men då finns det fortfarande problem med att sälja högtalarna, att lagerhålla dom och att leverera dom. Dessutom så kan det finnas vissa individer som vill provlyssna dom innan köp. Kostnaderna och problemen med detta är inte oväsentliga. En fördyring på 1500kr per högtalare är inte orimligt om man ska räkna marknadsmässigt på det. Jag betvivlar närmligen att någon i SSC vill ta på sig ansvaret att sköta detta ideellt. Det är nämligen bokstavligen en svettig uppgift. Dessutom lämpar sig inte SSCs lokaler för detta om jag förstår det hela rätt.

Oavsett vilket så är detta rätt oväsentliga scenarier. SSC hävdade redan i januari i förra året (tvåtusensju) att de hade en ny producent av OA60 färdig. 14 månader senare så har vi sett många av dessa OA60 ute i butiker och hemma hos människor? Den skulle ackompanieras av en Center-Surround (OA40) som det har hävdats bra länge vara färdig. Mig veterligen har ingen nu levande människa lyssnat på den. Den är nämligen inte efter flera månader ens bestyckad med element av konstruktören. Den basmodul till OA51 som det har pratats om länge (där både lådor och element finns framtagna sedan ett par år) har inte monterats färdigt och testats. De OA51 som skulle nyproduceras där SSC hade noga beskrivit förändringarna i placering av basreflexrör, dämpmaterial internt i lådan samt dämpvingens utformning och då borde vara färdiga (konstruktören säger fortfarande att OA51 är färdiga men han kan inte visa på någon lyssningsbar högtalare hävdar numera att de inte var färdiga då). Det var bara att trycka på startknappen för produktion och de kunde vara framme inom 2veckor. Då förbjöd SSC exploatören att ta fram lådorna...

Eftersom det inte finns någon styrning och uppföljning från ordföranden i SSC så får konstruktören pilla med lite vad han vill. Vad pillas det då på istället för ovanstående saker som kunde ha sålts och genererat licenspengar? Jo man gör den starkt efterfrågade insatsen (och som därmed kommer att generera massvis av stålars) att ta fram byggsatser på bl a OA-5. Ska vi gissa att de kommar att hamna i prisklassen 6kkr? För en antik högtalarmodell som Stig inte hade något intresse av att utveckla själv. Mycket bra fokus...

Fortsätter det att tramsas så här så är Stigs stålar slut inom några få år.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: En liten fundering

Post by haec »

Suck!
Ja, du Nagref. Har du rätt så ser det onekligen dystert ut. Vad som stör mig mest är att intet ljud kommer från SSC eller deras representanter som motsäger ditt resonemang.
Mvh
Hasse
OA58.2
AVR4000
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Mon 10 Mar 2008, 14:56

Re: En liten fundering

Post by AVR4000 »

Detta är mitt första inlägg här (kommer från Faktiskt och Minhembio).;)

Intressant men dystert att läsa om statusen för SSC. Har också funderat över produktion av nya högtalare, har plöjt en del trådar om det berömda bråket och då lät det hoppfullt om den "nye exploatören".

Det är ju beklagligt att det skurit sig mellan Larsen och SSC, frågan är dock om det på något vis går att ordna kommunikation mellan parterna och försöka lägga upp någon form av samarbete, men med andra former än tidigare. Har fått intrycket att SSC bestämde mycket (allt) om högtalarna och att detta orsakade slirande samarbete. Därför kan det kanske vara intressant att undersöka om det går att ordna ett avtal av en typ som ger Larsen rätt att tillverka befintliga Carlsson-modeller (såsom OA-51 och 52) på ett friare sätt än tidigare? OA-60 av den nya modellen tror jag inte på längre då Larsen 4 tagit över. Detsamma gäller Larsen 6 som tagit över den gamla OA-60s (OA-62?) plats.

Har fått intrycket att mycket bråk uppstått kring utformning av högtalarna och sedan närmast panik då Larsen släppte L4/L6. Något som försvårat det hela ytterligare.

Jag vet inte om det är realistiskt men personligen skulle jag gärna se att L4/L6 kunde säljas under beteckningar såsom "OA-45" och "OA-65" då de är nära släkt och som produkter en tämligen naturlig utveckling av Stigs modeller (något som påbörjades med OA-58/60). Jag betraktar mentalt mina Larsen 4 som "Carlsson" men under annat namn. Detta då jag köpte dessa mycket trevliga högtalare av det enkla skälet att OA-60 inte fanns nyproducerade, valet blev således enkelt.

SSC behöver uppenbarligen få igång produktion och jag skulle tro att lösningen kan ligga i att de tar fram referenskonstruktioner med grundspecifikationer som sedan kan tillverkas - och anpassas till nya förutsättningar vid behov. T.ex om det tvingas fram elementbyte och annat. Alltså en friare samarbetsform jämfört med den äldre där intrycket lätt blir att allt styrdes av SSC och att det blev bråk så fort tillverkning och teori krockade. T.ex huven till OA-60.

SSC kunde även försöka ta fram en särskild logotyp, "Inspired by Stig Carlsson" som kunde göras tillgänglig för de företag som erbjuder högtalare som hämtat inspiration från OA-principen. Ytterligare ett sätt att få in pengar istället för att strängt bevaka "Carlsson" och ropa i högan sky så fort någon hämtat inspiration (minns bara hysterin kring den första L4-annonsen).

En annan väg skulle kunna vara att dela upp marknaden mellan sig, t.ex att SSC försöker attrahera producenter till OA-52 och andra större modeller (OA-2212 vore fint att se nytillverkad) samtidigt som Larsen tar hand om det segment som nu bearbetas med L4/L6.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: En liten fundering

Post by Stefan Björklund »

SSC har kraftigt underskattat Larsen HiFi's förmåga att köra ett projekt av detta slag.
"Mannen"/företaget som inte "klarade av" att starta produktion av "alla" de modeller
som SSC tagit fram under 10 år har på 1 år (och ur ett något sargat läge)
tagit fram och satt i produktion 2 st högtalarmodeller... Något som ur ett
produktions/utvecklingsperspektiv motsvarar vad som gjorts på 10 år.
Och fler modeller är på väg.


SSC har överskattat värdekopplingen till varumärket Carlsson.
Carlsson är jättestarkt men man underskattar människors förmåga att associera och tänka logiskt.
Om mannen som under 26 år tillverkat Carlssonhögtalarna av någon anledning slutar med Carlsson och kommer
ut med egna alster i samma anda är det nog få kunder som tror att det är så stor skillnad på produkterna.
Här finns ju bara möjligheten att framhäva Stig och Stigs berömda kompromisslöshet, något som gett oss något unikt.
-Hur SSC är den direkta kopplingen till denne Stigs tankar och idéer.
Om man då istället från SSC's sida går in och naggar detta i kanten genom att påstå att Stig hade "fel",
-att vissa inom SSC fick gå in och försöka övertyga Stig om vad som var rätt etc. (lämplig höjd på högtalare t ex),
Ja då urvattnar man både detta argument och tyvärr även Stig själv inför den tidigare så beundrande skaran entusiastiska konsumenter.

Samma som ovan gäller även distributionsledet... Om den tidigare Carlssontillverkaren/distributören kommer och säger att det
krånglat till sig och att han ämnar köra vidare under eget namn så räcker det att han utöver den befintliga affärsrelationen (och tack vare)
får fram produkter som är lika bra för att handlarna skall åka med på det nya tåget.

Allt bråk som varit kring SSC-Larsen frågan har skapat en polarisering som varit både bra och dålig för båda parter,
Det allmänna intresse som frågan skapat har nog dock mest varit till fördel för Larsen.
En bra produkt och att kunder blir varse att den existerar räcker ju för att den skall sälja.


SSC har överskattat sin egen tekniska kompetens ställt i relation vad man ansett att någon annan utanför SSC skulle klara av att åstadkomma.
Detta har tyvärr manifesterats i förolämpande ordalag mot Larsen/Naqref... Dock har här en form av poetisk rättvisa infallit då
Larsen 6 modellen ljudmässigt överträffar OA52.3 och OA51.3.
Anders förmåga som högtalarkonstruktör kan svårligen ifrågasättas efter detta.
SSC's missbedömning just i detta fall kan faktiskt förstås då det naturligtvis inte kryllar av konstruktörer som är så duktig som Anders faktiskt är.


Jag hoppas verkligen att SSC på ett eller annat sätt kan resa sig ur detta och komma upp på banan igen.
Återigen, det enda jag kan se som självklart framöver är ett försök att färdigställa 3 vägaren, Talar vi här om en färdig spelande prototyp så kan det ju inte vara några
problem vare sig ekonomiskt eller kompetensmässigt. Jag menar då inte 3-vägaren som en färdig produkt som initialt kan på något sätt bära SSC (vem vet på lite sikt)
men det skulle ge respekt och en hel del GoodWill till SSC om man fixade en spelande prototyp som kunde visas upp.
Har man en väl fungerande spelande protoyp av Stig 3-vägare har man ju även en utgångspunkt att kunna demonstrera,
skapa intresse och slutligen ev. göra en modern produktifiering av densamma.

Övriga produktsegment har jag inga idéer om, de flesta positioner är ju tagna eller snart tagna av Larsen HiFi,
Det gäller att komma på nåt snabbt, skaffa en partner och inleda ett respektfullt förhållande till denne och förmodligen "tänka utanför lådan".

Mvh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: En liten fundering

Post by Erik Johansson »

Att Larsen nu tagit hand om marknaden i de "lägre" prisklasserna är ju helt klar. Med 2 modeller i produktion som båda är riktiga klipp i sin respektive prisklass ser framtiden ljus ut.

SSC borde som Stefan skriver koncentrera sig på att framförallt öka intresset för Carlsson igen. Visst är intresset på många sätt stort, med många klonprojekt och dylikt på gång. Men jämfört med hur det var för några år sedan är det mycket svalt. Att få ihop ett par spelbara prototyper på trevägaren vore ett steg i rätt riktning helt klart. Framförallt för att man får med den historiska kopplingen till Stig. För oavsett hur man ser på det så är en person som jag i det närmaste helt ointresserad av om det står Carlsson eller Larsen på ett par nyutvecklade högtalare som säljs idag. Mitt intresse ligger på 2 plan:

1. Högtalare som Stig utvecklade! Helt enkelt den direkta historiska kopplingen till en person jag dessvärre aldrig fick chansen att träffa.
2. Högtalare enligt samma grundläggande funktionssätt, utvecklade av andra personer.

Under punkt 2 faller såväl OA58 som L4/L6. De är inte "äkta" Carlssonhögtalare i mitt tycke, hur kompetenta de respektive konstruktörerna än är och hur mycket bättre de eventuellt låter jämfört med Stigs egna konstruktioner. Det är nog delvis därför vi nu upptäckt att kopplingen till varumärket Carlsson inte är så stark som många trodde. Det är iallafall min tro...

Därmed inte sagt att jag inte kommer att äga ett par av dessa nya skapelser... ;)

/Erik
Last edited by Erik Johansson on Tue 11 Mar 2008, 19:16, edited 1 time in total.
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: En liten fundering

Post by lemmts »

Det är trevligt att ni håller en så sansad och saklig ton inläggaen, nagref och Stefan.

Däremot är innehållet inte lika trevligt att läsa. Just nu känns det för en utomstående som att märket Carlsson är på upphällningen. Frågan är om det är något att gråta över? Jag menar Stig är död sedan många år, men hans idéer förs vidare av andra. Det är nog tyvärr så att det är svårt att driva en sådan här verksamhet på ideell basis.

Men vad ska SSC syssla med då? Museiverksamhet, uppgradering av gamla modeller, framtagning av ritningar för självbyggare eller vad? Jag vet inte.

Lasse
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest