Måste bara skriva av mej..... SNELL EII

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
hixx
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sat 24 Nov 2007, 10:25

Måste bara skriva av mej..... SNELL EII

Post by hixx »

Mina Carlsson OA51 har ett tag nu varit i bedrövlig skick. Basarna börjar ge sig. Textillim har så länge hållt de i skick, men mot slutet har jag inte vågat spela dom dom knappt alls. Så, vad göra..... Bara börja spara, pengarna som behövs för att uppgradera är svårfunna då man har två tonåringar...
Men så, förra veckan, satt jag i världens längsta telefonkonferans. Skulle avsluta, och gick in på blocket, bara för att ta en snabbkoll. Där ser jag någon som satt ut sina Snell EII för 900 spänn! Va i h*****e tänkte jag, mutade telefonen, lyfte mobilen och ringde numret. Blä, de var reserverade, en kille hade redan bokat dom och skulle komma och titta på dom samma dag. Det var säljarens mor som svarade. Körde hem, då ringde mobilen. Nu var det säljaren, hon var irriterad på spekulanten som inte dykt upp. Jag sa att jag kunde vara där inom 30 minuter.
När jag kom dit var det morfar i familjen som öppnade. Säljaren var ute, morfar och mormor passade barnen och morfar hälsadeoch berättade omgående att han fått förhandlingsutrymme ner till 700kr. En svepande blick över högtalarna och jag sa -Då kör vi på 700 då!
Så nu har jag ett par Snell EII i alldeles fantastiskt skick, medan jag kan spara ihop till en rejäl uppgradering till mina OA51or.

Funderar också på att lacka om dom, till en ljus grå färg med massor med klarlack. Får se hur jag gör med den saken. Men det var ett riktigt roligt köp.

Högtalarna är helt klart bra. Har man inte varit van vid att lyssna till Carlsson skulle man kanske säga förträffliga. Jag finner den lite mer "påträngande", lite tunna i lägre mellanregistret, och svårplacerade avseende medringning i rummet. Till saken hör väl att mina OA51or spelar som om de skapats för vårt stora vardagsrum, vilket de ju också gjorts......

Image
User avatar
alex sevh
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Fri 12 Jan 2007, 20:28
Location: Solna

Re: Måste bara skriva av mej..... SNELL EII

Post by alex sevh »

hej

snell E II är mycket fina högtalare har ett par själv sedan 20 år tillbaks, låter fint med rörstärkare bla. 93db verkningsgrad så dom e lättdrivna, men tyvär är det paret som du har köpt förstörda eftersom man har bytt ut bas/mellanreg. o sågat i fronten o satt dit annat skräp. synd att det finns dårar som förstör fina högtalare på det viset. man blir förbannad när man ser sånt.

mvh alex
User avatar
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Jan 2008, 18:22
Location: Ytterby / Kungälv

Re: Måste bara skriva av mej..... SNELL EII

Post by snillet »

Dom behöver ju inte vara förstörda för att man byt ut ett par av elementen.
Möjligtvis kan man påstå att de inte är original.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 1 guest