Center som matchar OA14?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 27
Joined: Thu 21 Feb 2008, 10:55

Center som matchar OA14?

Post by PeterM »

Hej

Jag önskar tips på center som matchar mina OA14. Pris upp till 1500:-

MVH, Peter
User avatar
Karneolen
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Wed 10 Jan 2007, 09:42
Location: Vargön

Re: Center som matchar OA14?

Post by Karneolen »

Ciao!
Ett tips är att kolla under rekommenderad elektronik på detta forat.

// UGN
-:| Gott kaffe é kallare än varmt | :-
Popboxen (vita),
OD-11 (Valnöt),
OA-14 (Teak),
OA-14 (Svart ask),
OA-14 (Svart lack),
OA-50.x (Vita),
OA-51 org (Kloner i mdf),
OA-51.LE (svart ask)
... and more to come ;-) ...
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 27
Joined: Thu 21 Feb 2008, 10:55

Re: Center som matchar OA14?

Post by PeterM »

Jag har kollat där och det fanns ett ganska magert utbud.

Jag hoppas på tips på någon som kör en lyckad center med sina OA14.

MVH, Peter
Kalejdokom
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Mon 26 Feb 2007, 15:31

Re: Center som matchar OA14?

Post by Kalejdokom »

Hej

Har du provat att köra utan center? Jag har OA-50 som front utan center och det låter utmärkt. (Har inte hört OA-14 men misstänker att de ligger nära OA-50 i ljudbild). Problemet med centerhögtalare är att det är en viktig kanal och ställer höga krav på dynamik och omfång för att låta naturligt (röster och effekter i mittfältet). De flesta mindre centerhögtalare jag hört är helt enkelt inte lika bra som front L/R och ger alltså ett sämre ljud = man hör att ljudet kommer från centerhögtalaren och att det låter annorlunda/sämre än front L/R. Har man inte en tillräckligt bra center är det alltså oftast bäst att återge centerkanalen fördelad på front L/R.

Men vill man ha en center till OA-14 skulle jag rekommendera ett par OD-11 (för symmetrin). Är men lite händig så bygger man en OA-40CS (köp en ny B65oaII eller beggad renoverad SC165): Se förlaga från SSC här :http://www.carlssonplanet.com/oa40cs.php
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 27
Joined: Thu 21 Feb 2008, 10:55

Re: Center som matchar OA14?

Post by PeterM »

Hej

Jag vet att en dålig center bör undvikas. Jag ställde frågan med förhoppning om att någon hittat en center som matchar just OA14. Jag hoppas det finns fler som kör OA14 som frontare och jag hoppas det finns någon där ute som matchat dem med en lyckad center.

Kanske ett långskott!?

Naktdelen med att bo på en liten ort i norr är att jag inte har någonsomhelst möjlighet att låna hem utrustning från hifi-butiker.

MVH, Peter
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests