Konvertera Idestam-Almquist slutsteg till 8 ohm?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Telecaster72
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2008, 08:44

Konvertera Idestam-Almquist slutsteg till 8 ohm?

Post by Telecaster72 »

Jag har ett par 800ohms Popboxar med några trasiga diskanter, och det verkar vara dåligt med mt20 16ohms diskanter, så ifall det inte dyker upp några (jag har en annons under köpes och har haft kontakt med Per Gulbrandsen) återstår bara konvertering av högtalarna, något som inte känns allt för illa med tanke på de nya diskanterna och förhoppningsvis bredbandaren.

Först måste klargöras att jag är verkligen inte någon stor elteoretiker och mina matematikkunskaper lämnar mycket att önska, jag har dock inte på något sätt fobi för lödkolv och avbitartång.
Så jag behöver lite ledning ;) av någon mer el-kunnig än jag själv.

Mitt dilemma är dock som följer, just nu drivs dom av ett Idestam-Almquist slutsteg på 800 ohm och jag har ett extra steg som jag har tänkt renovera och byta ut komponenterna till nya fräsha. Jag vill helst ha en helt rördriven anläggning men nya rörslutsteg är ju inte direkt det billigaste man kan hitta, särskilt inte om jag köper kt23:or när dom kommer (jag äter gärna nudlar en månad för att ha råd, resten av familjen gör det inte ;))
Jag kan ju låta mitt rörförsteg driva ett transistorslutsteg (även om jag som gitarrist är kraftigt jävig till rörens fördel), men jag tilltalas av att använda slutsteget som är designat för dessa högtalare av samma man som konstruerade högtalarna.
Då återstår konvertering av Idestam-Almquist slutsteget till 8 ohm, eller på något sätt stoppa in en transformator i högtalarna.

Slutsteget har ju ingen utgångstrafo, är det bara den som saknas för att kunna köra 8 ohm eller är hela steget anpassat för 800, vad behöver jag byta i steget och vilken sorts trafo skulle behövas (dvs beteckningar).

Så om någon kunnig har några bra idéer att dela med sig av är jag mycket tacksam.

Jag kan även tänka mig att det ligger en hel del sådana här steg på vindar och i källarförråd, och skulle de inte passa bättre att glöda hemtrevligt på folks stereobänkar istället om man kom på ett sätt att göra dom användbara igen?

Handfallna hälsningar

Olle

P.S Jag har kopplingsschema som kan scannas och skickas om det skulle hjälpa.
Last edited by Telecaster72 on Sun 20 Jan 2008, 00:42, edited 1 time in total.
svempa
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Tue 29 May 2007, 14:03

Re: Konvertera Idestam-Almquist slutsteg till 8 ohm?

Post by svempa »

Om du har 800 Ohms 9710 som fortfarande fungerar så skulle det väl vara mycket bättre att modifiera delningsfiltret i högtalaren för andra diskanter istället och slippa utgångstransformorn. Det är ju just frånvaron av utgångstransformator som är den största poängen med I-A slutsteget. Diskanterna är ju redan transformatorkopplade så där blir det mycket enklare och sannolikt billigare att modifiera. Om du byter till 4st 4 Ohms seriekopplade diskanter istället för de 4 orignal 16 Ohms som är serie/parallellkopplade så borde det t o m fungera utan modifiering.

Sven
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Konvertera Idestam-Almquist slutsteg till 8 ohm?

Post by Rolf Zetterberg »

Vad du har är ju lite av hifi-historia,så för min del skulle jag aldrig bygga om slutstegen.Dessutom är det faktiskt svårt även för en van byggare att slänga i en transformator,eftersom det här slutsteget arbetar med hög motkoppling(ett av skälen till att det blir fina värden)och det som skulle hända är att man får ordentliga fasvridningar och med största sannolikhet självsvänger slutsteget!

Förresten så skulle jag vilja kasta in en brasklapp här-undrar om inte den här förfinade versionen av 800 ohms slutsteg, från början är också det framtaget av Philips,men att SC och JIA var snabba att hänga på.Verkar mest troligt så,tycker jag.800 ohm är ju en Philips-uppfinning.

Instämmer annars med Svempa-byt till 4st 4ohms (absolut enklast)eller ev linda om den lilla trafon-det är ju en autotrafo med bara en lindning,så det borde gå.Fräscha upp 9710an och gör så litet ingrepp som möjligt.
Telecaster72
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2008, 08:44

Re: Konvertera Idestam-Almquist slutsteg till 8 ohm?

Post by Telecaster72 »

Tack Svempa och Rolf för de snabba svaren.

Jo jag vill ju helst inte bygga om förstärkaren, men jag vill ju kunna använda den också så därför kom era svar som en frisk västanvind.

4 ohmsvarianten låter ju som en simpel och bra lösning, då gäller det bara att ruska fram 8 sådana. Kan det bli några fasproblem iom att de är seriekopplade vid y-montering? (skratta inte, jag är dålig på teori, men en jäkel på potatisgratäng)
Jag tänkte även byta kondensator, ändrar detta tilltag värdena på utbyteskondingen? (borde inte vara så, men kan ju vara bra att fråga)
Angående 9710:orna så är dom inte nerhängda alls, de ser lite fnasiga ut i vecken i upphängningen dock så jag ska plocka loss och titta mot ljuset efter små hål.

(byter ämne här men tänkte hålla mig inom tråden)
När det pratas om solution som coating, visst är det vanlig vulk som menas då ?
Jag har även tänkt att byta kablaget i och till högtalaren, men eftersom det är 800 ohm, så gäller andra kabelrekommendationer än till vanliga högtalare om jag tänker rätt, tyvärr behövs minst 6 meters kabellängd pga rummets utformning, några tips om detta?

Olle
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: Konvertera Idestam-Almquist slutsteg till 8 ohm?

Post by Rolf Zetterberg »

När det gäller diskanterna,så är det bara att montera de "nya" exakt som de gamla(eller i Y-montering om du vill ha det så),bara med den skillnaden att de kopplas i serie.Kom förresten att tänka på att det går ju också att i nödfall ersätta en 16 ohms med en 8 ohms plus ett motstånd på ca 5-8 ohm.Är verkligen alla kaputt? I så fall bäst att jaga enbart 4 ohmare(jag har nog några över).

Kondensatorn behöver inte ändras,eftersom den totala impedansen blir densamma.

Du har rätt när det gäller kablaget,men det går alldeles utmärkt med vanlig nätkabel här.Philips använde själva sådan på sina högohmiga högtalare,t.ex på de här:
http://home.planet.nl/~rneervoo/philips.htm

Man kan inte annat än beundra Philips som vågade börja tillverka 800 ohms högtalare när man tänker på att tråden bara är 0.04mm tjock!

Personligen tycker jag att det är rätt märkligt att ingen vet vilken sorts coating man använde förr.Tittar man t.ex på en gammal Sinushögtalare från 50-talet,så fungerar ju coatingen nästan lika bra idag!Drar åt sig lite damm bara,men det får man väl leva med om den fortfarande efter 50 år är någorlunda mjuk.Var är alla gamla högtalarkonstruktörer?
Telecaster72
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2008, 08:44

Re: Konvertera Idestam-Almquist slutsteg till 8 ohm?

Post by Telecaster72 »

Det är bara två som är spräckta och två vars dammskydd är intryckta, men dammskydden stör mig inte så mycket, SC har tydligen uttalat sig något i stil med att exemplar med intryckta dammskydd faktiskt lät bättre under något test när det begav sig.
Jag tänkte bara att jag var tvungen att skaffa 8 st ifall jag var tvungen att använda annat ohm-tal.

Jag har nu fått kontakt med en medlem här på forumet som har några 16 ohmare så det ska nog kunna lösa sig.
Det låter ju intressant om man kan använda 8 ohmsdiskanter med hjälp av motsånd när min ekonomi tillåter köp av kt23:or (och dom har kommit ut förstås)

Nätkabel...dom som sitter på nu ser ut som sådana faktiskt, lite korta bara, låter ju ekonomiskt och bra.

Det kanske är med coatingen som med bottenfärg för båtar, den gamla är gjord av gammalt kärnbränsle och hormoslyr medans den nya är miljövänlig, dom gamla högtalarkonstruktörerna sitter väl på sitt moln och renoverar gamla Carlsson som hamnat på återbruken misstänker jag ,-)

Tack för alla svar och tips jag fått i denna tråd!!

Olle
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Konvertera Idestam-Almquist slutsteg till 8 ohm?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Angående konvertering Idestam-Almqvist slutsteget.
Det är baserat på den koppling som Philips tog fram men är vidarutvecklat en bit.
Detta Philips slutsteg togs ju från början fram mest för radio- och TV-apparater där besparingen på att ta bort en utgångstransformator är ganska avsevärd.
Philips hade också mer avancerade Hifi-steg men de kopplingarna känner jag inte till alls.

I I-A steget ligger en mycket hög förstärkning i de tidigare stegen och en mycket hård motkoppling.
Jag tror det blir svårt att montera en utgångstransformator då den knappast kan hantera den fasvridning som uppstår.
Då måste nog även drivsteg etc dimensioneras om till att ge lägre förstärkning etc.
Kanske man kan koppla bort första halvan av ECC83 eventuellt.

Exempel på koppling med utgångstransformator på 800-Ohms förstärkare kan man hitta i "Radiobyggboken - del 2".
I denna, samt i Hifi-handboken och på en del andra ställen kan man hitta en del kopplingar med högohmiga förstärkare.

Fast det är inte mycket kvar av detta steg om man gör så, bättre att sälja det då och köpa ett annat slutsteg anpassat för lågohmiga högtalare.

Själva original artikeln till till Idestam-Almqvist steget publicerades 1964 i Radio & Television" i samma nummer som Pop-boxen har jag för mig.
Ungefär 2 år tidigare fanns en artikel om själva konstruktionen av Idestam förstärkaren och numret 1964 hanterade mer "produktifieringen" av detta steg.
Den tidigare artikeln hette något i stil med "Experiment med transformatorlös förstärkare" eller liknande.

Kanske vore läge att lägga ut dessa artiklar?

Montera 4 st fyra ohms diskanter i serie torde väl ge en viss verkningsgradsförlust?
i såfall är det kanske enklare att fixa fram en trafo som funkar med 8 ohmsdiskanter. Kraven på denna trafo är ju mycket måttliga då den skall anpassa från endast 800 till 8 ohm och med en undre gränsfrekvens som är mycket hög i trafosammanhang.

Fast det verkar som du får tag i 16 Ohmsdiskanter och då kanske hela frågan faller?

Så mina rekomendationer är:

1 - Renovera till fungerande 800 till Ohms skick med originalkomponenter.
2 - Få fram en trafo med omsättning som passar för 8 Ohmsdiskanter
3 - Dåligt alternativ, konvertera högtalaren till 8 ohms och sälja av komponenterna för 800 Ohmsdriften.

Lycka till

Martin
Jag vet inte, vet du?
Telecaster72
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2008, 08:44

Re: Konvertera Idestam-Almquist slutsteg till 8 ohm?

Post by Telecaster72 »

Hej Martin

Ombyggnad av steget blir nog inte aktuellt för min del, dels har jag inte dom kunskaper som behövs och sen känns det fel att förstöra hifihistoria som det nämndes tidigare så det lutar nog åt alt.1 orginalrenovering av hela anläggningen och se var det tar mig till att börja med.

Det skulle ju vara kul om artikeln du nämnde lades ut, jag har byggbeskrivning i gott skick både av förstärkaren och högtalaren som jag kan scanna om det kan vara användbart för andra, vet dock inte hur det är med upphovsrätt osv....

Olle
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests